عمده فرار مالیاتی از تهران است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اظهار داشت: رقم فرار مالیاتی بسیار قابل توجه است که شناسایی آن الزام است. اعدادی از فرار مالیاتی در استان تهران در حال حاضر در اختیار ندارم اما بی‌شک بخش زیادی از فرار مالیاتی مربوط به این استان می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، مسعود شفیعی با بیان اینکه درباره احتمال کسری بودجه استان تهران با توجه کاهش درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی ناشی از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: طبق گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه علی رغم همه مضایقی که در چند ماه ابتدای سال با آنها مواجه شدیم، آسیبی به درآمدهای مالیاتی وارد نشد. وی ادامه داد: اما درآمدهای نفتی بسیار بسیار پایین‌تر از حد انتظار بوده است. از این رو دولت برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای به دنبال برنامه‌های دیگری هم است، که علاوه بر منابع بودجه‌ای و آنچه با عنوان طرح‌های تملک دارایی تعریف می‌شود از روش‌های دیگر مانند مشارکت عمومی و خصوصی و ایجاد زمینه برای برون سپاری خدمات دولت در تلاش است که آهنگ توسعه محدود نشود. 
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به روش‌های جدید تامین منابع گفت: طرح‌هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی  و ... در مجلس هم دنبال می‌شود. در نهایت ما ناگزیر هستیم به سمت درآمدهای غیر نفتی برویم و بهترین جایگزین درآمدهای مالیاتی است. 
شفیعی افزود: رقم فرار مالیاتی بسیار قابل توجه است که شناسایی آن الزام است. اعدادی از فرار مالیاتی در استان تهران در حال حاضر در اختیار ندارم اما بی‌شک بخش زیادی از فرار مالیاتی مربوط به این استان می‌شود. 
وی درباره مالیات بر خانه‌های خالی استان تهران اظهار داشت: 500 هزار واحد خالی در تهران تخمین زده شده است البته اخیرا با راه‌‍اندازی سامانه اسکان و املاک در وزارت راه و شهرسازی و خود اظهاری‌های انجام شده، باید دید میزان خانه‌های خالی در تهران چقدر است. شعیعی تاکید کرد: باید یک ارتباط معنادار بین درآمد مالیاتی استان‌ها با هزینه‌کرد آنها مشخص شود که در حال حاضر این دو عدد در تهران از هم فاصله دارند. 
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ادامه داد: با وجود همه این‌ها آنچه که به عنوان اداره امور ساختار اجرایی دولت است کسری بودجه نداریم و دولت موظف است که تا پایان سال تمام بودجه مواردی از جمله حقوق پرسنل هزینه‌های جاری اجتناب‌ناپذیر را تامین کند.وی افزود: برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی از طریق انتشار اوراق قرضه می‌توانیم اقدام کنیم. 
گفتنی است، مهدی امیری، وکیل دادگستری  با بیان اینکه به گفته معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به‌واسطه فرار مالیاتی از جیب دولت خارج می‌شود، عنوان کرد: این در حالی است که درآمدهای مالیاتی به‌عنوان یک منبع پایدار درآمدی در کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شود و مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی نیز بر توجه به بخش مالیات‌ها تأکید دارد.این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه افزایش نرخ‌های مالیاتی در تمامی کشورها می‌تواند منجر به بی‌انگیزگی در سرمایه‌گذاری شده و زمینه لازم فرار مالیاتی را نیز فراهم آورد، افزود: بنابراین دولت‌ها هم باید در وضع نرخ مالیاتی و قوانین جانب احتیاط را رعایت کرده و جوانب را با دقت بیشتری بسنجند.
وی با اشاره به اینکه طبق گزارشی که از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران تهیه‌شده فرار مالیاتی عامل‌هایی دارد، عنوان کرد: ازجمله این عوامل می‌توان به عدم تنوع پایه‌های مالیاتی و ترکیب نامناسب درآمدهای مالیاتی، وجود معافیت‌های مالیاتی وسیع و متنوع، تعدد، پیچیدگی و ابهام در قوانین، مقررات و فرآیندهای مالیاتی، افزایش فساد و گستردگی بخش غیررسمی اقتصاد، عدم اعتماد مردم به کارایی و اثربخشی دولت، فرهنگ مالیاتی ضعیف، فقدان نظام جامع اطلاعات مالیاتی، مشکلات ساختار اقتصاد جرم فرار مالیاتی در قانون اساسی اشاره کرد.
امیری تأکید کرد: قانون‌گذار ایران پس از اصلاحات مکرر قوانین مالیاتی، در ماده ۲۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم ۱۳۸۰ و در ماده ۲۷۴ اصلاحیه قانون مزبور مصوب ۱۳۹۴ این پدیده اقتصادی را جرم‌انگاری و کیفر حبس برای آن مشخص کرده است.
این وکیل پایه یک دادگستری افزود: قانون‌گذار سعی کرده تعریفی از فرار مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم ارائه کند، بر این اساس در ماده ۲۰۱ همین قانون مقرر شده: «هرگاه مؤدی مالیات به‌قصد فرار از پرداخت، عمداً به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات، ملاک هستند و برخلاف حقیقت تهیه و تنظیم شده، استناد نماید یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری کند، مجرم شناخته می‌شود».
وی با اشاره به اینکه منظور از فرار مالیاتی هرگونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات است، اظهار کرد: فرار مالیاتی ممکن است به روش‌های گوناگونی صورت بگیرد، اما در همه این روش‌ها فرد تلاش می‌کند که مالیات خود را کامل پرداخت نکرده یا اینکه آن را به‌صورت ناقص پرداخت کند که نوع رفتار فرد در جرم فرار مالیاتی می‌تواند مختلف باشد.امیری با اشاره به اینکه مطابق قانون اگر فرد با قصد فرار از پرداخت مالیات و با آگاهی به ترازنامه و حساب سود و زیان یا دفاتر اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل هست و برخلاف حقیقت تنظیم‌شده است، استناد نماید مرتکب فرار مالیاتی شده است.
عمده فرار مالیاتی از تهران است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه