تاریخ انتشار:1399/11/20
انتقاد از یک روایت در برنامه «همرفیق» شهاب حسینی
اقتصادسرآمد - رییس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز به انتقاد از روایت ارائهشده از «هیچانهها» در برنامه «همرفیق» پرداخت.
به گزارش اقتصادسرآمد، در قسمت اخیر برنامه «همرفیق» شهاب حسینی که نیما رئیسی و محمدرضا علیمردانی مهمان آن بودند، علیمردانی به بیان نگاه خاص خود به هیچانهها از جمله «اتل متل توتوله» و «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» همراه با طنز و شوخی و البته اعتقاد بر بیمعنی بودن آنها پرداخت. این هنرمند قبلتر هم در جاهایی به ارائه این نگاه همراه با طنز خود پرداخته است.
اما سعید حسامپور، رییس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز در یادداشتی در اینباره نوشته است: «در یکی از برنامههای همرفیق، مجری محترم و مهمانان ایشان به هیچانهها اشاره میکنند و یکی از مهمانان با نگاهی ناقص به این گونه ادبی به بیان روایت خود میپردازد و شیوه روایت این عزیز اینگونه به مخاطب القا میکند که این دسته از متنها بیارزش هستند. البته سادهترین کارکرد این متنها همین خندههای برآمده از شگفتی است که راوی از مخاطبان میگیرد. به نظر میرسد این رویکرد نشانگر ناآگاهی و شناخت سطحی آنان از هیچانه است؛ برای آگاهی مخاطبان عزیز باید گفت: هر پدیده ادبی در گذر تاریخ در صورتی از میان میرود که مخاطب آن را نپسندد و نتواند در ذهن او ماندگار شود. بیگمان هیچانهها (اتل متل توتوله و...) از جمله این گونه ادبی کودکانه است که توانسته با وجود ظاهری به نظر بیمعنا، به زیست خود ادامه دهد و در خودآگاه و ناخودآگاه مردمان این سرزمین و دیگر سرزمینها به گونهای مناسب با فرهنگ خودشان جا خوش کند. راز ماندگاری این گونه ادبی اتفاقا در همین خلاقانه بودن آن است که آگاهانه در روند شکلگیری معنا اختلال ایجاد میکند و با درهم شکستن غیرمنتظره انتظار شنونده، باعث پیدایش لذتی متفاوت در وجود مخاطب میشود. در این متنها، دیدگاه منطقی، خشک و نامنعطف که پیوسته در پی معناست، به سخره گرفته میشود و چون ساختار دستوری این گونه کاملا درست است، اما واژهها در پی القای معنا و پیام روشن و ویژهای نیستند، از همینرو، مرز میان منطقی بودن و غیرمنطقی بودن فرو میریزد و گونهای ماتشدگی پدید میآید تا ساختارهای سیاه و سفید درهم شکسته شوند و واسازی (شالودهشکنی) شگفتی از نگاه پیوسته به دنبال معنای ما پدید آید.
همین لایههای پنهانشده در زیرساخت این متنها سبب شده کودکان پرشماری در ملل گوناگون از آنها به عنوان ابزاری برای بازی نیز بهره گیرند و به صورت غیرمستقیم لذت شگفت شنیدن موسیقی را نیز از کنار آن دریابند و گوششان با موسیقی آشنا شود.
هیچانهها با موسیقی گوشنواز و روان خود به مخاطب اجازه میدهند همین تعجب و شگفتی مهمانان برنامه همرفیق در درون ذهن خلاق و کنجکاو کودک شکل بگیرد و کودکان طعم موسیقی گوشنواز آن را با همه وجود بیشتر دریابند. کافی است نگاهمان را ژرفتر کنیم و جور دیگری ببینیم تا از جادوی شگفتانگیز هیچانهها و راز ماندگاریشان بیشتر آگاه شویم.»
اما سعید حسامپور، رییس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز در یادداشتی در اینباره نوشته است: «در یکی از برنامههای همرفیق، مجری محترم و مهمانان ایشان به هیچانهها اشاره میکنند و یکی از مهمانان با نگاهی ناقص به این گونه ادبی به بیان روایت خود میپردازد و شیوه روایت این عزیز اینگونه به مخاطب القا میکند که این دسته از متنها بیارزش هستند. البته سادهترین کارکرد این متنها همین خندههای برآمده از شگفتی است که راوی از مخاطبان میگیرد. به نظر میرسد این رویکرد نشانگر ناآگاهی و شناخت سطحی آنان از هیچانه است؛ برای آگاهی مخاطبان عزیز باید گفت: هر پدیده ادبی در گذر تاریخ در صورتی از میان میرود که مخاطب آن را نپسندد و نتواند در ذهن او ماندگار شود. بیگمان هیچانهها (اتل متل توتوله و...) از جمله این گونه ادبی کودکانه است که توانسته با وجود ظاهری به نظر بیمعنا، به زیست خود ادامه دهد و در خودآگاه و ناخودآگاه مردمان این سرزمین و دیگر سرزمینها به گونهای مناسب با فرهنگ خودشان جا خوش کند. راز ماندگاری این گونه ادبی اتفاقا در همین خلاقانه بودن آن است که آگاهانه در روند شکلگیری معنا اختلال ایجاد میکند و با درهم شکستن غیرمنتظره انتظار شنونده، باعث پیدایش لذتی متفاوت در وجود مخاطب میشود. در این متنها، دیدگاه منطقی، خشک و نامنعطف که پیوسته در پی معناست، به سخره گرفته میشود و چون ساختار دستوری این گونه کاملا درست است، اما واژهها در پی القای معنا و پیام روشن و ویژهای نیستند، از همینرو، مرز میان منطقی بودن و غیرمنطقی بودن فرو میریزد و گونهای ماتشدگی پدید میآید تا ساختارهای سیاه و سفید درهم شکسته شوند و واسازی (شالودهشکنی) شگفتی از نگاه پیوسته به دنبال معنای ما پدید آید.
همین لایههای پنهانشده در زیرساخت این متنها سبب شده کودکان پرشماری در ملل گوناگون از آنها به عنوان ابزاری برای بازی نیز بهره گیرند و به صورت غیرمستقیم لذت شگفت شنیدن موسیقی را نیز از کنار آن دریابند و گوششان با موسیقی آشنا شود.
هیچانهها با موسیقی گوشنواز و روان خود به مخاطب اجازه میدهند همین تعجب و شگفتی مهمانان برنامه همرفیق در درون ذهن خلاق و کنجکاو کودک شکل بگیرد و کودکان طعم موسیقی گوشنواز آن را با همه وجود بیشتر دریابند. کافی است نگاهمان را ژرفتر کنیم و جور دیگری ببینیم تا از جادوی شگفتانگیز هیچانهها و راز ماندگاریشان بیشتر آگاه شویم.»
برچسب ها : اقتصادسرآمد همرفیق برنامه همرفیق
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند