تاریخ انتشار:1401/3/28
بندرچابهار با مشوق‌های خاص آماده پذیرایی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی

بندرچابهار با مشوق‌های خاص آماده پذیرایی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی

اقتصاد سرامد - سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندرچابهار با موقعیت استراتژِیک و راهبردی بعنوان پیشانی توسعه کشور و دروازه ورود به آبهای آزاد اقیانوس هند است و می تواند با آماده‌سازی زیرساخت‌ها شرق کشور را متحول کند.

به گزارش اقتصاد سرامد، ناصر روان‌بخش افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با با بهره مندی از کلیه امکانات پیشرفته عملیاتی و فناوریهای نوین بندری و دریایی،کلیه بسترهای اداری، حقوقی و زیرساختی مناسب را برای صاحبان کالا، سرمایه گذاران داخلی و خارجی و کارگزاران بندری و دریایی با مشوق های خاص، مهیا و پذیرای سرمایه گذاران است.

وی افزود: با توسعه تجارت جهانی و افزایش زنجیره تبادلات کالا، امروزه کار آمدی حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از باصرفه ترین و ایمن ترین روش های حمل و نقل بعنوان مزیت رقابتی برای کشورهای ساحلی به حساب می آید و این ظرفیت در چابهار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف به منظور بهره مندی از این ظرفیت طبیعی سرمایه گذاری‌های کلانی را در حوزه دریا انجام می‌دهند، گفت: کشور ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی در شمال و جنوب از لحاظ موقعیت استراتژیکی بدلیل قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی شمال - جنوب و شرق به غرب از لحاظ ترانزیتی برای جهانیان دارای اهمیتی ویژه است.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار بعنوان پیشانی توسعه کشور و دروازه ورود به آبهای آزاد در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است و با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دریای عمان وسواحل مکران یک گنج کشف نشده است، خیل عظیم کشورها، سازمانها و نهادهای مختلف به منظور کشف این گنج اقدام به سرمایه گذاری ها و توافقنامه های مهمی در بندر چابهار کرده اند که می توان به توافق نامه سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان به منظور توسعه بندر چابهار اشاره کرد.

روان‌بخش ادامه داد: حضور شرکت های بزرگی نظیر پتروشیمی، فولاد، صنایع خوردو سازی و راه آهن نوید دهنده آینده ای روشن برای بندر چابهار است.

وی بیان کرد: چابهار، فرصتی بی‌بدیل برای تجارت و ترانزیت کشورهای همجوار ایران که از طریق این بندر راهبردی می‌توانند به آب‌های آزاد دسترسی مناسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه اسکله بندر شهید بهشتی چابهار توانایی پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد اقتصادی ایران به‌شمار می‌رود، گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه همچون «افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به آب‌های آزاد بوده و از اهمیت فراوانی برخوردار است.

روان‌بخش تصریح کرد: سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در این بندر انجام می‌شود، ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما، احداث راه‌آهن به سوی آسیای میانه و همچنین احداث شهرک فرودگاهی این بندر را به یکی از مهم‌ترین شاه‌راه‌های کریدور شمال - جنوب بازرگانی جهانی تبدیل کرده است.

برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر دریانوردی

اخبار روز
ضمیمه