اخبار روز
ایران «دروازه آبی قزاقستان» می شــود؟

اقتصادسرآمد- در شرایطی که تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه اوراسیا همچنان ادامه دارد و مسیرهای سنتی ترانزیتی تحت تأثیر تحریم‌ها و رقابت‌های ژئوپلیتیکی در این منطقه قرار گرفته است، کشور قزاقستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای خشکی‌بست در جهان، به‌دنبال تنوع‌بخشی به مسیرهای دسترسی خود به آب‌های آزاد است. در این میان، کشور ایران با موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد خود که دسترسی به دریای خزر در شمال و خلیج‌فارس و اقیانوس هند در جنوب است، می‌تواند نقش بسیار مهم و استراتژیکی به‌عنوان شریک کلیدی داشته باشد. در این میان به باور کارشناسان، صحبت‌های اخیر مطرح‌شده از سوی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران مبنی بر آمادگی تهران برای فراهم کردن «مسیر دسترسی ترانزیتی قزاقستان به آب‌های آزاد»، نقطه‌عطفی در روابط دوجانبه محسوب می‌شود.

1404/9/22
معطلی ۲۵کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر

اقتصادسرآمد- سهیل مرتضوی- طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده که براساس آن در حال حاضر در بندر امام‌خمینی‌(ره) ۲۵کشتی حامل کالای اساسی منتظر ترخیص هستند. آنطور که منابع خبری اعلام کرده‌اند؛ علت اصلی این معطلی کشتی‌ها اختلالات ایجادشده در حوزه تامین ارز است. برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که یکی از دلایل کمبود کالاهای اساسی مانند نهاده‌های دامی، موضوع کمبود ارز برای تخصیص به واردات این کالاهای حیاتی کشور است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از دلایل علائم اختلال در تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، طولانی‌شدن روند ترخیص در گمرک و معطلی کشتی‌های حامل این اقلام روی آب در اسکله و لنگرگاه است.

1404/9/22
سرقت دریایی آمریکا در آب‌های بین‌المللی

اقتصادسرآمد- سعید قلیچی- چهارشنبه هفته گذشته‌(۱۰دسامبر ۲۰۲۵) ایالات متحده یک ابرنفتکش بزرگ شناور را که با نام تجاریSkipper (قبلاً تحت نام Adisa شناخته می‌شد) متعلق به کشور ونزوئلا را در آب‌های کارائیب و نزدیک به سواحل این کشور توقیف کرد. مقام‌های آمریکایی طی روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که این نفتکش تحریم شده و متهم به حمل نفت «تحریمی» بوده و توقیف با حکم قضایی و عملیات نیروهای دریایی و گارد ساحلی انجام شده است. این اقدام البته واکنش‌های تندی از سوی دولت ونزوئلا و برخی متحدان منطقه‌ای این کشور را به‌دنبال داشت و با بالا رفتن نگرانی‌ها نسبت به افزایش تنش‌های نظامی و سیاسی در دریای کارائیب همراه شد.

1404/9/22
نقشه توسعه دریایی نقش برآب است!

اقتصادسرآمد- فیروز اسماعیلی نژاد- وجود چندین سازمان مختلف با قوانینی که گاهی در تعارض با یکدیگر هستند، در کنار نبود اراده و برنامه‌ای مشخص برای ایجاد یک مدیریت و فرماندهی واحد در حوزه مدیریت دریایی ایران، از مهم‌ترین عواملی هستند که در عمل موجب کندشدن حرکت به سوی توسعه دریامحور در کشور شده‌اند.

1404/9/22
«زبان تخصصی» ضامن پنهان ایمنی و ناوبری در جهان کشتیرانی

اقتصادسرآمد- محمدجواد مهتابی - زبان تخصصی دریایی به‌عنوان یکی از بنیادی‌ترین سازوکارهای ارتباطی در صنعت دریانوردی و کشتیرانی، نقشی فراتر از تبادل ساده واژگان و مفاهیم دارد و در حقیقت شالوده‌ای برای ایمنی، هماهنگی و استانداردسازی عملیات دریایی در مقیاس جهانی به‌شمار می‌رود. در محیطی که کشتی‌ها با خدمه‌ای از ملیت‌ها، فرهنگ‌ها و سطوح گوناگون مهارتی فعالیت می‌کنند، وجود یک زبان مشترک و استاندارد‌شده ضرورتی انکارناپذیر است؛ زیرا کوچک‌ترین سوءبرداشت از یک فرمان، پیام رادیویی یا دستور عملیاتی می‌تواند پیامدهای جدی و غیرقابل‌جبران به‌دنبال داشته باشد. از همین‌رو، سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان جهانی دریانوردی با تدوین واژگان و عبارات استاندارد از جمله SMCP تلاش کرده‌اند هماهنگی میان کشتی‌ها، بنادر و نهادهای نظارتی را تضمین کنند تا ارتباطات دریایی در شرایط عادی و اضطراری از هرگونه ابهام و خطای انسانی مصون بماند.

1404/9/22
چالش تغییرات اقلیمی و آینده حمل‌ونقل دریایی

اقتصادسرآمد- مرتضی فاخری - تغییرات اقلیمی به‌عنوان یکی از عمیق‌ترین دگرگونی‌های قرن بیست‌ویکم، ساختار و آینده حمل‌ونقل دریایی را با چالش‌هایی بی‌سابقه روبه‌رو کرده است. رشد پیوسته دمای زمین، افزایش سطح آب دریاها و شدت‌یافتن پدیده‌های حدی مانند طوفان‌ها، امواج بلند و سیکلون‌های گرمسیری، نه‌تنها ایمنی عملیات دریایی را تهدید می‌کند، بلکه بنیان بسیاری از رویه‌های سنتی در مدیریت ناوبری، طراحی مسیرهای دریایی و بهره‌برداری از بنادر را تحت تأثیر مستقیم قرار داده است.

1404/9/22
۳۶۰ درجه برای فرهنگ دریایی ایران

اقتصادسرآمد-امید متین - در چند ماه اخیر نگاه و توجه مراجع تصمیم ساز و تصمیم گیر به مقوله مهم و راهبردی فرهنگ دریایی در جامعه دریایی کشور رو به فزونی نهاده است. طی چند سال اخبر، روزنامه دریایی سرآمد با انتشار مطالب متعدد در باره فرهنگ دریایی و ضرورت رویکرد ملی به آن و نیز با ارائه طرح های فرهنگی کلان به سازمان های متعدد، تلاش بی وقفه ای برای توجه دادن به توسعه فرهنگ دریایی مبذول داشت. دراین رابطه، همچنان تلاش‌ها باید ادامه یابد و مجموع اهالی فرهنگ به وادی فرهنگ دریایی گرایش بیشتری پیدا کنند.

1404/9/22
بازدید هیات تجاری عراق از پاویون اختصاصی مناطق آزاد در نمایشگاه کیش اکسپو 2025

اقتصادسرآمد- در دومین نمایشگاه بین‌المللی کیش اکسپو 2025، هیاتی از تجار و فعالان اقتصادی کشور عراق از پاویون اختصاصی دبیرخانه شورلی‌عالی و سازمان‌های مناطق آزاد بازدید کردند.

1404/9/22
پاویون دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد، محور مذاکرات سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کیش اکسپو 2025

اقتصادسرآمد- پاویون اختصاصی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و سازمان‌های مناطق آزاد از جمله ماکو، انزلی، چابهار و اردبیل در دومین رویداد بین‌المللی کیش اکسپو 2025، میزبان هیات‌های اقتصادی داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی است و بستری ویژه برای توسعه تعاملات سرمایه‌گذاری فراهم کرده است.

1404/9/22
نشست تخصصی ظرفیت‌های مناطق آزاد در بازآفرینی شهری با محوریت منطقه آزاد ماکو برگزار شد

اقتصادسرآمد- نشست تخصصی «ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری _ صنعتی در بازآفرینی شهری» با محوریت منطقه آزاد ماکو و با حضور برخط معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و جمعی از مدیران و متخصصان حوزه عمران و شهرسازی برگزار شد.

1404/9/22
ایران و قزاقستان در مسیر تحول در همکاری‌های لجستیکی و ترانزیتی

اقتصادسرآمد- وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل و نقل قزاقستان در حاشیه سفر مسعود پزشکیان به آستانه، ضمن استقبال از نهایی شدن تفاهم نامه راهبردی همکاری حمل و نقلی ایران و قزاقستان گفت با امضای این تفاهم نامه توسعه شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب و همکاری دو کشور در کریدور شرق غرب متحول خواهد شد.

1404/9/21
انمام دو پروژه ریلی تا پایان سال

اقتصادسرآمد- وزیر راه و شهرسازی با مرور بیش از یک سال عملکرد دولت چهاردهم اعلام کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه حمل‌ونقل و مسکن اولویت اصلی است و پروژه‌های کلیدی شامل ریل‌گذاری چابهار-زاهدان، اتمام راه‌آهن میانه-اردبیل، مذاکرات ساخت راه‌آهن رشت-آستارا، توسعه آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی، افزایش پروازها و توسعه حمل‌ونقل دریایی در دستور کار دولت قرار دارند.

1404/9/21
توسعه پایدار چابهار در گرو رویکرد علمی و بازنگری در مفهوم رقابت است

اقتصادسرآمد- محمد سعید اربابی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، در آغاز به کار سومین همایش ملی رقابت‌پذیری و آینده تحولات شهری با رویکرد اقتصاد دریامحور گفت: توسعه پایدار چابهار در گرو رویکرد علمی و بازنگری در مفهوم رقابت است

1404/9/20
ترانزیت کالا از مرزهای زمینی کشور به مرز ۱۱ میلیون تُن رسید

اقتصادسرآمد- مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از افزایش ترانزیت جاده‌ای کالا به ۱۰ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۶۰۶ تُن خبر داد.

1404/9/20
کریدور قزاقستان-ترکمنستان-ایران ظرفیت مناسبی برای توسعه همکاری‌های ترانزیتی دارد

اقتصادسرآمد- رئیس جمهور با اشاره به جایگاه ممتاز کشورمان در شبکه حمل‌ونقل منطقه‌ای، ایران را به‌صرفه‌ترین و کارآمدترین مسیر ترانزیتی برای قزاقستان عنوان کرد و گفت: کریدور قزاقستان-ترکمنستان-ایران ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه همکاری‌های ترانزیتی دارد.

1404/9/20
گسترش همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و قزاقستان

اقتصادسرآمد- وزیر راه و شهرسازی که رئیس‌جمهور را در سفر به قزاقستان همراهی می‌کند، در دیداری دوجانبه با وزیر حمل‌ونقل قزاقستان، راه‌های توسعه همکاری‌های ترانزیتی، ریلی، جاده‌ای و هوایی میان دو کشور را بررسی کرد.

1404/9/20
ایران به‌دنبال تعهد حمل بار از روسیه برای توسعه ترانزیت

اقتصادسرآمد- سمیه ملایی- شمارش معکوس برای آغاز مراحل نهایی ساخت راه‌آهن رشت-آستارا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ریلی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است؛ تا جایی که جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌اهن چند روز پیش از تایید تملک ۹۵کیلومتری اراضی مورد نیاز برای ساخت این خط‌آهن بین‌المللی و استراتژیک، از آغاز عملیات این پروژه بزرگ ریلی پیش از تعطیلات نوروز خبر داده بود. در این میان، علی عبدالعلی‌زاده، نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی سیاست‌های توسعه دریامحور نیز با بیان اینکه راه‌آهن رشت-آستارا پروژه‌ای کلیدی برای کریدور شمال-جنوب و جلوگیری از غیرفعال‌شدن بنادر خزر است، تأکید کرده که در قرارداد با روسیه باید تعهد بلندمدت عبور سالانه چندمیلیون تن بار با جریمه عدم‌اجرا گنجانده شود تا تجربه‌های تلخ گذشته تکرار نشود.

1404/9/20
سیگنال بحران در صنعت حمل‌ونقل دریایی

اقتصادسرآمد- زهرا عسکری- در سال ۲۰۲۵ بازار سفارش‌های جدید کشتی‌های فله‌بر با افت شدید و بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. بررسی داده‌های رسمی و تحلیل‌های منتشرشده نشان می‌دهد ظرفیت قراردادی فله‌برهای سفارش‌شده تا نوامبر‌۲۰۲۵ بیش از ۵۴درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر شده و تعداد سفارشی‌سازی‌ها به پایین‌ترین سطح چندسال اخیر رسیده است. صنعت کشتیرانی فله‌بر که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، ستون‌فقرات تجارت جهانی موادخام مانند سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و غلات است، به نظر می‌رسد با یک بحران عمیق روبه‌رو شده است.

1404/9/20
شوره‌زارهای تازه در کمین مسیر انتقال آب به اصفهان

اقتصادسرآمد- حمید الماسی‌نیا - چندروز پیش بود که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در مراسمی دستور افتتاح و آغاز بهره‌برداری رسمی از طرح انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی ایران‌(حد فاصل سیرجان تا اصفهان) که با حمایت عمده شرکت فولاد مبارکه اجرا شده است را صادر کرد. این اتصال که بخشی از فاز اول پروژه ملی انتقال آب به فلات مرکزی ایران است، با بهره‌گیری از زیرساخت‌های آماده خط یک‌(از بندرعباس تا سیرجان)، آب شیرین‌شده را به حجم اولیه ۳۰میلیون مترمکعب در سال به این مجتمع عظیم صنعتی می‌رساند. این اتصال که با هزینه ۳۵هزار میلیارد تومان انجام شده، وابستگی فولاد مبارکه به منابع داخلی مانند زاینده‌رود را کاهش می‌دهد و امکان استفاده چندباره از آب با بازچرخانی را فراهم می‌کند. در مراحل بعدی، ذوب‌آهن و صنایع جنوب اصفهان نیز بهره‌مند خواهند شد. ‌

1404/9/20
پیشروی پل خلیج‌فارس فقط روی کاغذ

اقتصادسرآمد- سهیل مرتضوی- روزهای پایانی سال گذشته بود که رضا مسرور، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در بازدید از محل ابرپروژه ملی احداث پل خلیج‌فارس به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی شبکه ملی خلیج‌فارس، از نصب نخستین کیسون این پل در خردادماه۱۴۰۴ خبر داد. حالا مدت زمان زیادی از وعده داده‌شده برای اجرایی‌شدن این قسمت از طرح عمرانی پل خلیج‌فارس گذشته، اما در خبرها نشانی از نصب کیسون پل خلیج‌فارس دیده نمی‌شود. در آخرین واکنش‌ها نسبت به تاخیر در اجرای این پروژه عظیم زیرساختی در جنوب کشور نیز عادل پیغامی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تشریح آخرین وضعیت پل خلیج‌فارس، از تداوم اجرای این پروژه ملی با وجود محدودیت‌های مالی خبر داده است، اما تأکید کرده که پل خلیج‌فارس پس از سال‌ها توقف، امروز فعال است و مراحل اجرایی آن ادامه دارد. به نظر می‌رسد پیشرفت‌های اخیر پل خلیج‌فارس در چندسال اخیر به مانند سال‌های گذشته تنها به بیان وعده‌ها و روی کاغذ محدود بوده و هنوز تغییر قابل‌مشاهده‌ای از اجرای این پروژه در روی دریا مشاهده نمی‌شود.

1404/9/20
اخبار روز
ضمیمه