تاریخ انتشار:1400/6/17
در تولید اتوبوس برقی نه تنها وابسته نیستیم بلکه می توانیم محوریت منطقه باشیم

کامبیز مرادی در اقتصاد سرآمد نوشت:

در تولید اتوبوس برقی نه تنها وابسته نیستیم بلکه می توانیم محوریت منطقه باشیم

کامبیز مرادی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان (شتاب) در یادداشتی در واکنش به گزارش "چالش جدید تولید اتوبوس برقی مندرج در روزنامه اقتصاد سرآمد" مورخ 9 شهریور ماه 1400 نوشت:


اقتصادسرآمد - کامبیز مرادی - استفاده از حمل و نقل برقی یک الزام برای صیانت از زیستگاهی است که بایستی آن را به فرزندانمان بسپاریم و آن ها نیز به نسل بعدی واگذار کنند .
استفاده از خودروهای الکتریکی چند مزیت همزمان دارد: از طرفی تولید آلاینده ها کاهش پیدا می کند و از طرف دیگر هزینه های سلامت جامعه شهری کم می شود و در کنار این ها در توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر خواهد بود.
اهمیت حرکت به سمت خودروهای برقی اعم از سنگین و نیمه سنگین و سبک برای ایران اگر بیشتر از کشورهای دیگر نباشد، کمتر نیست. زیرا صرف نظر از آن که کلان شهرهای ما درگیر معضلات هوای آلوده هستند، رویکرد حمل و نقل برقی فرصتی برای کشور ما است تا بخشی از عقب افتادگی های صنعتی و تجاری سازی فن آوری ها را جبران نماید.
به لحاظ تکنولوژی ساخت و مواد اولیه، دسترسی ما به پیشرانه های الکتریکی تقریباً در لایه های خودکفایی است بدین معنا که بدون وابستگی اساسی می توانیم خودروهای داخلی پیشرفته و بروز داشته باشیم و امکان ایجاد مشاغل متعدد و از جمله شغل های فناورانه که صرفاً در کشورهای صنعتی وجود دارد نیز ایجاد خواهد شد.
برخلاف تصور برخی از کارشناسان، دستیابی به فناوری ساخت باطری لیتیوم – این نیز در کشور وجود دارد و حتی هم اکنون کارخانجات فعال در این حوزه مشغول تولید و عرضه محصولات هستند.
به موازات سرمایه گذاری های گسترده ای توسط بازیگر اصلی انرژی کشور (گروه مپنا) در جریان است تا این فناوری ها با تنوع بیشتر در اختیار صنایع مختلف از جمله خودروسازی قرار گیرد.
اختلاف قیمت خودروهای برقی و موتور احتراقی عمدتاً به باطری های لیتیومی مربوط می شود که در این وسایط نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد ولیکن روند حرکت و توسعه تولید باطری به گونه ای است که این اختلاف قیمت در آینده نه چندان دور بسیار کم شده و نهایتاً برابر خواهد شد، همانگونه که در سال های گذشته افتاده و با کاهش قیمت خودروهای برقی ناشی از کاهش قیمت باطری مواجه بوده ایم. و این مهم محرک دیگری است تا در کنار جامعه جهانی ما نیز به سمت طراحی، تولید و استفاده از خودروهای برقی قدم برداریم.
اما در خصوص اتوبوس برقی باید گفت که علی رغم هزینه های زیاد توسعه آن، با اراده ای راستین و مدیریت راسخ دو مجموعه معظم در کشور یعنی پرچم دار صنعت برق "گروه مپنا" و مجموعه نام آشنا و توانمند اتوبوس ساز "گروه تولیدی صنعتی عقاب افشان" یک اتحاد استراتژیک ایجاد شد و هم اکنون ما از اتوبوس برقی طراحی و تولید شده در کشور به نام "شتاب" برخوردار هستیم.
این اتوبوس در بهار امسال رونمایی شده و هم اکنون مراحل اخذ استانداردهای بین المللی را زیر نظر اداره ملی استاندارد و آزمایشگاه های معتبر داخلی و خارجی می گذراند.
با اخذ استاندارد اروپا معروف به e-mark از ابتدای سال 1401 امکان صادرات این محصول نیز مهیا خواهد شد .
برای فروش محصولی نظیر اتوبوس، "استاندارد" حاکم بر مشخصات فنی اس. البته خواسته های مشتری در تولید لحاظ می شود ولیکن در انتها مشخصات درخواستی با مراتب استاندارد سنجیده می شوند.
در کشور ما نیز صرف نظر از سیستم های کارشناسی و مدیریتی توانمند مستقر در شهرداری کلان شهرها، اتحادیه اتوبوسرانی زیر نظر وزارت کشور مسئول و متولی سیاست گذاری درحوزه اتوبوس برقی است؛ در این اتحادیه، کمیته فنی از متخصصین منحصر به فرد در این حوزه وجود دارد که مشخصات فنی اتوبوس های مورد نیاز کشور تدوین می شود و این تیم مشخصاً در حوزه اتوبوس های برقی نیز فعالیت کرده و با همه نیازهای بهره برداری و عملیاتی آشنا است، لذا دغدغه ای از بابت صحت عملکرد اتوبوس ساخت داخل وجود ندارد کما اینکه اتوبوس شتاب حتی با مشخصاتی بالاتر از نیازهای شهری در کشور ارائه شده است.
اتوبوس شتاب امتحان خود را در سطح شهر مشهد و تهران پس داده و بهترین کارآیی را داشته است و چرخ های این اتوبوس به زودی در خیابان های سایر شهرها نیز حرکت خواهد کرد.
در خصوص زیرساخت باید بگویم دانش کافی در کشور وجود دارد و جلوتر از سایر بخش ها به ورطه بهره برداری رسیده است، در این حوزه عدم وابستگی کامل وجود دارد و حتی ایران می تواند محوریتی در این خصوص در منطقه داشته باشد.
هم اکنون ایستگاه هایی در تهران ، مشهد و کرج برقرار شده و به زودی کلیه مراکز استان ها و کریدورهای اصلی ارتباطی کشور از زیرساخت شارژ سریع برخوردار خواهند شد.
و اما ختم کلام این که در کشور ما نه تنها موضوع اتوبوس برقی بی اهمیت تلقی نشده بلکه بسیار به آن پرداخته می شود.
نهادهای حاکمیتی با این مقوله آشنا هستند و در وزارتخانه های نفت، صمت و کشور برای برخورداری از این موضوع مهم مطالعاتی انجام شده و مصوباتی دارند .
در وزارت کشور ردیف بودجه خاصی به این موضوع اختصاص داده شده است. "سازمان بهینه سازی مصرف سوخت" طرح هایی را برای توسعه اتوبوس برقی دنبال می کند. سازمان" محیط زیست" حامی طرح های پیشنهادی است و سازمان ملی استاندارد همگام با بخش خصوصی در توسعه ایمن و مطمئن حمل و نقل برقی گام بر می دارد .
کارشناسان خوب کشورمان هم در نهادهای دولتی و هم در بخش خصوصی آگاهانه به حمل و نقل برقی توجه دارند و با همه مشکلات موجود ، شرایط آنچنان رقم خورده که اولین ناوگان اتوبوس برقی ایرانی ساخته شده توسط متخصصین داخل کشور و برخوردار از بالاترین سطح کیفی و استانداردهای بین المللی با تکیه بر درایت و شجاعت مدیران ذیرب ط به زودی در شهر مشهد مقدس حرکت خواهد کرد تا برگ دیگری از افتخارآفرینی ایرانیان باشد و اجابت به رویکرد" تولید محور" مد نظر مقام معظم رهبری.
انتهای پیام/

برچسب ها : شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان اتوبوس برقی در ایران کامبیز مرادی

اخبار روز
ضمیمه