اما و اگرهای تاثیر تحریم های آمریکا بر شریان مالی کشورها در گزارش «اقتصادسرآمد»

سوییفت ابزار بانکی یا ریش کشی؟!

گروه بانک، بیمه-بانک مرکزی چین اعلام کرد که این کشور باید با افزایش استفاده از سیستم پیام‌رسان بین بانکی داخلی خود، خود را برای تحریم‌های احتمالی آمریکا آماده کند.بانک مرکزی چین اعلام کرد که این کشور باید با افزایش استفاده از سیستم پیام‌رسان بین بانکی داخلی خود، خود را برای تحریم‌های احتمالی آمریکا آماده کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، طبق گزارش جدید بانک مرکزی چین، توسعه استفاده از سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی (کیپس) به جای سیستم سوئیفت مستقر در بلژیک، داده‌های پرداخت‌های جهانی چین را کمتر در معرض دید آمریکا قرار می‌دهد.گزارشات حاکی از آن است که بانک‌های چینی برای ارتباط داشتن با مقاماتی که در اجرای قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ نقش داشته‌اند، در معرض تحریم آمریکا قرار دارند و در حال حاضر خود را برای این تحریم‌های احتمالی آماده می‌کنند.در گزارش بانک مرکزی به اقدامات احتمالی آمریکا بر ضد بانک‌های چینی اشاره شده است که از آن جمله می‌توان به احتمال قطع دسترسی این بانک‌ها به شبکه بین‌المللی سوئیفت اشاره کرد.
سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمام بانکهای داخلی ایران از طریق خطوط Leased یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل گردیده و از طریق سیستم ماهواره‌ای پیامها را برای بانکهای مورد نظر ارسال می‌نمایند. این سیستم جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد مورد توجه واقع گردیده‌است.
سوئیفت در اواسط دهه 1970 توسط گروهی کوچک از موسسات مالی تاسیس شد که هدفش جایگزینی با سیستم قدیمی و ناکارآمد تلکس بود که این ساختار تلکس در آن زمان برای انتقال پیام‌های مالی بین کشورها و خارج از مرزها چندان مناسب نبود.
سوئیفت بزرگترین نظام انتقال اطلاعات پرداخت در جهان محسوب می‌شود و توسط 11 هزار مؤسسه بانکی و مالی در 200 کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شدت به دلار وابسته است.در حالی که سوئیفت مدعی است از نظر سیاسی بی‌طرف است پرواضح است که به ابزاری برای آمریکا و دیگر کشورهای غربی در راستای اجرای دیپلماسی اقتصادی آنها بدل شده است.
در حال حاضر آمریکا با توجه به کنترل سوئیفت می‌تواند بانک‌ها و موسسات مالی یک کشور را خیلی راحت از کانال مالی دیگر کشورها کنار بزند و ارتباطش را قطع کند و آن کشور را از دریافت کمک‌ها و منابع مالی ناشی از صادرات و واردات کالا و خدمات محروم کند و در این شرایط سوئیفت ابزار مالی قدرتمندی برای اعمال تحریم‌های اقتصادی مورد نظر آمریکاست.
مایک ماهاری، کارشناس مرکز تنث آمندمنت اخیرا در مطلبی نوشته است: «کشورهای مختلف جهان در تلاش هستند تا خود را از دلار جدا کنند و این اقدام را برای اجرای سیاست "دفاع از خود" اجرایی می‌کنند. وی معتقد است این مسئله تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت. کشورها برای رسیدن به هدف کاهش یا قطع کامل استفاده از دلار باید از استفاده سوئیفت خودداری کنند.»«حسین عسکری» مشاور پیشین صندوق بین المللی پول می گوید: امروزه جهان نیازمند است تا بصورت گسترده‌تری در مقابل آمریکا و کشورهای اروپایی که نفوذشان را در ساختار مالی بین‌المللی بویژه در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی افزایش داده‌اند، مقابله کند.وی  همچنین معتقد است: اگر کشورها رویکرد کوتاه مدتی را در پیش نگیرند و بصورت دسته جمعی و هماهنگ خواستار تغییر وضعیت فعلی نشوند، در آینده هزینه سنگینی را با ادامه همین مسیر خواهند پرداخت.دخالت سیاسی در مالیه بین‌المللی باید حذف شود، چون وقتی ما اجازه دخالت سیاسی را در ساختار مالی و اقتصادی می‌دهیم، در واقع کارایی و ثبات عملکرد این ساختار را به تحلیل برده و تضعیف می‌کنیم. این موضوعی است که باید در سطح جهانی به شدت بر روی آن تبلیغ و اطلاع رسانی شود.
سوییفت ابزار بانکی یا ریش کشی؟!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه