تاریخ انتشار:1402/12/3
تاکید مدیر عامل راه آهن توجه جدی به ارتقای منزلت راهبران قطار

در کنار به‌روز رسانی مقررات عمومی سیر و حرکت؛

تاکید مدیر عامل راه آهن توجه جدی به ارتقای منزلت راهبران قطار

با حضور دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، کارگروه مدیریت بحران و ارتقای ایمنی در مورخ یک اسفند ۱۴۰۲ در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد.

به گزارش اقتصادسرآمد از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی، در این جلسه که اعضای هیات مدیره، معاونین مدیرعامل، مدیران کل ستادی و اعضای کمیسیون عالی سوانح به همراه مدیران کل و اعضای کمیسیون سوانح مناطق ( از طریق ویدئو کنفرانس) در جلسه حضور داشتند، تمهیدات و راهکارهای مختلف ارتقای هر چه بیشتر ایمنی به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه در راه‌آهن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 میعاد صالحی از به‌روز رسانی مقررات عمومی سیر و حرکت خبر داد و تاکید کرد: چنانچه دستورالعمل‌های ایمنی   و مقررات عمومی سیر و حرکت به نحو مناسب به‌روز رسانی شده و به طور کامل در سطح شبکه ریلی اجرا شود، بروز سوانح راه‌آهنی به سمت صفر خواهد رفت.
 صالحی در این جلسه، با اشاره به روند کاهشی سوانح در دو سال گذشته، اظهار کرد: ما در سال ۹۹ در هفته ۴.۵ سانحه داشتیم که به لطف خدا و تلاش تمام همکاران  در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ روند کاهشی داشته و به کمتر از ۳.۵ سانحه در هفته رسیدیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همین تعداد سانحه نیز زیاد است و چنانچه دستورالعمل‌های ایمنی و مقررات عمومی سیر و حرکت به نحو مناسب به‌روز رسانی شده و به طور کامل در سطح شبکه ریلی اجرا شود، بروز سوانح راه‌آهنی به سمت صفر خواهد رفت؛ به طور مثال موضوع سیر واگن‌های بدون ترمز که اصطلاحا به آن واگن شیربسته گفته می‌شود، سال‌ها در راه‌آهن به یک رویه تبدیل شده بود و قطارهای باری با حداقل ایمنی و فشار ترمز حرکت می‌کردند که با یک اقدام عملیاتی و مهم و تلاش شبانه‌روزی همکاران خدوم در کلیه مناطق، امروز همه واگن‌های باری با فشار حداکثری ترمز و به اصطلاح به صورت شیر باز حرکت می‌کنند.
 صالحی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌ معاونت ناوگان، در طول سه ماه گذشته حدود هشت هزار واگن باری دارای شیربسته و بدون ترمز، به تجهیزات مورد نیاز از جمله کفش ترمز و سوپاپ سه قلو مجهز شده‌اند و تمام قطارهای باری در سیر دارای فشار ترمز حداکثری هستند که این موضوع مهم با همراهی و همکاری همه مدیران و کارکنان مناطق و شرکت‌های حمل و نقل ریلی صورت پذیرفت و امروز می‌توان آن را به عنوان یک انقلاب در عرصه ایمنی راه‌آهن بر شمرد.
مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: اجرای قوانین ایمنی، توامان نیاز به تدبیر و قاطعیت دارد تا هم الزامات یک دستورالعمل پیش‌بینی شود و هم استثنا پذیر نباشد و قاطعانه به اجرا برسد، نه اینکه لکوموتیورانان عزیز ما برای هر سیر ایمن نیازمند یادگیری روش‌های عجیب و غریب برای هر یک از انواع مختلف ناوگان باشند و هر لحظه کابوس سانحه ببینند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر لزوم پایبندی به مقررات ایمنی سیر و حرکت عنوان کرد: در حوزه سیاستگذاری باید مقررات عمومی سیرو حرکت راه‌آهن به سرعت و با دقت به‌روزرسانی شود و در حوزه عملیات نیز، فرآیند احراز صلاحیت و آمادگی نیروهای عملیاتی برای راهبری ایمن قطارها باید به دقت انجام شود. 
 صالحی همچنین عنوان کرد: یکی از الزامات عمل نمودن راهبران قطار به دستورالعمل‌های ایمنی، توجه جدی به ارتقای منزلت شغلی و بهبود وضعیت معیشتی این گروه از همکاران است که در پیشانی عملیات حمل و نقل ریلی قرار دارند. به همین جهت لازم است ضرایب آئین‌نامه جدید کیلومتراژ مبتنی بر عملکرد و توجه به ایمنی مورد بازنگری قرار گیرد و با اقدامات فرهنگی لازم نگرش به مشاغل عملیاتی تغییر نموده و ضمن ارج نهادن به این گروه از مشاغل، منزلت شغلی ایشان ارتقا پیدا کند.
مدیرعامل راه‌آهن در بخشی دیگر از این جلسه، بر ضرورت به‌روز رسانی سامانه یکپارچه ارائه مجوز مشاغل عملیاتی (سیام) تاکید کرد و اظهار داشت:  این سامانه باید با سامانه‌های مرتبط که صلاحیت شغلی همکاران عملیاتی را در ابعاد مختلف اداری، ایمنی، سلامت و آموزش مورد بررسی قرار می دهند هماهنگ شده و هرچه زودتر به روزرسانی و تکمیل شود.

برچسب ها : مدیر عامل راه آهن میعادصالحی راهبران قطار

اخبار روز
ضمیمه