تاریخ انتشار:1399/11/20

انتقاد از یک روایت در برنامه «همرفیق» شهاب حسینی
اقتصادسرآمد - رییس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز به انتقاد از روایت ارائهشده از «هیچانهها» در برنامه «همرفیق» پرداخت.
به گزارش اقتصادسرآمد، در قسمت اخیر برنامه «همرفیق» شهاب حسینی که نیما رئیسی و محمدرضا علیمردانی مهمان آن بودند، علیمردانی به بیان نگاه خاص خود به هیچانهها از جمله «اتل متل توتوله» و «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» همراه با طنز و شوخی و البته اعتقاد بر بیمعنی بودن آنها پرداخت. این هنرمند قبلتر هم در جاهایی به ارائه این نگاه همراه با طنز خود پرداخته است.
اما سعید حسامپور، رییس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز در یادداشتی در اینباره نوشته است: «در یکی از برنامههای همرفیق، مجری محترم و مهمانان ایشان به هیچانهها اشاره میکنند و یکی از مهمانان با نگاهی ناقص به این گونه ادبی به بیان روایت خود میپردازد و شیوه روایت این عزیز اینگونه به مخاطب القا میکند که این دسته از متنها بیارزش هستند. البته سادهترین کارکرد این متنها همین خندههای برآمده از شگفتی است که راوی از مخاطبان میگیرد. به نظر میرسد این رویکرد نشانگر ناآگاهی و شناخت سطحی آنان از هیچانه است؛ برای آگاهی مخاطبان عزیز باید گفت: هر پدیده ادبی در گذر تاریخ در صورتی از میان میرود که مخاطب آن را نپسندد و نتواند در ذهن او ماندگار شود. بیگمان هیچانهها (اتل متل توتوله و...) از جمله این گونه ادبی کودکانه است که توانسته با وجود ظاهری به نظر بیمعنا، به زیست خود ادامه دهد و در خودآگاه و ناخودآگاه مردمان این سرزمین و دیگر سرزمینها به گونهای مناسب با فرهنگ خودشان جا خوش کند. راز ماندگاری این گونه ادبی اتفاقا در همین خلاقانه بودن آن است که آگاهانه در روند شکلگیری معنا اختلال ایجاد میکند و با درهم شکستن غیرمنتظره انتظار شنونده، باعث پیدایش لذتی متفاوت در وجود مخاطب میشود. در این متنها، دیدگاه منطقی، خشک و نامنعطف که پیوسته در پی معناست، به سخره گرفته میشود و چون ساختار دستوری این گونه کاملا درست است، اما واژهها در پی القای معنا و پیام روشن و ویژهای نیستند، از همینرو، مرز میان منطقی بودن و غیرمنطقی بودن فرو میریزد و گونهای ماتشدگی پدید میآید تا ساختارهای سیاه و سفید درهم شکسته شوند و واسازی (شالودهشکنی) شگفتی از نگاه پیوسته به دنبال معنای ما پدید آید.
همین لایههای پنهانشده در زیرساخت این متنها سبب شده کودکان پرشماری در ملل گوناگون از آنها به عنوان ابزاری برای بازی نیز بهره گیرند و به صورت غیرمستقیم لذت شگفت شنیدن موسیقی را نیز از کنار آن دریابند و گوششان با موسیقی آشنا شود.
هیچانهها با موسیقی گوشنواز و روان خود به مخاطب اجازه میدهند همین تعجب و شگفتی مهمانان برنامه همرفیق در درون ذهن خلاق و کنجکاو کودک شکل بگیرد و کودکان طعم موسیقی گوشنواز آن را با همه وجود بیشتر دریابند. کافی است نگاهمان را ژرفتر کنیم و جور دیگری ببینیم تا از جادوی شگفتانگیز هیچانهها و راز ماندگاریشان بیشتر آگاه شویم.»
اما سعید حسامپور، رییس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز در یادداشتی در اینباره نوشته است: «در یکی از برنامههای همرفیق، مجری محترم و مهمانان ایشان به هیچانهها اشاره میکنند و یکی از مهمانان با نگاهی ناقص به این گونه ادبی به بیان روایت خود میپردازد و شیوه روایت این عزیز اینگونه به مخاطب القا میکند که این دسته از متنها بیارزش هستند. البته سادهترین کارکرد این متنها همین خندههای برآمده از شگفتی است که راوی از مخاطبان میگیرد. به نظر میرسد این رویکرد نشانگر ناآگاهی و شناخت سطحی آنان از هیچانه است؛ برای آگاهی مخاطبان عزیز باید گفت: هر پدیده ادبی در گذر تاریخ در صورتی از میان میرود که مخاطب آن را نپسندد و نتواند در ذهن او ماندگار شود. بیگمان هیچانهها (اتل متل توتوله و...) از جمله این گونه ادبی کودکانه است که توانسته با وجود ظاهری به نظر بیمعنا، به زیست خود ادامه دهد و در خودآگاه و ناخودآگاه مردمان این سرزمین و دیگر سرزمینها به گونهای مناسب با فرهنگ خودشان جا خوش کند. راز ماندگاری این گونه ادبی اتفاقا در همین خلاقانه بودن آن است که آگاهانه در روند شکلگیری معنا اختلال ایجاد میکند و با درهم شکستن غیرمنتظره انتظار شنونده، باعث پیدایش لذتی متفاوت در وجود مخاطب میشود. در این متنها، دیدگاه منطقی، خشک و نامنعطف که پیوسته در پی معناست، به سخره گرفته میشود و چون ساختار دستوری این گونه کاملا درست است، اما واژهها در پی القای معنا و پیام روشن و ویژهای نیستند، از همینرو، مرز میان منطقی بودن و غیرمنطقی بودن فرو میریزد و گونهای ماتشدگی پدید میآید تا ساختارهای سیاه و سفید درهم شکسته شوند و واسازی (شالودهشکنی) شگفتی از نگاه پیوسته به دنبال معنای ما پدید آید.
همین لایههای پنهانشده در زیرساخت این متنها سبب شده کودکان پرشماری در ملل گوناگون از آنها به عنوان ابزاری برای بازی نیز بهره گیرند و به صورت غیرمستقیم لذت شگفت شنیدن موسیقی را نیز از کنار آن دریابند و گوششان با موسیقی آشنا شود.
هیچانهها با موسیقی گوشنواز و روان خود به مخاطب اجازه میدهند همین تعجب و شگفتی مهمانان برنامه همرفیق در درون ذهن خلاق و کنجکاو کودک شکل بگیرد و کودکان طعم موسیقی گوشنواز آن را با همه وجود بیشتر دریابند. کافی است نگاهمان را ژرفتر کنیم و جور دیگری ببینیم تا از جادوی شگفتانگیز هیچانهها و راز ماندگاریشان بیشتر آگاه شویم.»
برچسب ها : اقتصادسرآمد همرفیق برنامه همرفیق
اخبار روز
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد
-
امروز باید تکلیف خود را نسبت به نگاه امنیتی حاکم بر فضای دیتا روشن کنیم
-
بازدید میدانی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی به منظور بررسی عملکرد واحدهای مختلف بندر پتروشیمی ماهشهر