نفت جان گرفت

گروه انرژی- بالاخره بعد از دوره ای چند ماهه بازار به نفت روی خوش نشان داد و قیمت طلای سیاه به سمت صعود پیش رفت. بهای معاملات نفت برنت که در بازار ICE  فیوچرز یوروپ معامله می‌شود طی یک ماه گذشته تقریبا دو برابر شده و بالای ۳۶ دلار در هر بشکه معامله می‌شود در حالی که وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که در مقطعی از معاملات آوریل به زیر صفر سقوط کرده بود، هم صعود کرده است. این تحولات تحت تاثیر اقدام تولیدکنندگان جهان در کاهش تولید میلیونها بشکه نفت و محدودیت عرضه روی داده است و همزمان تقاضا برای نفت با کاهش محدودیتها به خصوص در چین، روند رو به بهبودی پیدا کرده است.این امر اجازه داده که برخی از گریدهای نفتی که تا چند هفته پیش پایینتر از شاخصهای قیمت بازار جهانی معامله می‌شدند، اکنون نرخ بالاتری نسبت به این شاخصها پیدا کنند. تغییرات مذکور به معنای آن است که فروشندگان پول بیشتری برای نفت خود می گیرند اما قیمتهای بالاتر ممکن است باعث شود تولیدکنندگان به افزایش سریعتر تولید ترغیب شوند و حاشیه سودی که پالایشگاهها از پالایش نفت بدست می‌آورند به سرعت از بین برود.
به گزارش اقتصادسرآمد، به نظر می‌رسد گروه اوپک پلاس مصمم است از اشباع عرضه در بازارهای جهانی نفت که در نتیجه جنگ قیمت تولیدکنندگان بزرگ این گروه و سقوط تقاضا بر اثر شیوع پاندمی ویروس کرونا روی داد و باعث ریزش قیمتها شد، بکاهد.
قیمتهای نفت از زمان آغاز توافق جدید گروه اوپک پلاس روند افزایشی پیدا کرده‌ است. کاهش تولید این گروه و کاهش غیراقتصادی تولید در آمریکای شمالی به همراه بهبود تدریجی تقاضای جهانی برای نفت در پی تسهیل تدریجی محدودیتهای قرنطینه، به بازار در خصوص سپری شدن وخامت اوضاع، اطمینان بخشیده است.
با گذشت سه هفته از آغاز دور جدید پیمان کاهش تولید گروه اوپک پلاس، احساسات بازار به نحو شگرفی مثبت شده است. زمانی که این توافق در ۱۲ آوریل اعلام شد، تحلیلگران می‌گفتند این کاهش تولید که معادل حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی نفت است، برای نجات بازار کافی نخواهد بود و بسیار دیگر هنگام است.
اما اکنون فضای بازار مثبت‌تر شده و قیمتهای نفت هم بالا رفته‌اند. قیمت نفت اکنون ۸۰ درصد بالاتر از سطح قیمت اواسط آوریل است و تحلیلگران به کاهش تولید گروه اوپک پلاس به همراه محدودیت عرضه حدود چهار میلیون بشکه در روز در آمریکای شمالی که بازار را در ماههای آینده با کمبود عرضه مواجه خواهد ساخت، به عنوان دلیل این بهبود اشاره می‌کنند.گروه اوپک پلاس با کاهش عظیمی که در تولید نفت آمریکای شمالی به دلیل غیراقتصادی شدن تولید در شرایط قیمتهای اندک روی داد، موفق شده است انتظارات بازار را به سمت کمبود عرضه در ماه آینده تغییر دهد. اوپک که در راس آن عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده این گروه قرار دارد، هر زمانی که انگیزه قوی برای بالا بردن قیمت نفت داشته اند، عرضه به بازار را به شدت محدود کرده‌اند
اکنون با رشد قیمت نفت، برخلاف ادوار قبلی پیمان کاهش تولید، به نظر می‌رسد که روسیه این بار در تلاش است به سهم خود از توافق کاهش تولید اوپک پلاس عمل کند.روسیه در ادوار قبلی توافق کاهش تولید اوپک پلاس همواره از سهمیه تولید نفت خود فراتر می‌رفت اما به گفته منابع آگاه، در دور جدید کاهش تولید اوپک پلاس که از اول ماه مه به اجرا درآمده است، روسیه در ماه میلادی جاری تقریبا به سهمیه تولید خود عمل کرده است.
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه ماه گذشته به خبرگزاری اینترفکس گفته بود در راستای این توافق، روسیه متعهد شده است تولیدش را در ماه‌های مه و ژوئن به ۸.۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که حدود دو میلیون بشکه در روز یا معادل ۱۹ درصد نسبت به سطح تولید فوریه سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد داشت.
روسیه تولید نفت خود را از ۱۱ میلیون بشکه در روز به ۸.۵ میلیون بشکه در روز کاهش داده و بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که مسکو دوباره نخواهد توانست به سهمیه تولید خود پایبند بماند.
محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک به رویترز گفت: بازارهای نفت به توافق تاریخی و اجرای قوی آن از سوی کشورهای مشارکت کننده پاسخ مثبتی نشان داده‌اند. در مجموع روند تدریجی برای متوازن شدن عرضه و تقاضا در جریان است.دبیرکل اوپک اعلام کرد این گروه صادرکننده نفت از صعود قیمت‌ها و پایبندی قوی به جدیدترین دور توافق کاهش تولید دلگرم شده است.
نفت جان گرفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه