کند و کاو «اقتصادسرآمد» از تغییرات اساسی در بودجه 1400

بودجه ریزی نیازمند اصلاح

گروه مجلس- معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ در چارچوب اصلاح ساختار بودجه در دولت تدوین و به مجلس می‌رود.سیدحمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به جلساتی که با رئیس مجلس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با اصلاح ساختار بودجه داشته است، گفت: سازمان برنامه و بودجه، «برنامه اصلاح ساختاری بودجه» را در موعد مقرر تهیه و به جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، وی افزود: همزمان با آغاز به کار مجلس یازدهم نیز این برنامه در چها ر محور، ۹ بسته و ۶۵ پروژه تقدیم نمایندگان محترم مجلس شد. همچنین جلسات مستمری بین سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از نمایندگان در دفتر قالیباف ریاست مجلس به منظور تشریح این برنامه تشکیل شد.
پورمحمدی با اشاره به اینکه برخی مدیران سازمان برنامه و بودجه، حسب تخصصشان و پیرو دریافت حکمی از سوی نوبخت مکلف به حضور در جلسات مجلس و تشریح و پیشبرد برنامه اصلاح ساختار اقتصادی شدند؛ ادامه داد: جلساتی فی مابین این مدیران سازمان و نمایندگان در کمیسیون برنامه و بودجه مستمرا برگزار شده و سازمان برنامه و بودجه نهایت همکاری را برای تبدیل این برنامه‌ها به قانون به عمل خواهد آورد.
معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن تکذیب این ادعا که دولت لایحه‌ای برای اصلاح ساختار بودجه به مجلس نمی‌فرستد، تاکید کرد: این برنامه پیش از این به مجلس ارائه شده و چنین توافقی نه از جانب رئیس سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و نه از جانب مدیران سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان مجلس.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تصویب برنامه پیشنهادی مذکور به مجلس، لایحه بودجه ۱۴۰۰ در چارچوب آن در دولت تدوین و به تصویب مجلس برسد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:باید در کمیسیون مشکلات ساختاری بودجه احصا و مدل جدیدی برای بودجه نویسی کشور تعیین شود.
بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: لایحه اصلاح ساختار بودجه تا کنون به دست اعضای کمیسیون نرسیده است و احتمالاً این لایحه به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده است.
وی با اشاره به لزوم اصلاح ساختار بودجه کشور ادامه داد، روز گذشته نیز اعضای کمیسیون میزبان محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه  بودند که در آن جلسه اعضای کمیسیون پیشنهادات خود برای روند اصلاح ساختار بودجه را ارائه کردند.
نماینده سبزوار در مجلس با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه باید تمرکز جدی بر اصلاح ساختار بودجه داشته باشد، افزود: باید در کمیسیون مشکلات ساختاری بودجه احصا شود و مدل جدیدی برای بودجه نویسی کشور تعیین شود تا به کارآمدی لازم دست پیدا کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه دولت فعلاً در بودجه نویسی نظرش این است که محدودیت های وجود دارد، عنوان کرد: باید با کارآمد کردن بودجه سالیانه کشور از فربه شدن برخی افراد در بحران ها جلوگیری کرد و به اقشار آسیب پذیر نیز کمک کرد.
محبی نجم آبادی اظهار داشت: امیدواریم هر چه سریعتر بررسی لایحه اصلاح ساختار بودجه در دستورکار کمیسیون برنامه بودجه قرار گیرد تا بتوانیم بر اساس اصلاحات انجام شده بودجه سال 1400 را در مجلس تصویب کنیم.
شرایط حاضر ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور را باید در ناکارآمدی و مشکلات ساختاری دولت و وابستگی اداره کشور به درآمدهای نفتی جست‌وجو کرد. بی‌شک رفع این ناکارآمدی مستلزم انجام اصلاحات بنیادین در تنظیم روابط و ساختار مالی دولت و نظام برنامه و بودجه کشور است. بر این اساس، طرح اصلاح ساختار بودجه کشور را در سه سطح می‌توان مورد توجه و تبیین قرار داد که بر این اساس، در ادامه هریک از این سطوح به‌اختصار مورد تبیین قرار می‌گیرد.
بودجه ریزی نیازمند اصلاح
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه