انقلاب بانکی شکل می گیرد؟

گروه بانک و بیمه- دنیا به سرعت در حرکت به سمت بانکداری دیجیتال و ارایه خدمات سریع و ارزان به طیف گسترده تری از مشتریان بانکی است در این مسیر ایران با مشکلاتی روبرو است که رقابت را برای آن دشوار می سازددر شرایطی که بانکداری دنیا در حال تغییر شکل جدی به سمت بانکداری دیجیتال است کارشناسان اقتصادی و مالی نگران آن هستند که ایران در این رقابت نتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد.بالا بودن جمعیت ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه که باعث می شود تعداد تراکنش ها و فعالیت های بانکی بالایی را به ثبت برساند از یک سو و صنعتی بودن ایران در مقایسه با بسیاری از این کشورها و دارایی های مالی بالای آن همگی باعث می شوند اهمیت بالای بانکداری به طور عام و بانکداری دیجیتال به عنوان پنجره ای به سوی ارتقای بهره وری از سوی دیگر بیش از گذشته روشن شود.در چنین شرایطی اما مشکلات زیادی وجود دارند که موانع توسعه بانکداری دیجیتال در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه محسوب می شوند. به عنوان مثال زیرساخت های اینترنتی، تحریم ها، نبود آگاهی کافی، روابط محدود بانکداری ایران با جهان و ... همگی می توانند مانند دست اندازهایی در این مسیر عمل کنند درحالیکه باید هر چه زودتر از این موانع عبور کرد و به شبکه جهانی بانکی متصل شد و از امکانات موجود که به سرعت رشد می کنند استفاده کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، دستیابی به تحول دیجیتال در عرصه صنعت بانکداری در میانه‌ی راه است. این صنعت نسبت به گذشته‌ی خود اختلاف معناداری پیدا کرده است؛ هرچند هنوز تا آن‌چه که مورد انتظار است مسیری نه چندان کوتاه را پیش‌روی خود می‌بیند. بخشی از این فاصله در گرو این است که در سایر صنایع و بازارهای نزدیک نظیر بورس و بازار سرمایه و همین‌طور صنعت بیمه به‌عنوان سایر ارکان بازارهای مالی نیز این دگرگونی آغاز شده و یا سرعت بگیرد. به‌صورت مشابه، بخشی از تکوین تحول دیجیتال در صنعت بیمه نیز وابسته به کلید خوردن تحول دیجیتال در حوزه‌هایی نظیر راهنمایی و رانندگی، گمرک، حمل و نقل و باقی کسب و کارهای وابسته است. دولت الکترونیک نیز مثل چتری که تمام این حوزه‌ها را فرا گرفته و یا سرویس‌های اطلاعاتی مورد نیاز آنان را تدارک می‌بیند نیازمند تحول دیجیتال است. حرکت از صنعت بانکداری آغاز شده و کم یا زیاد به سایر صنایع هم تسری پیدا کرده است
معاون طرح و توسعه یک شرکت پرداخت می گوید: بانک‌ها در مسیر تحول دیجیتال باید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای بهبود رفاه مالی شهروندان تلاش کنند.
نیما نامداری با اشاره به  تحول دیجیتال به عنوان یک ارزش و مفهوم جدید فناورانه گفت: هیچ تغییر و تحولی به خودی خود واجد ارزش خاصی نیست؛ مهم نتیجه این تغییر و تحول است که چه بهبودی ایجاد می‌کند. تحول وقتی ارزشمند است که ما را به وضعیت بهتر و مطلوب‌تری منتقل کند. تحول دیجیتال هم همین وضعیت را دارد؛ تحول دیجیتال باید در خدمت بهبود رفاه مالی تمام انسان‌های جامعه باشد.
معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا  با اشاره به نقش ابزارها در تحول دیجیتال ادامه داد: در صورتی که فرض کنیم تحول دیجیتال یعنی به کارگیری ابزارهای دیجیتال برای انجام بهتر کارها آن وقت در هر حوزه‌ای می‌شود به مصادیق این تحول اشاره کرد؛ برای نمونه در زندگی روزمره انسان ابزارهای دیجیتال نظیر اینترنت و گوشی‌های هوشمند باعث شده آنچه ما اسمش را «تجربه زیسته» می‌گذاریم از بیخ و بن متحول شود.
وی افزود: دسترسی افراد به اطلاعات و دسترس‌پذیری انسان‌ها به خصوص با گوشی‌های هوشمند اساسا تغییر کرده و مفهوم رابطه، چه رابطه‌های گروهی چه رابطه‌های فرد به فرد در پرتو شبکه‌های اجتماعی متحول شده، هویت فرد و نسبت او با جمع تغییر کرده، مفهوم شغل و کار و خرید از ریشه دگرگون شده بی ربط نیست اگر بگوییم انسان صد سال پیش با انسان امروز تنها در بیولوژی و آنچه به بدن ربط دارد مشابه هستند وگرنه هر آنچه که به ذهن انسان و ادراکات او اشاره دارد آنچنان تحول یافته که این انسان هیچ ربطی به انسان صد سال پیش ندارد. به همین دلیل هم هست که از عبارت «دگردیسی» استفاده می‌شود یعنی پدید آمدن چیزی دیگری از آنچه قبلا وجود داشت. حالا سوال این است که نهادها و سازمان‌ها چقدر توانسته‌اند با این دگردیسی در تجربه زیسته انسان دیجیتال خود را تطبیق دهند.
انقلاب بانکی شکل می گیرد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه