تاریخ انتشار:1401/12/24
واقعیت انجمن مهندسی دریایی ایران چیست؟

بررسی اقتصاد سرآمد از ماهیت وجودی انجمن مهندسی دریایی

واقعیت انجمن مهندسی دریایی ایران چیست؟

اقتصادسرآمد - ایرج گلشنی - در پهنه اجتماعی جهاان امروز، «انجمن‌ها و به طور کلی تشکلات صنفی، علمی و اجتماعی» از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند تا جایی که روند اجتماعی و دانشی جوامع امروزین بدون وجود این تشکل‌ها غیرممکن به نظر می‌رسد.  بشر از دوره شکار و کشاورزی به عصر ارتباطات رسیده وسرعت گردش علم از چندهزار سال به چند ساعت رسیده است و این یعنی سرعت بسیار بالایی در تغییر و تحولات علمی و اجتماعی. از این رو، نقش انجمن‌ها در دنیای مدرن امروز بسیار مهم و اثرگذار ارزیابی می‌شود. در سطح جهان، انجمن‌های بزرگ فکری مانند هانتینگتن و هارینگتن و... در تصمیم‌سازی وتصمیم‌گیری برای آینده جهان نقش ممتازی دارند. همین نقش ممتاز برای انجمن‌های صنفی و علمی برای محدوده فعالیت خود قائل هستیم؛ این است که می‌گوییم: انجمن‌ها بسیار مهم هستند.


اقتصادسرآمد - ققنوس انجمن از خاکستر بر می‌خیرد / واقعیت اول انجمن مهندسی دریایی ایران

واقعیت اول این است که این انجمن مانند همه انجمن‌ها، در بستر وجودی جهان امروز بسیار مهم و ارزش‌مند است. ارزش و اعتبار انجمن، ذاتی است و برآمده از واقعیات جهانی است. جهان علمی امروز تعیین می‌کند که چه چیزی می‌تواند ارزش‌و اعتبار داشته باشد و به ذات خود، ارزش و اعتبار بالایی به انجمن‌ها می‌دهد که انجمن مهندسی دریایی نیز یکی از آن‌هاست.
بنابراین، برخی نقل قول‌ها مبنی بر بی‌اهمیت بودن انجمن مهندسی دریایی، بیاناتی احساسی و غیر علمی و غیرواقعی است و قابل اعتنا نیستند.

واقعیت دوم 
واقعیت دوم این است که «متولی ارزش امام‌زاده را نگه می‌دارد». این ضرب‌المثل کهن که قدمای حکیم ما فرموده‌اند، زیباترین بیان برای توضیح این نکته است که: انجمن‌ها به ذات مهم و ارزشمند هستند؛ اما در عمل، این اعضا هستند که باید ارزش‌ها را نشان دهند و یا ارزش‌های یک انجمن را سرکوب کنند. این خوب و بد انجمن‌ها به طور مستقتیم بستگی به اعضای آن دارد.
در انجمن مهندسی دریایی ایران، حداقل سه گروه عضو هستند؛ عده‌ای که بسیار انگیزه دارند، عده‌ای که انگیزه منفی دارند و مخالف انجمن هستند و عده‌ای که بی‌تفاوت هستند.
جمع کسانی که انگیزه مثبت دارند، اعضایی هستند که ذات انجمن را باور دارند و به قدرت و توانمندی خود برای پیشبرد انجمن و تحقق اهداف آن واقف هستند. 
مخالفان نیز با ارزش‌ هستند؛ زیرا با بیان دیدگاه‌های مخالف خود، هم نقصان‌ها را گوشزد می‌کنند و تضارب اندیشه ایجاد می‌کنند؛ هر چند که گاهی کار به جدل بکشد.
اما بی‌تفاوت‌ها، عناصری غیر اجتماعی هستند که برای هر انجمن و گروهی به مثابه سم عمل می‌کنند. هر جامعه‌ای با وجود اعضای بی‌تفاوت – که نه موافق هستند و نه مخالف- رنج می‌کشد و رو به نقصان می‌گذارد. 
این است که انجمن‌ها باید با موافقان حرکت کند، با مخالفان تضارب اندیشه کند و البته فکری برای حذف بی‌تفاوت‌ها بکند و این قاعده‌آی است که شامل انجمن مهندسی دریایی ایران هم می‌شود.

واقعیت سوم
انجمن مهندسی دریایی ایران ریشه دار است و کارنامه ای پربار دارد. نباید رخوت و کرخی چندسال اخیر که دلایل عدیده دارد را به منزله شکست آن دانست. انجمن می‌تواند قابلیت‌های بزرگ گذشته را رو کند و زندگی نوینی آغاز نماید. بنابراین، بدون ترس از آینده جمعی سلحشور باید سرکار بیایند تا کشتی به گل نشسته انجمن را به اوج موج‌های موفقیت ببرند.

واقعیت چهارم
انجمن مهندسی دریایی ایران دارای اعضای تحصیل کرده و با تجربه است. صنفی نیست که از تحصیلات سطحی برخوردار باشند و فقط تتجربه بر آن‌ها حاکم باشد. دانش، فن و تجربه هر سه در اختیار اعضای این انجمن است و از ان وزن بسیار بالایی می‌سازد. توجه باید داشت که اگر انجمن فقط 100  عضو و هر عضو حداقل 10 سال تجربه و دانش اندوخته باشد، ما با انجمنی مواجه هستیم که حداقل 1000 سال دانش و تجربه با خود به همراه دارد و این چیز کمی نیست. از عهده این اعضای پرمحتوا، کارهای بزرگی بر می‌آید.

واقعیت پنجم
واقعیت این است که کشور به داشتن چنین انجمنی نیاز دارد. این یک نیاز اجتماعی است که هر جامعه ای به انجمن‌ها دارد و انجمن مهندسی دریایی ایران هم مورد نیاز جامعه و کشور  است تا جایی که اگر منحل شود، نیاز به آن احساس خواهد شد و دوباره باید انجمنی با اسم دیگری ثبت شود و حرکت کند. این نیاز جامعه و کشور به این انجمن، باید مد نظر اعضا قرار داشته باشد و برای بهسازی آن تلاش کنند و بیش از یک دهه تجربه و ریشه را نسوزانند.

جمع‌بندی
در مجموع، انتظار می‌رود که اعضای انجمن که اغلب فرهیخته و با انگیزه هستند، بادبان‌های کشتی انجمن مهندسی ایران را به احتزاز در آورند و با شهامت به دل اقیانوس اندیشه و کار بزنند. اوراق کردن این کشتی، زیبنده هیچ‌یک از اعضا نیست؛ بلکه بازسازی و بهسازی آن، خاطره شیرین برای یک انسان حرفه‌ای است؛ نه تخریب و بی‌تفاوتی. 

کارکرد روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد
روزنامه اقتصاد سرآمد به عنوان تنها روزنامه دریایی کشور و روزنامه نمونه دریایی سال 1401 بنا به رسالت دریایی خود، تلاش کرد تا حد توانایی به اطلاع رسانی بپردازد. در این راستا، سعی کرد که بی‌طرف باشد؛ هر چند علاقه به راه‌اندازی مجدد انجمن مهندسی ایران را کتمان نمی‌کند. با این وصف، نظر اهالی دریایی که همه عضو ارشد انجمن بود را بی‌کم و کاست متعکس کرد و تلاش داشت هم‌اندیشی فروخفته، بیدار شود و وجدان‌های بیدار را آگاهی بخشد برای تصمیم درست. 
در این راستا تشکر ویژه داریم از مهندس عجمی –مدیر عامل کنونی انجمن- و جناب بهبد- مسئول روابط عمومی انجمن- که برای مصاحبه‌ها و اطلاع‌رسانی به روزنامه کمک کردند. 
امیدواریم، اعضای جدید هیات رئیسه و هیات مدیره و سایر اعضای انجمن، با انگیزه، محکم و قدرت‌مندانه مسیر رشد و تعالی انجمن را طی کرده و در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور با قدرت ظاهر شوند و به نفع اقتصاد دریامحور که همه به آن باور داریم، غیرت‌مندانه همت کنند. 
و ما نیز همچنان در کنار آن‌ها و در کنار همه دریایی‌ها خواهیم بود. 

برچسب ها : انجمن مهندسي دريايي انتخابات انجمن تشکل های دریایی

اخبار روز
ضمیمه