فلسفه فقر میلیونی


ادامه از صفحه اول
درآمد سرانه کشور نیز از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ با شیب تندی مواجه بوده و کاهشی ۳۴ درصدی را تجربه کرده است. این گزارش همچنین تصریح کرده است که درصورت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی از سال ۹۹ به بعد حداقل ۶ سال زمان نیاز خواهد بود تا به سطح درآمد سرانه سال ۱۳۹۰ بازگردیم.
با توجه به سهم بالاتر خوراکی ها در سبد هزینه خانوارهای فقیرتر، نرخ تورم بالاتر خوراکی ها و آشامیدنی ها در سال های اخیر بیانگر بدترشدن وضعیت معیشتی خانوارهای با درآمد پایین تر نسبت به سایر خانوارها است. طبق نمودار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم ۶۰.۷  درصدی در سال ۹۲ به ۸۵.۳  درصد در پایان سال ۱۳۹۸ رسیده است و علی‌رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال ۹۰ حدود یک سوم کاهش یافته است.
همزمانی شیوع ویروس کرونا، رشد زیاد تورم و تحریم‌ها و عدم مدیریت دولت باعث شد گرانی‌ها افسارگسیخته پیش روند و مشکلات معیشتی کارگران چندین برابر شوند، به‌طوری‌که به اعتقاد نمایندگان کارگران، جامعه کارگری برای تامین معاش خانواده خود با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند و دستمزد فعلی صرفا جوابگوی ۲۰  تا ۳۰  درصد هزینه‌های زندگی آن هاست. گزارش‌های مرکز آمار نیز گویای همین مسائل است، براساس اطلاعات ارائه‌شده تورم نقطه‌ای در دی‌ماه به عدد ۴۶.۲  درصد رسیده، یعنی خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین ۴۶.۲  درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. این درحالی است که بسیاری از کالا‌های مورد استفاده خانوار‌های کارگری تورم‌های بسیار بیشتری را نیز تجربه کرده‌اند.
بر همین اساس، یکی از نماینده‌های کارگری میانگین هزینه معیشت خانوارهای کارگری در ایران را ۹.۲  میلیون تومان اعلام کرد که رشد صددرصدی نسبت به هزینه معیشت سال جاری را نشان می‌داد. هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های کارگران در این مورد این چنین توضیح داد: «بررسی‌های میدانی کمیته‌های کارگری نشان می‌دهد که میانگین هزینه‌های معیشتی حدود ۱۰ میلیون تومان است. البته ما منتظر اعلام‌نظر نماینده‌های کارفرمایی و همچنین اعلام نرخ نهایی تورم ازسوی مرکز آمار و بانک مرکزی هستیم، اما آنالیز‌های کمیته‌های کارگری در همین حدود است. این رقم از بررسی‌های استانی استخراج شده و هرکس مخالف آن است می‌تواند اجناس ارزان‌تر را در واقعیت به ما نشان دهد.»
 برخی از صاحبان تریبون و قلم، بدون ارائه دلایلی عقلانی به تقدیس فقر پرداخته و با فضیلت تراشی برای آن، عموماً فقر را با سخنانی به شکل شعاری که با آن آشنایی کامل دارید و در این مسیربه دنبال تئوریزه کردن هیولای فقر هستند. 
 نکبت بودن فقر چنان عیان است که نیازی به بحث و استدلال ندارد تا آن جا كه حتی تحقیقات علمی نشان می‌دهد، بسیاری از حیوانات به هنگام خشکسالی و قحطی زاد و ولد خود را کاهش می‌دهند  با این حال تحقیقات علمی زیادی در مورد اثرات زیان بار فقر بر انسان‌ها انجام شده است که با دقت زوایای مخرب، حقارت بار و کرامت سوز فقر را نشان می‌دهد.
در یک تحقیق گسترده، از کشاورزان هندی در زمان فروش محصولات تست هوش گرفته می‌شود، بار دوم در آخر سال که پول ها خرج شده و دوران بی پولی و بدهکاری آن هاست همان تست هوش گرفته می‌شود. تفاوت نتیجه شگفت انگیز دو مرحله ۱۰ واحد است. برای درک عمیق فاجعه خوب است بدانیم در آزمون تست هوش ۱۰ واحد فاصله هوش متوسط تا تیز هوش است. به عبارتی ضریب هوشی یک فرد در زمانی که غم نان دارد ۱۰ واحد از کسی که از این غم فارغ است کمتر است . 
 به قول کوزینسکی کارتونیست شهير لهستانی، انسان گرسنه در درجه نخست هدفی جز سیر کردن شکم ندارد، غم نان اجازه نمی دهد انسان به تماشای جهان بنشیند، کتاب بخواند، آگاهی اش را بالا ببرد و به جهان اطراف خود بنگرد . آدمی در زندگی فقیرانه از جهل فراتر نمی رود “ 
 فقر، اخلاق، خلاقيت، تفكر، تدبير، كرامت و آزادگی را در وجود انسان می‌کشد. انسان فقیر ناخواسته برده بی چون چرای پول می‌شود. تا نیاز خوراک ، پوشاک و امنیت انسان برآورده نشود ، کمتر کسی دنبال ارضای نیازهای مراتب بالاتر مثل احترام و کمال جوئی خواهد رفت .
 فلسفه فقر میلیونی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه