تاریخ انتشار:1401/3/28
بندرچابهار با مشوقهای خاص آماده پذیرایی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی
اقتصاد سرامد - سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندرچابهار با موقعیت استراتژِیک و راهبردی بعنوان پیشانی توسعه کشور و دروازه ورود به آبهای آزاد اقیانوس هند است و می تواند با آمادهسازی زیرساختها شرق کشور را متحول کند.
به گزارش اقتصاد سرامد، ناصر روانبخش افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با با بهره مندی از کلیه امکانات پیشرفته عملیاتی و فناوریهای نوین بندری و دریایی،کلیه بسترهای اداری، حقوقی و زیرساختی مناسب را برای صاحبان کالا، سرمایه گذاران داخلی و خارجی و کارگزاران بندری و دریایی با مشوق های خاص، مهیا و پذیرای سرمایه گذاران است.
وی افزود: با توسعه تجارت جهانی و افزایش زنجیره تبادلات کالا، امروزه کار آمدی حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از باصرفه ترین و ایمن ترین روش های حمل و نقل بعنوان مزیت رقابتی برای کشورهای ساحلی به حساب می آید و این ظرفیت در چابهار وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف به منظور بهره مندی از این ظرفیت طبیعی سرمایه گذاریهای کلانی را در حوزه دریا انجام میدهند، گفت: کشور ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی در شمال و جنوب از لحاظ موقعیت استراتژیکی بدلیل قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی شمال - جنوب و شرق به غرب از لحاظ ترانزیتی برای جهانیان دارای اهمیتی ویژه است.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار بعنوان پیشانی توسعه کشور و دروازه ورود به آبهای آزاد در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است و با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دریای عمان وسواحل مکران یک گنج کشف نشده است، خیل عظیم کشورها، سازمانها و نهادهای مختلف به منظور کشف این گنج اقدام به سرمایه گذاری ها و توافقنامه های مهمی در بندر چابهار کرده اند که می توان به توافق نامه سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان به منظور توسعه بندر چابهار اشاره کرد.
روانبخش ادامه داد: حضور شرکت های بزرگی نظیر پتروشیمی، فولاد، صنایع خوردو سازی و راه آهن نوید دهنده آینده ای روشن برای بندر چابهار است.
وی بیان کرد: چابهار، فرصتی بیبدیل برای تجارت و ترانزیت کشورهای همجوار ایران که از طریق این بندر راهبردی میتوانند به آبهای آزاد دسترسی مناسبی داشته باشند.
وی با بیان اینکه اسکله بندر شهید بهشتی چابهار توانایی پهلوگیری کشتیهای اقیانوسپیما را دارد و از مناطق آزاد اقتصادی ایران بهشمار میرود، گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه همچون «افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به آبهای آزاد بوده و از اهمیت فراوانی برخوردار است.
روانبخش تصریح کرد: سازندگی و سرمایهگذاری فراوانی در این بندر انجام میشود، ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتیهای اقیانوسپیما، احداث راهآهن به سوی آسیای میانه و همچنین احداث شهرک فرودگاهی این بندر را به یکی از مهمترین شاهراههای کریدور شمال - جنوب بازرگانی جهانی تبدیل کرده است.
وی افزود: با توسعه تجارت جهانی و افزایش زنجیره تبادلات کالا، امروزه کار آمدی حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از باصرفه ترین و ایمن ترین روش های حمل و نقل بعنوان مزیت رقابتی برای کشورهای ساحلی به حساب می آید و این ظرفیت در چابهار وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف به منظور بهره مندی از این ظرفیت طبیعی سرمایه گذاریهای کلانی را در حوزه دریا انجام میدهند، گفت: کشور ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی در شمال و جنوب از لحاظ موقعیت استراتژیکی بدلیل قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی شمال - جنوب و شرق به غرب از لحاظ ترانزیتی برای جهانیان دارای اهمیتی ویژه است.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار بعنوان پیشانی توسعه کشور و دروازه ورود به آبهای آزاد در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است و با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دریای عمان وسواحل مکران یک گنج کشف نشده است، خیل عظیم کشورها، سازمانها و نهادهای مختلف به منظور کشف این گنج اقدام به سرمایه گذاری ها و توافقنامه های مهمی در بندر چابهار کرده اند که می توان به توافق نامه سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان به منظور توسعه بندر چابهار اشاره کرد.
روانبخش ادامه داد: حضور شرکت های بزرگی نظیر پتروشیمی، فولاد، صنایع خوردو سازی و راه آهن نوید دهنده آینده ای روشن برای بندر چابهار است.
وی بیان کرد: چابهار، فرصتی بیبدیل برای تجارت و ترانزیت کشورهای همجوار ایران که از طریق این بندر راهبردی میتوانند به آبهای آزاد دسترسی مناسبی داشته باشند.
وی با بیان اینکه اسکله بندر شهید بهشتی چابهار توانایی پهلوگیری کشتیهای اقیانوسپیما را دارد و از مناطق آزاد اقتصادی ایران بهشمار میرود، گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه همچون «افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به آبهای آزاد بوده و از اهمیت فراوانی برخوردار است.
روانبخش تصریح کرد: سازندگی و سرمایهگذاری فراوانی در این بندر انجام میشود، ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتیهای اقیانوسپیما، احداث راهآهن به سوی آسیای میانه و همچنین احداث شهرک فرودگاهی این بندر را به یکی از مهمترین شاهراههای کریدور شمال - جنوب بازرگانی جهانی تبدیل کرده است.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر دریانوردی
اخبار روز
-
اهمیت طراحی وبسایت برای کسب و کارهای سنتی
-
آغاز بهکار TV شهری در ورودی ساختمان منطقه دو پایتخت
-
۱۰۰ ساختمان بلند در پایتخت روی گسل قرار دارد
-
۱۴ شهر و روستای سیستان و بلوچستان تحتتاثیر زلزله قرار گرفت
-
اولویت همه شرکتهای صندوق ذخیره باید سودآوری و توجه به اقتصاد دانش بنیان باشد
-
اجرای طرحهای زنجیره سبز و آبی در پنج شهرستان استان خوزستان
-
اجرای طرح ویژه جمع آوری شنهای پخش شده در معابر شمال تهران
-
تشکیل" قرارگاه ویژه تامین مسکن معلم" در صندوق ذخیره فرهنگیان
-
همه چیز درباره خرید چمن مصنوعی که باید بدانید
-
قرارداد ساخت ۷۰۰ واحدی خوابگاه متاهلی دانشگاه مازندارن منعقد شد
-
اقدام قوه قضاییه در شناسایی اموال بابک زنجانی در خارج و انتقال آن به تهران قابل تقدیر و تشکر است
-
ایجاد ۷۵۰ طرح اشتغالزایی در پنج شهرستان بوشهر؛ راه اندازی اولین کارگاه پالت چوبی در استان بوشهر
-
تاکید مدیر عامل راه آهن توجه جدی به ارتقای منزلت راهبران قطار
-
دعوت از مردم کوهدشت و رومشکان به مشارکت در انتخابات مجلس
-
پایان نخستین لیگ آموزشی و پژوهشی همیار محیط زیست
-
تهران میزبان سومین همایش نمایندگان و فروشندگان جی پی اس وایزر از استانهای تهران و البرز
-
تجارت الکترونیکی پیشران توسعه صنایع دریامحور
-
خروج از وضعیت زیان دهی، بهره ورسازی شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی هما
-
اعطای نشان ملی استاندارد، به فرآورده بنزین شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند
-
معابر و تقاطعهای منطقه دو تهران ساماندهی ترافیکی شد