قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل رای می آورد؟«اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

«برجام گیت»

گروه سیاسی- دیروز جلسه رای گیری شورای امنیتی برای اعلام نظر اعضا درباره پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برگزار شد.‏این رای گیری به شکل مجازی برگزار می شود و ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل قرار است رای خود را درباره پیش نویس ‏قطعنامه چهار پاراگرافی آمریکا اعلام کنند.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، ایالات متحده پیش‌نویس این قطعنامه را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده، تسلیم ۱۵ عضو شورای امنیت کرده است.خبرگزاری آلمان به نقل از منابع دیپلماتیک خود می‌گوید، این اقدام که می‌تواند توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را به خطر بیندازد، احتمالا شکست می‌خورد.
آمریکا در پیش نویس قطعنامه خود خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران شده است که پیشتر شورای امنیت علیه کشورمان ‏وضع کرده بود.‏کشورهای عضو ۲۴ ساعت فرصت دارند تا از طریق ایمیل رای خود را به رییس دوره ای شورا که از کشور اندونزی است اعلام ‏کنند. رای‌گیری از ساعت ۵.۳۰ دقیقه عصر پنج‌شنبه به وقت محلی آغاز شده و نتایج آن احتمالا عصر جمعه اعلام می‌شود.‏
آمریکا دومین بار است که تلاش می کند پیش نویس قطعنامه خود را در شورای امنیت تصویب کند. هفته پیش این کشور قصد ‏داشت قطعنامه‌ای را با ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی و در مجموع ۱۳ صفحه به رای بگذارد که به دلیل عدم استقبال گسترده ‏اعضای شورا مجبور شد آن را با اصلاحات کلی این بار تنها با ۲ پارگراف مقدماتی و ۲ پارگراف عملیاتی دارد ارائه کند که بیشتر ‏کارشناسان معتقدند از آنجا که محتوای پیش نویس که همان تمدید تحریم های تسلحیاتی ایران است تغییر نکرده، این پیش نویس ‏رای نخواهد آورد.‏تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر (اواخر مهرماه) سال جاری به پایان خواهد رسید. دولت آمریکا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ خود ‏که برای بار دوم انجام می‌شود، به دنبال جلب حمایت دیگر کشورهای عضو شورا برای تمدید این تحریم است.‏در این خصوص، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به سند شش صفحه‌ای آمریکا پرداخت که آن را به عنوان توجیهی قانونی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم ها در صورت عدم تصویب قطعنامه مربوط به این تحریم به شورای امنیت ارائه کرده است.
نشریه فایننشال تایمز در گزارشی مطرح کرد: دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ حق ندارد مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها در این توافق را به کار بگیرد.
دولت آمریکا که به تازگی پیش نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت فرستاده و استدلال قانونی اش را نیز روز پنج شنبه به اعضای شورای امنیت ارائه کرده است، پیش از این تهدید کرده بود که در صورت عدم تصویب این قطعنامه از مکانیسم بازگردانی تحریم ها در توافق هسته ای برای اعمال دوباره تحریم های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.
فایننشال تایمز در ادامه مدعی شد که نسخه ای شش صفحه ای از تحلیل قانونی آمریکا که فایننشال تایمز آن را رویت کرده است، این ادعا را مطرح می کند که آمریکا تحت قطعنامه ای از شورای امنیت(۲۲۳۱) که پشتیبان توافق هسته ای است، از  "حقی آشکار" برای به کار گرفتن بازگردانی تحریم ها علیه ایران برخوردار است.در عین حال، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که تروئیکای اروپا گفته‌اند پیشنهاداتی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دارند، اما هنوز چیزی به صورت مکتوب ارائه نکرده‌اند.
کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل با گفتن این که "کاسه صبرش در حال سرریز شدن است"  از فرانسه، آلمان و انگلیس درخواست کرده است راه حلی مصالحه آمیز را برای اطمینان حاصل کردن از تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران ارائه کنند.
دولت ترامپ پس از پیش‌برد رای گیری بر سر پیش نویس قطعنامه ای برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران که این هفته به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد، در حال مواجه شدن با شکست است. نتیجه این رای گیری بعد از ظهر جمعه(به وقت محلی) اعلام می شود.
کرفت پس از آخرین مذاکرات کانالیزه شده اش با آلمان، انگلیس و فرانسه به فایننشال تایمز گفت که "من در حال زورآزمایی و قدرت‌نمایی نیستم، وضعیت بسیار جدی است"نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که این سه کشور اروپایی که از اعضای شورای امنیت و توافق هسته ای می باشند، پیشنهاداتی درباره قطعنامه آمریکا دارند اما هنوز  چیز مکتوبی در این باره ارائه نکرده اند.کشورهای اروپایی به دنبال پیدا کردن راهحلی مصالحه آمیز هستند که بدون از بین بردن توافق هسته ای بازتاب دهنده نگرانی های امنینی خودشان درباره تهران باشد.ریچارد گوان مدیر گروه بین المللی بحران در سازمان ملل گفت که طرح های متعددی برای تمدید موقت تحریم تسلیحاتی میان تروئیکای اروپا(آلمان، فرانسه و انگلیس) در جریان است. همچنین پیشنهادهایی مطرح بوده است که بخش هایی از این تحریم به جز  (بند های مربوط به) تسلیحات حساس بخصوصی مانند موشک های ضد ناو می تواند لغو شود.
یک سخنگوی  دولت انگلیس در واکنش به اظهارات کرفت مطرح کرد که این کشور در حال همکاری با شرکای تروئیکا اروپا و رایزنی با اعضای شورای امنیت است. فرانسه و آلمان توضیحی در این باره نداده اند.در این میان، برخی دیپلمات ها گفته اند، اقدام آمریکا برای به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم ها در صورت عدم تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران ممکن است تا هفته بعد انجام شود.
در عین حال، کشورهای استونی و تونس از معرفی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل خودداری کردند.
 «برجام گیت»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه