گزارش« اقتصادسرآمد» از مصوبه 200 میلیون دلاری و جان تازه در کالبد عرضه و تقاضای لاستیک

عامل برهم خوردن توازن بازار لاستیک چه بود؟

بازار تایر اگر چه از جمله بازارهای مهم و پرمصرف در کشور است اما از ابتدای سال 99 با چالش بسیاری در حوزه قیمت و تخصیص ارز و واردات رسمی روبرو بوده است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که تولید کنندگان تایر ایرانی به شدت از وضع موجود بازار و اشباع آن از محصولات خارجی گلایه مند هستند.  روند واردات بی‌رویه انواع تایر خودرو باعث بروز مشکلاتی در صنعت تولید تایر کشورمان شده است. به گونه ای که فعالان، سرمایه گذاران این صنعت و واردکنندگان بخش قابل توجهی از محصولات خارجی موجود در بازار را نتیجه عدم اجرای عدالت در حوزه واردات و ایجاد بستری برای قاچاق و ورود غیرقانونی تایر به بازارهای ایران عنوان می کنند. مشکلات و موانع که عملا باعث کاهش شدید واردات لاستیک به کشور شده است به طوری که این مشکلات مقام بالای وزارت صمت را به فکر واردات تایر به صورت تهاتر شده است. در سال جاری و بر اساس آخرین آمار وزارت صمت واردات انواع تایر با کاهش 70 درصدی روبرو شده است.
به گزارش خبرنگاراقتصاد سرآمد، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در واکنش به مصوبه اعلامی علیرضا رزم حسینی وزیر صمت مبنی بر واردات 200 میلیون دلاری به صورت تهاتر، گفت: به رغم گلایه تولید کنندگان تایر داخلی، متاسفانه دارندگان خودرو از کمبود و قیمت بالای لاستیک در تنگنا هستند.
وی ضمن اشاره به قیمت بالای لاستیک در بازار، افزود: ممنوعیت واردات لاستیک باعث شده تا اجحاف زیادی به دارندگان خودرو به خصوص صاحبان خودروهای تجاری (سنگین) شکل بگیرد.
عامل بر هم خوردن توازن بازار لاستیک
زاوه حذف واردات لاستیک به کشور را عامل برهم خوردن توازن عرضه  و تقاضای لاستیک در کشور دانست و گفت: 200 میلیون تهاتر برای واردات لاستیک به کشور شاید بتواند بر قیمت این بخش اثرگذار باشد. اما قطعا رافع تمام مشکلات نیست.
کارشناس صنعت خودرو کشورمان با تاکید بر ضرورت آزاد سازی واردات لاستیک به بازار ایران، بیان کرد: واردات لاستیک به خصوص لاستیک خودروهای تجاری (سنگین)  لطف بزرگی است که  از سوی دولت دوازدهم بر این بخش از حمل و نقل خواهد شد چرا که حمل و نقل تجاری، بخش عظیمی از چرخش اقتصادی را شامل می‌شود.
جلب حمایت دولت بهانه ای برای کاهش عرضه 
لاستیک به بازار
به گفته زاوه تولید کنندگان لاستیک داخلی به بهانه جلب حمایت دولت از عرضه لاستیک به بازر خودداری می کنند و مصوبه اخیر وزارت صمت گامی است در جهت تعادل نسبی بازار لاستیک که امید می رود تداوم داشته باشد.  
بنابراین و با اعلام نظر دولت برای افزایش نرخ دلار در بودجه سال 1400، اختلاف 20 درصدی ارز نیمایی و آزاد که یک دلخوشی برای واردکنندگان بود از میان رفت و امروز که ارز نیمایی گران تر از ارز آزاد است باز هم این جریان به سود قاچاق تایر در 
حرکت است. 
به گفته تولید کنندگان لاستیک، کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌ها تداوم تولید را با مشکل جدی مواجه کرده است. عدم حمایت بانک‌ها به منظور تامین مالی، عدم تامین ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه، نحوه برخورد سازمان‌های مالیاتی و سایر ارگان‌های مرتبط با تولید، تغییر دستورالعمل‌ها و آیین‌ نامه ها، از دیگر مشکلات صنعت تایر است. 
اقدامات جزیره ای و تاثیر آن بر بازار لاستیک
اقدامات جزیره ای و مقطعی وضعیت لاستیک را این روزها شبیه ارز چند نرخی کرده و مانند هر کالای چند نرخی، رانت بالایی را نصیب واسطه‌ها و نمایندگی‌های فروش لاستیک کرده است. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار تولیدکنندگان را ملزم به ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه تجارت کرده است اما خودداری از خود اظهاری تولید کنندگان در سامانه ستاد تنظیم بازار مانع از در اختیار بودن اطلاعات
 کافی است.
تولید کنندگان داخلی که عدد آنها به 10 کارخانه بالغ می‌شود از نبود حمایت و ارز تخصیصی به این صنعت کشور گلایه مند هستند اما چنان چه همراهی ها به گونه ای باشد که هربخش در پی کسب سود بیشتر نباشند موضوعات لاستیک در زمانی کوتاه از میان برداشته می شود. این عدم توازن در حالی ادامه دار شده است که، مسئولان انجمن تایر عنوان می کنند به غیر از لاستیک خودروهای لوکس که ارفه اقتصادی برخوردار نیست، امکان تولید تایرهای سنگین و سبک مشروط به همکاری تولید کنندگان در کشور وجود دارد. 
 عامل برهم خوردن توازن بازار لاستیک  چه بود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه