کند و کاو «اقتصادسرآمد» از هدف نظارت‌های میدانی نمایندگان

نظارت میدانی؛ بستن گلوگاه فساد؟

گروه مجلس- عضو هیات رئیسه مجلس بازدیدهای میدانی نمایندگان و رئیس مجلس را از مهم‌ترین ابزار نظارتی مجلس دانست و گفت: بازدید و نظارت‌های میدانی با هدف اجرای بهتر قوانین و تسریع در رفع مشکلات معیشتی مردم انجام می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد،سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به نظارت میدانی رئیس مجلس بر حوزه‌های انتخابیه نمایندگان خوزستان، گفت: نظارت یکی از وظایف مهم مجلس است و حتی در سطح بالاتری از قانونگذاری قرار دارد زیرا نظارت مجلس بر اجرای قوانین، مسیر قانونگذاری را روشن و چارچوب نیازهای تقنینی را مشخص می‌کند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان از ابزارهای نظارتی متعددی برخوردار هستند، افزود: سوال از وزرا و رئیس‌جمهور، تحقیق و تفحص، اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس و بازدیدهای میدانی از ابزارهای نظارتی نمایندگان مجلس است.
همچنین در این خصوص، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در بازدیدهای میدانی نمایندگان، گلوگاه‌های فساد و ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی مشخص می‌شود که این رویه می‌تواند راهگشا باشد.
سیدجواد حسینی کیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با بیان اینکه نظارت‌های میدانی نمایندگان، ندای مردم به دولت است، گفت: در بازدیدهای میدانی نه تنها وکلای ملت با مسائل و مطالبات مردم از نزدیک آشنا می‌شوند بلکه در برخی مواقع در جریان این نظارت‌های میدانی به دلیل آشنایی کامل مردم با مشکلات منطقه‌ای، راهکارهای رفع معضلات نیز ارائه می‌شود.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بازدیدهای میدانی نمایندگان، گلوگاه‌های فساد و ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی مشخص می‌شود، افزود: این رویه می‌تواند راهگشا باشد و به عنوان ابزاری برای تشویق مسئولان ذیربط برای انجام وظایف استفاده شود.
در عین حال، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است همکلامی با اقشار مختلف جامعه لازمه نظارت دقیق نمایندگان بر وضعیت کشور است.مجید نصیرائی با تأکید بر ضرورت نظارت میدانی نمایندگان از مناطق مختلف کشور جهت بررسی وضعیت و مشکلات مردم، گفت: بدون تردید نمی توان در اتاق های دربسته نشست و برای مسائل مردم تصمیم گرفت.
نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه افرادی که قصد تصمیم گیری برای جامعه را دارند باید واقعیت ها را از نزدیک ببینند، عنوان کرد: در عین حال که نمایندگان به گزارش های واصله اهمیت می دهند باید در کف جامعه حضور پیدا کرده و از نزدیک مسائل را درک کنند.وی افزود: حضور میان مردم، مواجهه رو در رو با آنها و همکلام شدن با اقشار مختلف جامعه در تصمیم گیری برای آینده کشور بسیار موثر است.
در عین حال، عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس خلاء نظارتی را عامل بسیاری از مشکلات کشور دانست و گفت: نظارت نمایندگان بر امورات کشور موجب رفع موانع اجرایی و بهبود وضعیت مردم می‌شود.
اقبال شاکری دربا اشاره به ابعاد نظارت میدانی نمایندگان از مناطق مختلف کشور، گفت: معتقدم موضوعیت مجلس باید از سوی قانون‌گذاری به سمت نظارت هدایت شود. یقیناً حضور میدانی نماینده‌ها برای بررسی موانع اجرای قوانین، بسیاری از مسائل و مشکلات کشور را حل خواهد کرد و در این میان اگر خلا‌ها و نواقص قانونی هم وجود داشته باشد، احصا شده و برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد.  
عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: نمونه بارز تاثیر مثبت نظارت میدانی و پیگیری مسائل و مشکلات مردم در خصوص کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه قابل رویت است. چرا که رفع مشکلات آنها نیازمند سه اقدام اساسی بود که به دلیل تعلل و عدم پیگیری مسئولان اجرایی به تاخیر افتاده بود. از این رو معتقدیم نظارت نمایندگان بر امورات کشور موجب رفع موانع اجرایی و بهبود وضعیت مردم می‌شود.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه برخی از مسئولان  دچار فرسودگی و کم‌کاری شده‌اند، گفت: نظارت‌های میدانی مجلس مسئولان ملی و استانی را پویا و وادار به کار می‌کند.
علیرضا سلیمی نظارت‌های میدانی مجلس را عاملی برای فعال‌تر کردن مسئولان دانست و گفت: نمایندگان مجلس، نماینده همه مردم هستند و تلاش‌ها و بازدیدهای آنها نباید به حوزه انتخابیه خود محدود شود. از این رو بازدید اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی از خوزستان و برخی نمایندگان از سیستان و بلوچستان جز وظایف نمایندگی آنها محسوب می‌شود. افرادی که به این بازدیدها اعتراض می‌کنند باید یک بار دیگر قانون اساسی را برای آشنایی کامل با وظایف نمایندگان مطالعه کنند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از نظارت میدانی نمایندگان، بازدید و بررسی مشکلات مردم از نزدیک را موثر در تصمیم‌گیری‌ها و تصویب قوانین دانست و ادامه داد: هرچقدر نمایندگان و مسئولان بیشتر به مردم نزدیک‌ شوند، مشکلات را بهتر درک کرده و در انجام وظایف قانونی خودشان موفق تر خواهند بود.
نظارت میدانی؛ بستن گلوگاه فساد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه