توافق صلح امارات و اسراییل

برگ برنده ترامپ؟

در حال حاضر در میان کشورهای عربی تنها سه کشور فلسطین، مصر و اردن، اسرائیل را به عنوان یک کشور و دولت به ‏رسمیت شناخته اند و با آن رابطه دیپلماتیک رسمی دارند.اسرائیل و امارات توافقی را برای عادی سازی روابط میان دو طرف ‏امضا کردند.شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با انتشار متنی در توییتر این موضوع را اعلام کرد.وی گفت براساس این توافق، ‏اسرائیل الحاق بخش هایی از سرزمین های فلسطینی در کرانه باختری را تعلیق می کند.او در توییتر نوشت: "در دو تماس تلفنی با ‏دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده امریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به توافقی دست یافته شد که براساس آن الحاق ‏سرزمین های فلسطینی به اسرائیل متوقف می شود. همچنین امارات و اسرائیل درباره ایجاد نقشه راه برای همکاری مشترک تا ‏رسیدن به روابط دوجانبه به توافق رسیدند".‏
به گزارش اقتصادسرآمد، امارات و اسرائیل قبل از این دست به حرکت هایی زده بودند که نشان می داد دو طرف در حال تلاش برای ایجاد رابطه و انجام ‏فعالیت های مشترک هستند.از جمله اینکه امارات برای نخستین بار دو پرواز مستقیم میان امارات و اسرائیل انجام شد. این دو ‏هواپیما حامل کمک های بهداشتی و پزشکی امارات برای فلسطینی ها بودند که در فرودگاه بن گوریون تل آویو به زمین نشستند. ‏مقامات دولت فلسطین به رهبری محمود عباس این کمک ها را رد کردند و گفتند که امارات برای این کمک ها با آنها هماهنگ ‏نکرده است.‏
در این خصوص، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی، این اقدام را یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل آویو دانست که بدون تردید حاصل آن تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی، این اقدام را یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل آویو دانست که بدون تردید حاصل آن تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود.
به دنبال اعلام بیانیه مشترک آمریکا، امارات و اسرائیل مبنی بر توافق برای آغاز رسمی روابط و میان تل آویو و ابوظبی، کشورهای جهان و مسئولان و احزاب مختلف به این رخداد واکنش نشان دادند.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در بیانیه ای ابراز امیدواری کرد این توافق در رسیدن به راهکاری برای حل اختلاف فلسطین و اسرائیل بر اساس راهکار دو کشوری سهیم باشد.سخنگوی گوترش به نقل از وی اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل از این توافق استقبال می کند و امیدوار است که این توافق فرصتی را برای رهبران اسرائیلی و فلسطینی برای ورود مجدد به ذاکرات جدی در تحقق راهکاری برای صلح براساس قطعنامه های شورای امنیت و قوانین بین المللی فراهم کند.
در مقابل نیکولای ملادینوف، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در صلح خاورمیانه گفت، توافق امارات و اسرائیل طرح الحاق را متوقف می کند که سازمان ملل همیشه خواستار توقف آن بوده است.وی در توییتی نوشت، امیدوار است که این توافق فرصتی را برای همکاری مجدد رژیم صهیونیستی و فلسطین فراهم کند. سازمان ملل برای گفتگو و برقراری صلح و ثبات با همه همکاری خواهد کرد.
اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای ضمن استقبال از توافق صلح امارات و اسرائیل این توافق را در ثبات منطقه سهیم دانست.
وزارت خارجه ایتالیا نیز در بیانیه ای از این توافق استقبال کرد و مدعی شد این توافق "گامی مهم " در برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه است.
دولت فرانسه از توافق عربی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات و از تصمیمی که این رژیم در چارچوب توافق گرفته و متعهد شده طرح الحاق را تعلیق کند، استقبال کرد.
وزیر خارجه انگلیس هم در واکنش به این توافق گفت، زمان مذاکرات مستقیم میان فلسطین و اسرائیل است و این "تنها" راه برقراری صلح دائمی است!
وزارت خارجه آلمان هم با استقبال از این توافق آن را در روند صلح در خاورمیانه سهیم دانست.ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه پنجشنبه شب در توییتی عنوان کرد که تاریخ، ناکامی کسانی را که به ملت و آرمان فلسطین خیانت کردند، ثبت خواهد کرد.
جنبش مقاومت اسلامی (حماس) توافق صلح میان رژیم صهیونیستی و امارات را محکوم و آن را خنجر خیانت از پشت به ملت فلسطین اعلام کرد.این جنبش در بیانیه خود اعلام کرد، این اقدام بزدلانه تجاوز آشکار به حقوق دینی، ملی و تاریخی فلسطین و خنجر خیانت از پشت به ملت فلسطین و گروههای مقاومت،  تلاش بیهوده برای تاثیر گذاشتن بر مسیر مقاومت است که برای بیرون راندن و شکست اشغالگر و دستیابی به حقوق ملی ثابت تلاش می کند.حماس از امت عربی اسلامی خواست به اصول ملی و حقوق مشروع فلسطین پایبند باشند.
صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین هم اعلام کرد، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب باید بیانیه‌ای در راستای محکومیت عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی صادر کند اگر قادر به این کار نیست باید کنار بکشد.وی این اقدام امارات را "خنجری از پشت" به ملت فلسطین دانست و گفت: این ما هستیم که سرنوشت این سرزمین را مشخص می کند ما تنها حقیقت در این
 سرزمین هستیم.
ناظران  می گویند این توافق برای ترامپ که در آستانه انتخابات قرار دارد بسیار مهم و حائز اهمیت است.
برگ برنده ترامپ؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه