پیشتازی بورس در میان بازارهای موازی  برای سرمایه‌گذاری

شاخص کل در بازار بورس دیروز ۱۶ هزار ۶۸۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد رسید.براساس معاملات  بیش از ۱۱ میلیارد و ۸۱۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۷ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با چهار هزار و ۹۱۶ واحد افزایش به ۳۸۷ هزار و ۶۰۷ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با سه هزار و ۲۱۹ واحد رشد به ۲۵۳ هزار و ۸۲۵ واحد رسیدند.شاخص بازار اول ۱۷ هزار و ۷۳۴ واحد و شاخص بازار دوم ۱۲ هزار و ۸۴۴ واحد افزایش داشتند.
علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۶۲۵ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۵۱۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۳۴۶ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۲۷۱ واحد، بانک ملت (وبملت) با یک هزار و ۱۸۷ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۹۳۴ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۷۱۷ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۶۹۳ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۶۸۵ واحد، سایپا (خساپا) با ۶۶۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۶۶۱ واحد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵۶۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.
بازار سهام به طور قطع نسبت به بازارهای موازی مانند ارز، خودرو، طلا و سکه پیش‌تاز خواهد بود مگر آنکه نرخ سود و بهره بانکی افزایش پیدا کند و نقدینگی‌ها روانه بانک شوند.
در صورت نوسان قیمت دلار در کانال ٢٥ تا ٢٦ هزار تومان، انتشار گزارش‌های مثبت آبان ماه شرکت‌ها در ادامه گزارش‌های تابستان و مهر ماه به خصوص در سهام کامودیتی محور و خوش‌بینی نسبت به گروه بانکی و خودرویی به دلیل انتخاب بایدن، روند معاملات بورس در آذر ماه با حجم بالایی همراه است.
به نظر می‌رسد در ماه جاری حجم معاملات خرد و کلان بازار به صورت روزانه حدود ١٥ تا ٢٢ هزار میلیارد تومان باشد و با توجه به وضع حاکم در کشور از نظر حجم معاملات وضعیت مناسبی را در بازار شاهد باشیم.مهمترین خطری که در وضعیت فعلی معاملات این بازار را تهدید می‌کند رایزنی‌های ایجاد شده برای بازار فولاد است که مربوط به مصوبه جدید دولت مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری در بازار فولاد و مشتقات آن در بازار داخل است، این موضوع می‌تواند به عنوان یک عامل منفی در معاملات بورس تلقی شود.
در صورت فشار عرضه از سوی حقوقی‌ها دوباره بازار وارد فاز ترس می‌شود. در صورتی که این دو تهدید را در بازار کنار بگذاریم از نظر قیمت ارز، قیمت جهانی و وجود تعادل در معاملات بورس نگرانی چندانی وضعیت بازار را در آذر ماه تهدید نمی کند.این دو موضوع به عنوان تنها عامل تهدیدکننده بازار تلقی می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد هیجان و نوسان‌ در معاملات بازار شوند.
بهترین اقدامی که می‌توان انجام داد شناسایی و معرفی سهام خوب در بازار است، انتشار شایعات و اخبار غیرموثق در بازار از سوی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها که زمینه‌ساز ترس دسته جمعی در بازار هستند منجر به ایجاد روند منفی در معاملات بازار می‌شوند.
این موضوع مهمترین عاملی است که می‌تواند با برچیده شدن آن از بازار شاهد بهبود وضعیت بازار و کاهش تصمیم‌های هیجانی از سوی سهامداران باشیم.
عامل دیگری که می‌تواند باعث تاثیر مثبت بر روند معاملات بازار شود تزریق منابع یا هدایت نقدینگی به سمت صندوق تثبیت و توسعه بازار است تا از این لحاظ آرامشی در بازار حاکم شود زیرا موقعیت جدیدی برای بازار ایجاد شده است.در شرایط حاضر با انتخاب بایدن به عنوان ریاست جمهوری آمریکا بهترین محل برای سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت می‌تواند بازار سرمایه باشد.
باید به طور جدی از سیاست‌ها و اتخاذ دستورالعمل‌ها، مصوبات و قوانین خلق الساعه‌ای که می‌توانند باعث ایجاد حجم فروش گسترده و دسته جمعی به خصوص در گروه لیدر بازار شوند، خودداری کرد در این صورت می‌توان به مرور شاهد ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها در بازار باشیم.روند معاملات در بازار روز گذشته به صورت دو مرحله برگزار شد، در ابتدا بازار در مسیر نزولی قرار داشت و در انتها به سمت سهام شاخص‌ساز
 پیش رفت.
اتفاق اصلی در بازار، در معاملات روز شنبه و در گروه‌های بزرگ به ویژه خودرویی‌ها شکل گرفت که به صورت هوشمند و منظم در مسیر منفی قرار گرفتند، این در حالیست که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شاهد روند متعادل و مثبت معاملات بورس در بازار روز گذشته بودیم.
بازار مسیر خود را در سهام شاخص‌ساز پیدا میکند و با ورود پول هوشمند مواجه می‌شود، بازار سهام به طور قطع نسبت به بازارهای موازی مانند ارز، خودرو، طلا و سکه پیش‌تاز خواهد بود مگر آنکه نرخ سود و بهره بانکی افزایش پیدا کند و نقدینگی‌ها روانه بانک شوند.
احتمال افزایش نرخ سود بانکی بعید است، براساس آخرین صحبت‌های مطرح شده سقف ٢٠ درصد برای نرخ سود بانکی تعیین شده است که با توجه به انتخاب بایدن و امکان بازگشت این کشور به برجام بازار سهام بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری خواهد بود./ایرنا
* کارشناس بازار سرمایه ‏
پیشتازی بورس در میان بازارهای موازی  برای سرمایه‌گذاری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه