انفجار هولناک بیروت قلب همه را در سینه چنان فشرد که در باب آن فعلا ، تنها می توانیم از رنج خاورمیانه ای بودن حرف بزنیم

300،000 نفر بی خانمان شدند

​​​​​​​گروه سیاسی- ما مردمان خاورمیانه‌ایم
بعضی هایمان در جنگ کشته می‌شویم،
بعضی در زندان. . .
بعضی‌هایمان در جاده می‌میریم،
بعضی در دریا،
حتی بلندترین کوه‌ها هم
انتقام تنهایی شان را از ما می‌گیرند،
چرا که ما شغل مان «مُردن» است.
(نشاط خندان)
 خورشید روز چهارشنبه در حالی در بیروت طلوع کرد که از این شهر زیبا که زمانی عروس خاورمیانه نامیده می‌شد، خرابه‌ای بیشتر برجا نمانده است. به ندرت ساختمانی در این شهر یافت می شود که از انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم با قدرت یک پنجم انفجار هسته‌ای هیروشیما بی‌تاثیر مانده باشد. خیابان پشت خیابان، ساختمان‌ها بدون بام و پنجره هستند و داخل ساختمان‌ها براثر شدت انفجار خراب شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، تعداد جان باختگان انفجار روز سه‌شنبه، در بیروت، پایتخت لبنانِ به ۱۰۰ نفر  و شمار زخمی‌ها به بیش از ۴ هزار نفر افزایش پیدا کرد. وزیر دفاع لبنان تأکید کرده است که عاملان انفجارهای بندر بیروت مجازات خواهند شد.
استاندار بیروت گفته است که نیمی از شهر در اثر انفجار تخریب شده است، قاضی مروان عبود، استاندار بیروت با اشاره به اینکه نیمی از شهر در اثر انفجار آسیب دیده یا ویران شده، گفت: انفجار بیروت شبیه به انفجار هیروشیما و ناگازاکی بود.
حتی فرودگاه اصلی بیروت که شش مایل با بندر فاصله دارد در اثر انفجار تخریب شده است. و تخمین زده می شود که بیش از 300 هزار نفر آواره شدند.
میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در خصوص این انفجار تایید کرد که ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم که در تهیه کودها و بمب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به مدت شش سال در بندر بیروت و بدون تمهیدات ایمنی نگه داشته شده و دلیل انفجار نیز همین بوده است.
بنا بر گزارش‌ها، این نیترات آمونیوم از یک کشتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در بندر بیروت مستقر شده تخلیه و سپس در یکی از انبارها ذخیره شده است.
این انفجار به اندازه‌ای قوی بوده که حتی تا ۲۴۰ کیلومتر دورتر در جزیره قبرس در شرق دریای مدیترانه احساس شده و مردم این جزیره تصور کردند زمین لرزه‌ای به وقوع پیوسته است.
حزب‌الله لبنان در راستای همبستگی و همدردی با زخمی‌های انفجار بندر بیروت، برای شرکت در طرح اهدای خون در تمامی مراکز درمانی و بیمارستان‌های این کشور فراخوان داد.این حزب از مردم لبنان خواست مشارکت گسترده‌ای در این طرح داشته باشند.
شورای امنیت روز دوشنبه آینده به درخواست کشورهای عربی برای بررسی انفجار بیروت تشکیل جلسه خواهد داد.
اما مشاهده فیلم‌های عجیب و غریب این انفجار در شبکه‌های اجتماعی موجی از گمانه‌زنی را در میان افراد مختلف در خصوص دلیل این حادثه پدید آورد.
دونالد ترامپ، پس از مشاهده فیلم‌های اولیه این حادثه استدلال کرده دلیل این انفجار یک حمله احتمالی بوده است.وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد ضمن ابراز آمادگی واشنگتن برای کمک به دولت لبنان گفت: «به نظر می‌رسد که انفجار بیروت یک حمله وحشتناک باشد.»رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که سران نظامی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که به نظر می‌رسد انفجارهای بیروت ناشی از یک حمله یا یک بمب باشد.
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان برای لبنان و قربانیان این انفجار دست به دعا برداشت و گفت:لبنان با لحظه بسیار تراژیک و دردناکی روبرو است اما با کمک جامعه بین‌المللی بر این بحران بزرگ فائق خواهد آمد.امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در ساعات پایانی روز سه‌شنبه با میشل عون، همتای لبنانی خود بصورت تلفنی گفتگو کرد و به او خبر داد که گروهی از امدادرسان‌های فرانسه را برای کمک به بیروت می‌فرستد.الیزه همچنین اعلام کرده که ماکرون به لبنان سفر می‌کند.
مقامات آلمان نیز اعلام کردند که پس از وقوع انفجار بزرگ در بیروت، به لبنان کمک‌هایی ارسال خواهد شد.
 بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از آمادگی کشورش برای کمک به لبنان خبر داد.جانسون در توئیتی نوشت: تصاویر، ویدئوها از بیروت بُهت ایجاد می‌کرد و تمام اندیشه و دعای من با کسانی است که در این حادثه هولناک آسیب دیده‌اند.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در پیامی توییتری کشته و زخمی شدن شمار زیادی شهروندان لبنان بر اثر انفجار را به مردم و دولت لبنان تسلیت گفت.وی در پیام توئیتری خود به زبان عربی نوشت: «قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند و صبر و آرامش برای خانوده قربانیان و مجروحان نیز شفا یابند. سلام و درور خدا به این ملت غرورآفرین.»
دولت روسیه در یک بیانیه رسمی با اعلام اینکه این کشور پنج هواپیما حامل کمک‌های انسانی به لبنان می‌فرستد تصریح کرد: هواپیماهای متعلق به وزارت وضعیت اضطراری روسیه شامل یک بیمارستان سیار به همراه گروهی از پزشکان و نیروهای وضعیت اضطراری است.
کمک‌های اضطراری از کشورهای مختلف  در قالب کارمندان اورژانس و پرسنل پزشکی راهی لبنان شده‌اند.فرانسه دو هواپیما به همراه کارمندان شرایط اضطراری ، یک واحد پزشکی سیار و ۱۵ تن کمک ارسال کرده است. دفتر رئیس‌جمهور ماکرون گفته است این کمک ها برای مراقبت از ۵۰۰ بیمار کافی خواهدبود. به علاوه حافظان صلح فرانسه در لبنان در صحنه حضور دارند.
اردن یک بیمارستان صحرایی با پرسنل لازم اعزام کرده است.
جمهوری چک گفته است که لبنان با اعزام ۳۷ نیروی امداد و نجات و سگ‌های زنده‌یاب به بیروت موافقت کرده است و دانمارک آماده ارسال کمک‌های انسانی شده است.
سه بیمارستان صحرایی نیز از سوی قطر و عراق ایجاد می‌شود و بغداد مقادیری نفت را در طول بحران، برای لبنان می‌فرستد.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نواف الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت عبدالله دوم، پادشاه اردن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر،  محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، عبدالمجید تبون،  رئیس جمهور الجزایر،‌مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از جمله کسانی بودند که با دولت و ملت لبنان ابراز همدردی کرده و برای ارسال کمک‌ اعلام آمادگی کردند.
وزیر خارجه سوریه نیز در تماسی تلفنی با همتای لبنانی خود ضمن ابراز همدردی با لبنان، از آمادگی کشورش برای ارائه تمامی امکانات خود جهت کمک به لبنان گفت.
300،000 نفر بی خانمان شدند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه