رئیس هیئت عامل ایمیدرو:

فولاد مبارکه پیشتاز بومی‌سازی صنعت فولاد کشور است

اصفهان- سمیه کربلایی- 
خبرنگاراقتصادسرآمد :رئیس هیئت عامل ایمیدرو در بازدید از غرفۀ فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه پیشتاز بومی‌سازی صنعت فولاد کشور است.  خداداد غریب پور با تأکید بر اهمیت بومی‌سازی در صنعت فولاد گفت: خوشبختانه در نمایشگاه امسال شاهد رشد قابل‌ملاحظۀ شرکت‌کنندگان و سازندگان داخلی هستیم. وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد در جشنوارۀ امسال تصریح کرد: در مراسم افتتاح دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد تفاهم‌نامه‌ای 500 میلیون یورویی میان تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان امضا شد. این تفاهم‌نامه موجب می‌شود پانصد میلیون یورو نیاز ارزی کشور مرتفع گردد و از واردات بی‌نیاز شویم و البته این روند، ادامه‌دار خواهد بود.
غریب پور در پاسخ به رویکرد دومین نمایشگاه فولاد و نقش این نمایشگاه در توسعۀ بومی‌سازی در زنجیرۀ فولاد گفت: این نمایشگاه کاملا عملیاتی است. صنعت فولاد در کشور صنعت قدرتمندی است و این توان را دارد که با قدرت مسیرش را ادامه دهد و تحریم‌های این حوزه را بی‌اثر کند. رئیس هیئت عامل ایمیدرو طی سخنانی در مراسم افتتاحیۀ این همایش و نمایشگاه گفت: برگزاری این رویدادها فرصت‌هایی به وجود می‌آورد تا ببینیم در بومی‌سازی کجا قرار گرفته‌ایم. بدین ترتیب تولیدکنندگان و سازندگان داخلی اطلاعات دقیقی از کمیت و کیفیت ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات موردنیاز این صنعت به دست می‌آورند. همچنین اطلاعات دقیقی از تعداد و میزان توانمندی تأمین‌کنندگان به دست می‌آید. به همین دلیل است که بعضا یک قطعه در جایی از کشور ساخته می‌شود و در جای دیگری از کشور همان قطعه را صنعت‌گر به‌ناچار وارد می‌کند. بنابراین برپایی این نمایشگاه آغاز راهی است که افق آن کاملا روشن است. وی تأکید کرد: این مهم است که ما راه را شروع کرده‌ایم و امسال شاهد افزایش 1600 متری مساحت نمایشگاه نسبت‌به سال گذشته هستیم. باید در حوزۀ کسب دانش فنی تولید ماشین‌آلات و تجهیزات اقدامات اساسی‌تری انجام دهیم و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. خدادادغریب پور گفت:یکی از سیاست‌های ایمیدرو ایجاد ساختار به همین منظور در شرکت‌های بزرگ فولادی است؛ ازاین‌رو این شرکت‌ها باید با کمک واحدهای مختلف مانند تحقیق و توسعه (R&D)، ساختاری با این نام ایجاد کنند. به‌طور قطع تا ساختار ایجاد نشود، نمی‌توان فعالیتی انجام داد. پیشنهاد دوم ما این است که انجمنی با عنوان «انجمن قطعه‌سازان» ایجاد شود و آن‌ها نیز چنین همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی برگزار کنند و توانمندی‌های خود را به‌منظور تأمین نیازمندی‌های فولادسازان به معرض نمایش بگذارند. ضمن این‌که شرکت‌های پیمانکار هم باید همین کار را انجام دهند. وی خاطرنشان کرد: طی این فعالیت‌ها مسائل بومی‌سازی باید تشریح شود و دولت چه در سازمان ایمیدرو، چه وزارت صمت و چه حوزۀ معاونت علمی و فناوری باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند و کارهای آن‌ها را تسهیل نماید تا این اتفاقات به سرمنزل مقصود برسد.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو  افزود: باید به جایی برسیم که حدود 80 دلار نیاز ارزی به ازای هر تن تولید در صنعت فولاد را روزبه‌روز کم کنیم. پیشنهاد ما به انجمن این است که سال آینده شرکت‌های فولادسازی، پیمانکاران، تولیدکنندگان قطعات، دانشگاه‌ها و انجمن‌های دانش‌بنیان که به بیشترین میزان، نیاز ارزی را کم کرده‌اند تشویق شوند.
فولاد مبارکه پیشتاز بومی‌سازی صنعت فولاد کشور است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه