شعله ور شدن آتش اپیدمی«کرونا»  در چهارشنبه سوری

تمام حرف و حدیث چهارشنبه سوری امسال به رفتارهای پر خطر آن تمام نمی‌شود، امسال ویروسی مهمان ناخوانده تمام دنیا است که پیر و جوان، مردم عادی، پزشک و مسئول، ایرانی و غیر ایرانی نمی‌شناسد اگر به جان کسی بیفتد به راحتی رهایش نمی‌کند تا جایی که به تازگی پای پلیس را هم به میان کشیده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، فرهنگ دورهمی ایرانیان را در بسیاری از آداب و رسوم آنها می‌توانیم ببینیم؛ از چهارشنبه سوری و دید و بازدید نوروز گرفته تا شب یلدا همه به نوعی در کنار هم بودن و باهم بودن خلاصه می‌شود. بسیاری از این رسوم و رسومات ایرانی در طول تاریخ به دست فراموشی سپرده شده و برخی از آنها در گذر زمان دستخوش تغییرات اساسی قرار گرفته است اما خصلت خوب دورهمی خود را از دست نداده‌اند.
چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های ایران باستان محسوب می‌شود که متاسفانه امروز بیشتر رسوم زیبای این شب به یاد ماندنی جای خود را به صداهای مهیب و وحشتناک داده است. صدای ترقه و نارنجک‌های دست‌ساز که گاهی به قیمت جان سازنده آن تمام می‌شود کافی است فقط یک دما بیشتر از حد مجازش گرم‌تر شود ساختمانی را ویران می‌کند و جان‌هایی را بی‌جان! تمام حرف و حدیث چهارشنبه سوری امسال به رفتارهای پر خطر آن تمام نمی‌شود، امسال ویروسی  مهمان ناخوانده تمام دنیا است که پیر و جوان، پزشک و مسئول، ایرانی و غیر ایرانی نمی‌شناسد.
سرهنگ "نادر مرادی" معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت در جلسه‌ای با اشاره به لزوم آمادگی و تعامل هرچه بیشتر پلیس و اصناف، می‌گوید: کوچکترین غفلت باعث بروز بزرگترین حوادث تلخ و جبران ناپذیر در چهارشنبه آخرسال خواهد شد؛ متأسفانه در سال‌های اخیر عده‌ای فرصت طلب و ناآگاه، همین جشن‌ها را با آتش افروزی‌های مخرب و انفجار ترقه‌های خطرناک به یک رویداد پر مخاطره و دلهره آور تبدیل کرده‌اند.
در همین راستا سرهنگ دوم "علی محمد رجبی" رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نسبت به تجمع شهروندان برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در اماکن عمومی با توجه به انتشار ویروس کوئید ۱۹ هشدار داد و تاکید می‌کند: انتشاردهندگان تجمعات و گردهمایی برای برگزاری این مراسم که در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی فعال هستند باید به این موضوع توجه کنند که این امر با توجه به شرایط موجود فقط دردسرساز برای شهروندان و دست اندرکاران درمان است.
تمام هشدارها تذکرات به اولتیماتم پلیس ختم نشد تا جایی که جامعه پزشکی هم امروز تذکرات خود را آغاز کردند و از مردم درخواست کرده از حضور در تجمعات و انتشار بیماری خودداری کنند؛ "علیرضا زالی" فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر لزوم کاهش فعالیت ادارات و سایر مراکز در هفته پایانی سال، تاکید می‌کند: مراسم چهارشنبه ‌سوری امسال نباید برگزار شود. آیا برگزار نشدن چهارشنبه سوری ضربه ای به فرهنگ و رسوم ایرانی می زند؟ 
محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد اجرای رسم و رسوم فرهنگ چهارشنبه سوری می‌گوید: متاسفانه امسال با شرایط خاصی در کشور روبرو هستیم، نمی‌توانیم مراسم چهارشنبه پایان سال را برگزار کنیم؛ باید با کمک کردن به یکدیگر این روزهای سخت را پشت سر بگذاریم تا روزهای پایانی سال شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم یکی از اقداماتی که مردم می‌توانند در این روزها داشته باشند حضور کمتر در مجامع عمومی است، امسال باید محدودیت‌هایی در مراسم سنتی و فرهنگی خود داشته باشیم از چهارشنبه سوری تا پایان نوروز دید و بازدیدها را کمتر کرده تا بتوانیم در بازه زمانی کوتاه مدت جلوی شیوع این بیماری را گرفته تا شاهد شکست این بیماری در کشور باشیم.
چهارشنبه‌سوری، ترکیبی است از «چهارشنبه» که پنجمین روز هفته است و «سوری» که برای زبان‌شناسان مفهوم فراوانی دارد و بیشتر آن را به معنای جشن و سرور تعریف می‌شود.جشن چهارشنبه سوری پیش درآمدی برای جشن نوروز است که ریشه در باورهای بسیار کهن آریایی‌های کوچ کرده به ایران زمین دارد، اولین چهارشنبه‌سوری در زمان منصور بن نوح سامانی و در ماه شوال سال 350 هجری قمری در محله مرلیان بخارا برگزار شد و از آن پس همچنان ادامه یافت و نسل به نسل این فرهنگ در گذر زمان با تغییراتی منتقل شد.
یک اعتقاد قدیمی درباره جشن چهارشنبه‌سوری  است که مختار ثقفی قرار گذاشته بود که روز پنجشنبه آخر صفر انقلابش را شروع کند؛ اما چون دشمنانش از این موضوع باخبر شدند، شروع قیام را یک روز جلو انداخت و برای آگاهی هوادارانش دستور داد که سه‌شنبه شب، بر بام خانه‌ها آتش بیفروزند؛ بعدها افروختن آتش که نشانه پیروزی روشنایی بر تباهی، بیماری و نکبت بود؛ ایرانیان باستان نیز نور را مظهر ایزد می‌دانستند، از آن زمان که آتش شناخته شد و برای روشن کردن شب‌های تار‌ آمد، همواره سمبل گرما و نور و رونق‌بخش اجاق خانه‌ها بود.سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی رسومات سنتی چهارشنبه سوری اینچنین تعریف می‌کند: از قدیم‌الایام ایرانیان رسم و رسومات خاصی برای چهارشنبه پایان سال داشتند که نشان از فرهنگ غنی ایرانی است، چهارشنبه پایان سال یکی از آثار فرهنگی و تاریخی ناملموس ایرانی همچون شب یلدا است که هریک از شهرهای ایران به روش‌های متفاوتی آن را برگزار می‌کند و یکی از شادترین روزهای ایرانی در طول یکسال است که در جهان شهره بسیاری پیدا کرده است؛ با نزدیکی به نوروز باستانی و روزهای پایانی سال هر شهری با توجه به فرهنگ خاص خود از جمله پریدن روی آب و آتش تا بردن تحفه به منزل تازه عروسان آخرین چهارشنبه سال را جشن می‌گیرند. 
شعله ور شدن آتش اپیدمی«کرونا»  در چهارشنبه سوری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه