تاریخ انتشار:1402/12/15
۱۰۰ ساختمان بلند در پایتخت روی گسل قرار دارد

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری:

۱۰۰ ساختمان بلند در پایتخت روی گسل قرار دارد

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد، از احداث ۱۰۰ ساختمان بلند در پایتخت بر روی گسل خبر داد و به تشریح مجموعه اقدامات مرکز پرداخت.

به گزارش اقتصادسرآمد، محمدمهدی حیدری در نشست خبری  گفت: در کلان‌پروژه نهضت ملی مسکن، پایش سلامت اراضی از منظر مخاطرات فرونشست و گسل توسط کارشناسان مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در بیش از ۱۵۰ نقطه مکانی پایش شده و براساس نظرات فنی، الحاق به محدوده‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است. 

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی  ادامه داد: ارزیابی سیستم‌ها و فناوری‌های نوین از منظر سرعت ساخت و مدیریت قیمت تمام شده در برنامه است. همچنین تاکنون بیش از ۲۵ تاییدیه فنی برای سیستم‌های ساختمانی استفاده‌کننده از فناوری های نوین ارائه شده است که این تأییدیه‌ها برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن صادر شد.

حیدری توضیح داد: تاکنون ۸۰۰ گواهی نامه فنی برای مصالح ساختمانی صادر شده است و به زودی بخشنامه‌ای از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی صادر می‌شود که طبق آن بهره مندی از مصالح ساختمانی دارای گواهی نامه فنی الزامی محسوب خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری ۱۳۰ دوره آموزشی در سال جاری در بخش مهندسی توسط مرکز خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم مرکز اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران برای موضوعات فرونشست و حریم گسل شهرهاست که مسئولیت‌هایی را برعهده مرکز نهاده است.

۴۰ درصد ساختمان‌های تهران دارای سلامت سازه‌ای و تاب آوری است

وی گفت: ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه در ۱۴۰۰ ساختمان شهر تهران انجام شده است و ۳ هزار ۳۰۰ ساختمان دیگر در برنامه سال آتی مرکز قرار دارد. همچنین از نظر ارزیابی ایمنی در ۱۴۰۰ ساختمانی که در شهر تهران انجام شد، حدود ۴۰ درصد از نظر سازه‌ای، سلامت سازه‌ای و تاب آوری داشتند. ۲۵ درصد از ساختمان‌ها نیازمند اصلاحات و مقاوم‌سازی بودند و ۱۵ درصد ساختمان‌ها با مقاوم‌سازی امکان اصلاح ندارند و باید تخریب شوند.

به گفته حیدری، در شهر تهران ١٠٠ ساختمان بالای ١٢ طبقه روی گسل ساخته شده است.

وی تصریح کرد: در اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران نیازمند تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم که تاکنون این تامین اعتبار انجام نشده است.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که با حضور مهرداد بذرپاش در وزارت راه وشهرسازی انجام شد، راه اندازی شورای پژوهش و فناوری است که در مرکز تحقیقات تشکیل شده و برنامه‌های این شورا تبدیل به محورهای پژوهشی شده است.

حیدری راه‌اندازی سامانه پایش مصرف انرژی را از ضرورت‌های بخش مسکن و ساختمان عنوان کرد و گفت: با توجه به آنکه راه‌اندازی این سامانه با معاونت علمی ریاست جمهوری در حال پیگیری است امیدواریم تا به زودی مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۴۷ ایستگاه شتاب نگاری در کشور راه‌اندازی شد، گفت: هم اکنون ایستگاه‌های شتاب نگاری کشور به ۶۰۰ دستگاه رسیده است.

وی تدوین ضوابط در حوزه راه، معماری و شهرسازی را از دیگر موضوعات در حال انجام مرکز برشمرد و گفت: تدوین برنامه ایمنی حمل ونقل در حال انجام است که نتیجه آن در کمیسیون ایمنی حمل ونقل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص راه و هزینه نگهداری از راه‌های موجود گفت: حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که هزینه نگهداری آن‌ها ۲۵۰ همت می‌شود که تامین این بودجه در توان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای نیست. بنابراین تلاش کردیم تا با استفاده از فناوری‌های نوین، استفاده از آسفالت لایه نازک و  دیگر موارد، عمر و دوام روسازی در کشور را ارتقا دهیم.


 

برچسب ها : مرکز تحقیقات راه، مسکن محمدمهدی حیدری وزارت راه

اخبار روز
ضمیمه