بررسی روند سالم سازی آب در گزارش «اقتصادسرآمد»

کیفیت آب از حرف تا عمل

گروه انرژی- تامین آب سالم همواره یکی از دغدغه‌های بشر است. دغدغه‌ای که امروزه با توسعه صنایع و مصرف کودهای شیمیایی بیشتر شده است. رهاسازی فاضلاب صنایع در محیط زیست و افزایش آلودگی خاک‌ها در اثر استفاده از کودهای شیمیایی باعث شده تا محیط زیست، خاک و به تبع آن آب مصرفی بیشتر آلوده شود. در این مقاله قصد داریم مروری داشته باشیم بر انواع آلاینده‌ها و روش‌های حذف آب از آب آشامیدنی.
به گزارش اقتصادسرآمد، موضوع کیفیت آب یک مساله مهم و حیاتی برای کشور و حتی دنیاست، از این رو قوانین و برنامه‌های بین‌المللی و ملی متعددی برای این مهم وجود دارد تا آبی که به دست مشترکان می‌رسد از سلامت کافی برخوردار باشد.
ترکیبانی که در آب وجود دارند و بر کیفیت آن تاثیرگذارند به دو دسته کلی میکروبی و شیمیایی تقسیم‌بندی می‌شوند، عامل‌هایی که روی سلامتی انسان تاثیرگذار هستند اغلب شامل عامل‌های میکربی است  که منشا عوامل بیماری‌زایی همچون باکتری‌ها، ویروس‌ها، تک یاخته‌ها (پروتوزا) و انگل‌ها هستند.
 کیفیت آب‌هایی که آلوده به عوامل میکروبی شده باشند، اغلب به سرعت و در محدوده‌ی وسیعی تغییر خواهد کرد و مصرف چنین آبی می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های ناشی از آب شود که توسط سامانه‌های تصفیه آب و انواع سامانه‌های گندزدایی قابل کنترل و حذف است.
همچنین باقی‌مانده گندزدا در شبکه توزیع آب برای پیشگیری از رشد مجدد عوامل میکروبی و وقوع آلودگی‌های ثانویه استفاده می‌شود. با توجه به آخرین جمع‌بندی آمار کشوری در حال حاضر درصد مطلوبیت کلر باقی‌مانده و میکروبی در شبکه‌های توزیع آب شهرهای کشور به طور متوسط ۹۹ درصد و در روستاهای کشور به طور متوسط ۹۷ درصد است که هر دو در سطح عالی ارزیابی می‌شود.
علاوه بر این میزان تاثیر عوامل شیمیایی بر سلامت، به نوع ماده شیمیایی و مدت زمانی که بدن در معرض آن قرار می‌گیرد بستگی دارد. در بیشتر مواد شیمیایی، مصرف آب حاوی مقادیر بیش از حد آنها پس از یکسال ممکن است تاثیر خود بر سلامت را نشان دهد.
مواد شیمیای بسیار کمی هستند که اگر آب حاوی آنها یکبار (یا در مدت زمان کوتاهی) مصرف شود، بتوانند منجر به ایجاد مشکلات بهداشتی شوند، مگر این‌که در اثر یک حادثه مقادیر بسیار زیادی از مواد شیمیایی وارد سیستم آبرسانی شود. در شرایطی عامل‌های شیمیایی آب از جمله عواملی باشند که در معرض قرار گرفتن کوتاه مدت با آنها مشکل حادی برای سلامت ایجاد نکند، بهتر است در عوض صرف هزینه‌های گزاف برای تصفیه چنین آبی، بر روی منشا آلودگی و حذف آن و یا جایگزینی منبع آب مذکور، تمرکز کرد.
در این خصوص یک مقام مسئول می گوید: به خاطر بالا رفتن شدت مصرف به دلیل توصیه به شست‌وشوی مکرر دست‌ها علیرغم اینکه به جهت تامین آب از ذخایر سدها و منابع زیرزمینی مشکلی نداریم، اما به لحاظ توزیع مشکل داریم.
میثم جعفرزاده ، درباره تمهیدات اندیشیده شده برای سالم نگهداشتن آب شرب کشور در شرایط شیوع کرونا اظهار داشت: ما با اطمینان می‌توانیم بگوییم که سرایت کرونا از طریق آب نداریم اما با اینحال به لحاظ پارامتر کیفی دقت را بالا بردیم تا غیر از کرونا هیچ آلودگی دیگری نیز ایجاد نشود.
وی افزود: به خاطر بالا رفتن شدت مصرف به دلیل توصیه به شست‌وشوی مکرر دست‌ها علیرغم اینکه به جهت تامین آب از ذخایر سدها و منابع زیرزمینی مشکلی نداریم، اما به لحاظ توزیع مشکل داریم.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو با بیان اینکه با توجه به بالا رفتن مصرف ممکن است افت فشار و کمبود آب اتقاق بیفتد، گفت: اولین و بهترین راه حل شکست کرونا مشروط به این است که پرسنل حوزه آب حفاظت شوند تا با مشکل تامین آب مواجه نشویم، در این خصوص بخشنامه‌های لازم به مراکز مربوطه ارسال و پروتکل‌ها ابلاغ شده است تا کمترین آسیب را داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: ما کلر باقیمانده در آب شرب را به شدت کنترل می‌کنیم و علاوه بر خودمان، ادارات بهداشت هر استان و شهری وضعیت آب را رصد می‌کنند و تاکنون نیز مشکلی پیش نیامده است.
 کیفیت آب از حرف تا عمل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه