تاریخ انتشار:1400/11/6
ضرورت استفاده از منابع آب دریا و پساب برای صنایع مناطق خشک

ضرورت استفاده از منابع آب دریا و پساب برای صنایع مناطق خشک

اقتصادد سرامد - مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب ایران با تاکید بر ضرورت استفاده از منابع آب دریا و پساب برای صنایع مناطق خشک و نیمه خشک گفت: مجموع مصارف آبی بخش صنعت حدود 2.4 میلیارد متر مکعب یا 2.6 درصد از مجموع مصارف آبی کشور است.

به گزارش اقتصاد سرآمد، آقای عیسی بزرگ زاده در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: انتظار این است که در افق توسعه کامل (در افق 1425) ؛ از منابع آب تجدیدپذیر حدود 3.7 میلیارد مترمکعب و سر جمع حدود 900 میلیون متر مکعب از منابع آبی دریا کمک بگیریم که حدود 4.6 میلیارد متر مکعب نیاز آبی صنعتی خواهد شد.

او ادامه داد: اگرچه این نیاز آبی صنعتی یعنی حدود 2 و 4 دهم میلیارد متر مکعب در مقیاس کل آب مصرفی کشور، درصد کمی است اما به هر حال این نیازها غالباً در جاهایی است که کانون های جمعیتی داریم و مناطق کم آبی هستند.

آقای بزرگ زاده در پاسخ به این پرسش که ساخت صنایع آب بر در مناطق کم آب، چقدر به منابع آب این مناطق، لطمه زده است؟ گفت: چون به کانون های جمعیتی نزدیک است و با اقلیم های خشک و نیمه خشک در کشور ما یعنی فلات مرکزی، کریدور و نواحی شرق کشور همراه هستند به رغم اینکه درصد آن پایین است اما در مقیاس منطقه ای, اثرگذاری فراوانی در منابع آبی دارد.

او افزود: باید با برنامه هایی که داریم از جمله انتقال آب از دریا یا بازتخصیص آب و پساب و روش های دیگر، آن را جبران کنیم.
 

برچسب ها : اقتصاد دریا انتقال اب منابع ابی

اخبار روز
ضمیمه