بررسی «اقتصادسرآمد» از ورود جدی ایران به صادرات فرآورده های نفتی

بنزین فراتر از تحریم

گروه انرژی- از سال 2017 به بعد ونزوئلا صادرات خود را به چین و هند افزایش داد اما آمریکا تلاش داشت با عرضه نفت خود و با استفاده از ‏کمک عربستان و امارات بازارهای جهانی را از نیاز نفت ونزوئلا و ایران بی‌نیاز و سهم خود را افزایش دهد.‏هر چند در طی ماه‌های اخیر پاندمی کرونا موجب کاهش تقاضای جهانی نفت و کاهش قیمت آن و حتی فرآورده‌های نفتی شده است ‏اما در ونزوئلا موضوعی دیگری در جریان است. این کشور با بحران بنزین مواجه شده و مصرف داخلی در حالت طبیعی که پیش ‏از این روزانه ۳۰۰ هزار بشکه بوده، در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۷۰ هزار بشکه در روز به مردم تحویل داده شده که این رقم در ‏ماه‌های اخیر به ۳۰ هزار بشکه سقوط کرده است. این کشور به دلیل تحریم‌های اعمالی ایالات متحده با کاهش شدید تولید نفت و ‏فروش آن مواجه شده و عدم مبادلات تجاری و دریافت نکردن خدمات و قطعات ضربه سنگینی به پالایشگاه‌ها کشور وارد کرده ‏است.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، زانا احمدی درباره صادرات بنزین و پیام سیاسی آن در شرایط کنونی به ایلنا می گوید:‏ طی سال‌های اخیر خروج شرکت‌های به نام بین‌المللی، ونزوئلا را از دریافت خدمات نفتی محروم کرده است و ‏کشوری که با سیاست قیمت دستوری و یارانه‌ای ارزان‌ترین بنزین جهان را به مردم خود عرضه می‌کرد. با شرایط حال حاضر به ‏جایی رسیده که علیرغم کاهش قیمت جهانی بنزین مردم این کشور به دلیل جیره‌بندی مجبورند جهت گذران فعالیت‌های روزانه ‏بیشترین بها را برای خرید این فرآورده در بازارهای سیاه بپردازند. در واقع کمک ایران به ونزوئلا در این شرایط که هر دو تحت ‏تحریم‌های آمریکا هستند نشان از ائتلاف و هم‌پیمانی بین آنها در این روزهای سخت است.‏
وی در ادامه گفت: واقع امر این است ائتلاف تحریم‌شدگان با اقدام شجاعانه ایران در صادرات به ونزوئلا در حال برجسته شدن ‏است و این موضوع نقطه عطفی در سیاست خارجی کشور به شمار می‌رود چراکه اهداف ایالات متحده که برای تضعیف دو دولت ‏ایران و ونزوئلا در نظر داشته را تحت‌الشعاع قرار داد. تغییر رویکرد ایران در شرایط کنونی سیاستمداران غربی را بهت زده ‏کرده است. قطعاً گرانی و کمبود بنزین در همه کشورها تبعات سوء اجتماعی و فروپاشی اقتصادی را در پی خواهد داشت و آمریکا ‏نیز از این موضوع به خوبی آگاهی داشته و با فشار تحریم‌ها بروی ونزوئلا قصد فروپاشی این کشور از طریق فشار مردم بر دولت ‏را داشته که ایران با این اقدام خود این موضوع را بی‌تاثیر کرده است.‏
در عین حال، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هم می گوید: روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که ۴۰ درصد آن در پالایشگاه‌های متعلق به قرارگاه خاتم به تولید می‌رسد.
سعید محمد درباره سرمایه گذاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در بخش‌های پایین دستی صنعت نفت اظهار داشت: این بخش‌ها سالهاست که مغفول مانده و نیاز به سرمایه گذاری دارد که باید آن را احیا کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ورود قرارگاه خاتم به بنگاه‌داری پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌هایی که قرار است این قرارگاه احداث کند گفت: ساخت این پتروپالایشگاه‌ها در جلوگیری از خام فروشی نقش بسزایی دارد و سالهاست که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب قرار دارد ولی از گذشته همواره با ساخت پالایشگاه مخالفت می‌شد و این مخالفت‌ها ادامه داشت که سبب شد در حال حاضر در بخش فروش نفت به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه باشیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان اینکه تحریم‌ها متوجه فرآورده‌های نفتی نیست و مشکلی در خصوص فروش بنزین و گازوئیل نداریم، ادامه داد: اگر از گذشته به سمت احداث پتروپالایشگاه‌ها حرکت می‌کردیم تاب‌آوری کشور در برابر تحریم‌ها بسیار بالا بود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان سهم سوخت تولیدی در پالایشگاه‌های متعلق به قرارگاه خاتم که به ونزوئلا صادر شده، اعلام کرد: ۴۰ درصد تولید بنزین کشور صرفاً در پالایشگاه خلیج فارس تولید می‌شود.
وی ادامه داد: روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود در حالی که مصرف داخلی بسیار کمتر از این میزان است. در نتیجه صادرات بنزین که به ونزوئلا داشته‌ایم می‌تواند برای دیگر کشورها هم تکرار شود. به خصوص که بسیاری از کشورها نیز متقاضی بنزین ایران هستند.
سردار محمد تاکید کرد: بخش عمده بنزین مازاد تولید داخل به عراق، افغانستان و دیگر همسایگان صادر می‌شود.
بنزین فراتر از تحریم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه