کاهش موج ایران هراسی اخیر در سایه تحرکات دیپلماتیک 


ادامه از صفحه اول
عربی داشتند که با سقوط ارزش این شرکت پس از حمله موفقیت آمیز انصارالله ضرر بسیار کلانی به اقتصاد این کشورها وارد شده است. با توجه به این نکات موج جدید و گسترده ایران هراسی و اتهام‌پراکنی به تهران در سایه این حملات با چند هدف صورت گرفته؛ اول اینکه آمریکا در تلاش است با پررنگ کردن اتهام پرکنی ها نسبت به ایران فضای سیاسی و دیپلماتیک را غبار آلود و مبهم کند تا بدین وسیله از زیر بار مسئولیت عدم کارایی تجهیزات نظامی فروخته شده به کشورهای عربی برای ارتقای امنیت آنها شانه خالی کند.
 دوم اینکه خود عربستان سعودی نیز سعی دارد با اتهام‌پراکنی نسبت به جمهوری اسلامی ایران آبروی از دست رفته خود را در برابر این حمله انصارالله یمن ترمیم کند. نکته سوم به این واقعیت باز می‌گردد که ایالات متحده آمریکا به همراه عربستان سعودی و امارات متحده عربی با پررنگ کردن موج ایران‌هراسی به دنبال زمینه سازی برای پیگیری اهداف و برنامه‌های آتی خود هستند، کما این که در طول این سه سال گذشته نیز بهره برداری های گسترده و متنوعی از پروژه ایران هراسی در سطح جهانی از جانب این کشورها صورت گرفته است.
لازم به ذکر است که،  اقتضائات سیاسی، دیپلماتیک و تحولات میدانی بعد از حمله انصارالله یمن به عربستان سعودی به شدت متفاوت از گذشته است. اکنون ریاض و ابوظبی به شدت محتاط تر از گذشته در قبال تجاوز به یمن عمل خواهند کرد. به خصوص که انصارالله و ارتش یمن صراحتاً از آمادگی برای حمله به اهداف مد نظر خود در امارات متحده عربی در صورت تدوام تجاوزات و حملات نیز سخن گفته اند. این تهدید انصارالله زمانی برای اماراتی‌ها به شدت جدی است که بدانیم حیات اقتصادی و تجاری این کشور به شدت وابسته به توریسم است و کوچکترین ناامنی برای این امیرنشین ها می‌تواند شیشه عمر اقتصاد امارات متحده عربی را بشکند. لذا ابوظبی و ریاض اکنون به هیچ وجه مایل به افزایش تنش با ارتش و انصارالله یمن نیستد. حتی من معتقدم که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلاش جدی تری را برای پایان دادن به جنگ یمن و خروج از این کشور در دستور کار قرار خواهند داد. البته سعی می‌کنند به گونه‌ای عمل کنند که حیثیت و آبروی آنها در منطقه و جهان حفظ شود.
فشارهای افرادی مانند مایک پمپئو، محمد بن سلمان و لیندسی گراهام بتواند دونالد ترامپ را به سمت تنش نظامی، حتی به صورت محدود و کوتاه مدت با جمهوری اسلامی ایران بکشاند. به هر حال کاخ سفید و به خصوص شخص دونالد ترامپ بعد از اقدام جمهوری اسلامی ایران در ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی به میزان بالای قدرت نظامی ما و نیز جدیت تهران در حراست از مرزهای های خود اشراف پیدا کرد. لذا رئیس جمهوری ‌آمریکا از هر گونه تحریک نیروهای نظامی ایران خودداری می کند. 
تلاش های دیپلماتیک و تحرکات سیاسی دکتر محمد جواد ظریف و جناب آقای دکتر حسن روحانی می تواند در کاهش موج ایران‌هراسی موثر باشد. به هرحال اکنون شخصیت دونالد ترامپ برای جهان روشن شده است. در این راستا اکثر مقامات و سران کشورهای دنیا به عدم آشنایی رئیس جمهور آمریکا به دنیای سیاست و دیپلماسی واقفند. از این رو چندان توجهی به گفته ها و مواضع وی ندارد. ضمن اینکه کارنامه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در تجاوز و کشتار مردم برای جامعه جهانی غیرقابل انکار است. ما اکنون به سالگرد قتل فجیع جمال خاشقجی نزدیک می شویم؛ پرونده ای که به اندازه کافی حیثیت محمد بن سلمان را در جهان از بین برد. مضافاً اینکه استدلال عربستان سعودی و به خصوص ایالات متحده آمریکا در متهم کردن جمهوری اسلامی ایران برای دخالت در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو برای هیچ کشوری، حتی برای جامعه سیاسی و افکار عمومی داخلی آمریکا نیز پذیرفته نیست. چون صرف چند موضع شفاهی نمی تواند دلیلی برای متهم کردن ایران باشد. از طرف دیگر فعالیت‌های آقای دکتر ظریف در حوزه فضای مجازی و پیام‌های توییتری که مخابره می‌کنند به اندازه کافی جامعه جهانی را نیز روشن می کند.
کاهش موج ایران هراسی اخیر در سایه تحرکات دیپلماتیک 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه