ریشه تجمع شاکیان آذویکو مقابل وزارت صمت کجاست؟« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

سرگردانی هزاران مالباخته آذویکو پس از ۳سال بلاتکلیفی

شرکت «آذویکو» تولیدکننده خودروهای چینی ام. جی در ایران است که در سال ۱۳۸۹ در استان آذربایجان شرقی تأسیس شده است و چند سالی خودروهایی را به صورت مونتاژ روانه باتزار ایران کرده است، طبیعی ست که این شرکت زیر نظر متولیان صنعت و معدن و از طریق مبادی قانونی اقدام به فعالیت کرده است و در همین راستا مردم و متقاضیان ایرانی از این شرکت یا به صورت نقدی یا به شکل پیش فروش اقدام به خرید می کرده اند تا این که حدود شش هزارداوطلب یا متقاضی برای سرمایه گزاری یا خرید ماشین مورد نیاز اردیبهشت سال 97 اقدام به ثبت نام خودروی ام‌جی 360 از شرکت صنعت خودرو آذربایجان «آذویکو» با پیش پرداخت 50 درصدی و قیمت قطعی و در همان زمان سررسید تحویل 100، 120 و 140 روزه این خودرو تحویل خریداران شده است. شرکت صنعت خودرو آذربایجان«آذویکو» از همان بازه زمانی با اقدام به پیش فروش حدود 6000 دستگاه خودرو، امروز پس از گذشت بیش از سه سال از تحویل خودروها امتناع می کند. درهمین راستا، دیروز سه شنبه بیست و هشتم بهمن ها 99 تعدادی از شاکیان شرکت آذویکو در اعتراض به عدم تحویل خودروی ثبت نامی خود روبروی وزارت صنعت معدن تجارت تجمع کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، مفتخری از شاکیان این شرکت به خبرنگار مهر گفت: در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۷ شرکت آذویکو، یک طرح فروش قطعی برای سه مدل خودروی MG از طرق پرداخت نقدی و وام گذاشت که ابتدا اعلام کردند قیمت این خودرو ۵۸ میلیون تومان است اما در ادامه با افزایش قیمت، نرخ را به ۸۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رساندند.
وی با بیان این که نحوه تحویل خودرو هم در سه مرحله ۱۰۰ روزه، ۱۲۰ روزه و ۱۴۰ روزه طراحی شده بود و مسئولان شرکت می‌گفتند که حتی شاید زودتر هم خودرو را تحویل بدهند، بیان داشت: با این حال پس از مدتی که از زمان تحویل خودرو گذشت، متقاضیان به مسئولان شرکت اعلام کردند که اگر قادر به تحویل خودرو نیست پول را پس بدهد اماشرکت تاکید می‌کرد که مشکلی وجود ندارد و حتی می‌گفتند که ۱۰ برابر ثبت نامی ها قطعه وجود دارد.
این مالباخته گفت: اگرچه این شرکت برای هزار خودرو مجوز ثبت نام داشت اما برای ۶۴۰۰ خودرو ثبت نام کرد و از وزارت خانه نامه گرفت تا کار را قانونی جلوه دهند.
مفتخری با اشاره به این که بارها در سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی و وزارت صمت جلسه داشتند و برنامه زمانبندی برای تحویل گرفتند اما فقط زمانبندی بود و تحویلی صورت نگرفت. از سال ۹۷ مردم درگیر هستند و شرکت هر روز یک اطلاعیه می‌دهد، افزود: آخرین چیزی که اعلام کردند این است که ۸ برابر پولی که پرداخت کرده ایم +۲۰ میلیون تومان را به ما پس می‌دهند که دوباره عملی نشد. امروز هم که در مقابل وزارت صمت تجمع کرده ایم به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم و هیچ فردی از وزارت صمت جواب درستی به ما نمی‌دهد.
وی افزود: به بهانه تولیدکننده بودن می‌گویند که می‌خواهیم تولید کنیم و در کارخانه را نبندید و می‌گویند با مپنا قرارداد داریم و می‌خواهیم خودروی برقی تولید کنیم!
بر اساس این گزارش پیشتر سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از قطعی شدن رأی صادره برای شرکت آذویکو و تعیین جزییات پرداخت خسارت و نرخ تورم مربوط به تاخیر در تحویل خودروها خبر داد.
 سید یاسر رایگانی درباره رأی قطعی پرونده شرکت آذویکو افزود: شعبه پنجم تجدیدنظر تعزیرات حکومتی با توجه به اینکه شرکت آذویکو در رأی بدوی متهم شده و تجدیدنظر خواهی شاکیان خصوصی در صورت برائت این شرکت ممکن بود، تجدیدنظرخواهی شاکیان خصوصی رد شد. 
وی ادامه داد: این شعبه همچنین با بررسی تجدیدنظر خواهی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان، اتهام وارده از سوی شعبه بدوی مبنی بر اخفا و امتناع از عرضه کالا فروخته شده را مردود اعلام و اتهام عدم ایفای تعهدات را برای شرکت آذویکو وارد دانست که مدیرعامل این شرکت نیز در جلسه رسیدگی اتهام یادشده را پذیرفت. 
رایگانی اضافه کرد: در نهایت، شعبه تجدیدنظر حکم به تحویل خودرو جایگزین لوکسژن suvu6 از پایان تیرماه سال جاری و خودرو s50 از اواخر مهرماه سال جاری برحسب انتخاب مشتری را صادر کرد و تعهدات باید تا پایان بهمن ماه اجرایی شود.
سخنگوی سازمان تعزیرات اظهار داشت: در مورد پرداخت خسارت تحویل خودرو که پیشتر ۱۲ درصد از زمان سررسید قرارداد تا زمان تحویل خودرو تعیین شده بود، شعبه حکم به پرداخت خسارت بر مبنای قرارداد در مواردی که خسارت بیشتری در قرارداد ذکر شده را نیز صادر کرد.
وی خاطرنشان کرد: شعبه پنجم تجدید نظر در مورد پرداخت ما به التفاوت نرخ تورم بانک مرکزی از زمان سررسید تحویل قراردادی تا زمان تحویل خودرو که در حال حاضر ۷.۲۵ درصد است نیز استعلام از بانک مرکزی در زمان اجرا و مبنا قرار دادن معادل روز تورم را ملاک پرداخت قرار داد.
علی رغم پی گیری های صورت گرفته مشکلات همچنان پا برجاست وبه نظر می رسد این ماجرا همچنان ادامه دارد.این در حال است که شرکت آذویکو با ادعای این که تحریم‌ها هیچ تاثیری در تحویل خودروها ندارد و به اندازه چندین برابر پیش فروش‌ها قطعه در داخل کشور وجود دارد، اقدام به پیش فروش حدود 6400 دستگاه خودرو کرده است و حالا برای تحویل خودرو به متقاضیان، امتناع می کند و به تعهداتشان عمل نمی کنند.
بر اساس گزارش اقتصاد سرآمد، طبق آمار رسمی ماهانه تولید خودرو که توسط وزارت صمت منتشر شده تا پایان اسفند سال 97 این شرکت 3570 دستگاه خودرو تولید کرده‌ اما تحویل نداده است و به همین سبب می بایست خودروهای زیادی را تحویل می داده است که نه تنها به این اقدام تن نداده بلکه طبق آمار رسمی که بانک مرکزی منتشر کرده است شرکت صنعت خودرو آذربایجان تا پایان اسفند 97 حدود 20میلیون دلار ارز دولتی با نرخ 4200 تومانی دریافت نموده است.
 سرگردانی هزاران مالباخته آذویکو  پس از ۳سال بلاتکلیفی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه