بررسی چالش های تولید فرآورده های شیر در ایران در کند و کاو «اقتصادسرآمد»

واردات کره روی ریل جهش!

گروه صنعت، تولید و تجارت- ایران آنقدرها کره تولید نمی کند که بخواهد خودکفا باشد. به همین دلیل هم اصولا در لیست عمده ترین واردکننده کره در دنیا محسوب می شود. البته که شاید واردات کره از نظر مردم خیلی نامعقول و غیرعادی باشد، اما ایران به هرحال، جز عمده ترین واردکننده کره در دنیاست.
به گزارش اقتصادسرآمد، برخی محصولات لبنی مانند كره با وجود دریافت 65 میلیون یورو ارز دولتی گران شده است كه برخی كارشناسان دلیل آن را افزایش نرخ جهانی و هزینه تمام شده می دانند و از لزوم بهبود كمی و كیفی شیر خام برای قطع وابستگی در این زمینه سخن می گویند.
بر اساس جمع‌بندی آمار روزانه گمرک در دو ماه ابتدایی سال گذشته  35 هزار تن کره حیوانی با ارز 4200 تومان به کشور وارد شده که از میزان واردات 12 ماه سال گذشته نیز بیشتر است. 
مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران در پاسخ به اینکه نیاز کشور به واردات کره چقدر است؟ گفت: کشور سال گذشته 32 هزار تن کره حیوانی وارد کرده است، این در حالی است که این حجم واردات تنها در دو ماه ابتدایی امسال انجام شده است. 
وی در پاسخ به اینکه آیا به رغم تولید 10 میلیون تن و خودکفایی در شیر نیاز به این حجم واردات کره وجود دارد؟ آیا نمی‌توانیم در تولید کره خودکفا شویم؟ گفت: سال گذشته 33 هزار و 800 تن چربی از محل صادرات انواع محصولات لبنی به کشورهای دیگر رفته است در حالی که می‌توان با استحصال چربی این محصولات لبنی میزان کره مورد نیاز کشور را تأمین کرد.
به گفته مقدسی، سالانه یک میلیون تن لبنیات به کشورهای دیگر صادر می‌شود که در آنها 33 هزار تن چربی وجود دارد که می‌توان از طریق آن نیاز داخل را برطرف کرد.
به استناد آمارهای فائو در سال 1392 حدود 185 هزار تن کره گاوی در کشور تولید شده اسـت. براساس گزارشی هم که موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی درباره تولید، واردات و صادرات کره در دنیا منتشر کرده است، کـره استحصالی از شیر و خامه تولیدی کشور عمدتاً به روش سنتی انجام می شود و تولید کره به صورت پاستوریزه بسیار محدود است و بخش قالب نیاز کشور (به کره پاستوریزه) از طریق واردات کره (عمدتاً بـه صورت فله) انجام و بعد از بسته بندی در صنایع داخلی به بازار عرضه می شود و اراده ای برای تولید کـره از منـابع داخلی وجود نداشته است.
طبق گزارشی که این مرکز نوشته شده است: «تاکنون دولت برنامه خاصی برای امکان سنجی افزایش تولید کره پاستوریزه از منابع داخلی نداشته و اقدامات صورت گرفته در این زمینه به طور عمده به همت بخش غیردولتی شکل گرفته است. حتی نتایج بخش مربوط به کره که در مطالعات و پروژه مشترک با بانک جهانی کـه حـدود 20 سال قبل انجام پذیرفته و مطالعات جامع صنایع شیر ایران که حدود 10 سال قبل صورت گرفت، در عرصـه اجرا و عمل مورد استفاده و بهره برداری قرار نگرفته است.»
شاید همین مسایل در هم باشد که ایران را تبدیل به یکی از بزرگترین واردکننده های کره تبدیل کرده است.
تولید سنتی کره در ایران به طور عمده در مناطق روستایی انجام می گیرد و صنایع لبنی به دلایل مختلف از جمله بالا بودن هزینه های تولید و عدم امکان رقابت با قیمت های جهانی، تاکنون به صورت جدی وارد عرصـه تولیـد کره نشده اند و چربی استحصالی را در قالب خامه و سایر محصولات پرچرب به بازار عرصه مـی کننـد و چرخه صنایع بسته بندی کره کشور به طور عمده بر پایه واردات کره فله ای (بسته بندی های 25 کیلوگرمی) به حرکت در می آید.
اکنون، معاون وزیرجهاد کشاورزی می گوید: با توجه به رشد چشمگیری که در تولید شیر داشتیم، قابلیت خودکفایی یا بی‌نیازی به واردات کره در کشور وجود دارد.
مرتضی رضایی ضمن تبریک روز جهانی شیر به تمام فعالان بخش تولید تا توزیع این محصول اظهار کرد: این روز در تقویم کشور و جهان برای ارزش‌گذاری به محصول ارزشمند شیر و تولیدکنندگان آن است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که عدم مصرف شیر باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد، خاطرنشان کرد: چربی شیر ضد سرطان است و کلسیم آن به صورت ۱۰۰ درصد جذب بدن می‌شود، به همین دلیل این ماده غذایی در رسته مواد غذایی فراسودمند محسوب می‌شود.
رضایی در رابطه با تولید شیر در کشور اذعان کرد: کشور در این ۴ دهه پیشرفت خوبی در تولید شیر داشته و از حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتن در ابتدای انقلاب به بیش از ۱۱ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده است.
وی با اشاره به گستردگی دامنه اشتغال در صنعت شیر گفت: حدود ۱۵ میلیون تن ذرت علوفه‌ای در کشور تولید می‌شود و کشاورزان بسیاری در این عرصه فعالیت می‌کنند، تعداد بسیار بالایی در بخش حمل و نقل این ذرت از مزارع تا دامداری‌ها فعال هستند و سالانه حدود ۱۸ میلیون تن غلات و کنجاله در کشور جا به جا می‌شود، ۱۱ میلیون تن شیر تولید می‌شود که با تانکرهای ۲۰ هزار لیتری حمل می‌شود و نشان دهنده اشتغالزایی بالای این محصول است.
واردات کره روی ریل جهش!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه