بازسازی شهر زلزله‌زده سی‌سخت  به سرعت آغاز می‌شود

در پی وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر که ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه ؛۲۹ بهمن ماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند. مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین اتفاق افتاده است . زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد ، ۱۹کیلومتری که در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است . زمین لرزه سی سخت خسارت جانی نداشته است اما ۶۱ نفر مصدوم شده اند و آنچنان که استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته است خسارات زلزله روز ۲۹ بهمن بیش از حد تصور است.به گزارش اقتصادسرآمد، وزیر راه و شهرسازی با همراهی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور  برای بررسی وضعیت شهر زلزله زده سی سخت روز جمعه وارد این شهر شد.
اسلامی در جمع مردم شهر زلزله زده سی سخت با بیان اینکه با اقدامی هماهنگ و یکپارچه کار بازسازی شهر سی سخت و روستاهای اسیب دیده به سرعت انجام  می شود تا مردم شهر دوباره در خانه های ایمن زندگی کنند. گفت: حامل سلام ویژه رئیس جمهور برای مردم عزیز سی سخت هستم و امیدواریم با برنامه همه جانبه دولت کار بازسازی به سرعت شروع شود.
وی ادامه داد:پس از ارزیابی خسارت وارده به تک تک خانه ها، مغازه و زیرساختها برای همه تشکیل پرونده خواهد شد و دولت برای تخصیص بودجه ، کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی منطقه برنامه ریزی می کند.وزیر راه که پیش از صحبت با مردم درد دل های آنها را شنیده بود با شاره به بخشی از دغدغه های ساکنان شهر سی سخت گفت: در برنامه ریزی ها وامهای قبل از زلزله نیز مد نظر قرار می گیرد و برای پرداخت قبوض  آب و برق نیز از دولت معافیت هایی برای مردم خواهیم گرفت.اسلامی با اشاره به جاده سی سخت که هفته پیش به دلیل ممانعت کمیسیون محیط زیست مجلس کار ساخت آن متوقف شده بود گفت: دولت مکلف است این جاده را بسازد و همین حالا از مدیر کل راه خواسته ام که بلافاصله برای تکمیل جاده اقدام کند. وی یادآوری کرد: همه مسئولان وظیفه دارند شرایطی مهیا کنند که خسارات دقیق و بدون تبعیض ارزیابی شود و مصالح ساخت تا پای کار بیایدتا مردم جز دردسر خانه های آسیب دیده مشکل دیگری نداشته باشند. اسلامی از مردم خواست که در بازسازی و ساخت دوباره خانه ها سخت گیری کنند تا در آینده دچار ضرر و زیان دوباره نشوند.
۱۸۰۰ تخته چادر بین زلزله زدگان سی
 سخت توزیع شد
کریم همتی  رئیس جمعیت هلال احمر در جلسه شورای اداری شهرستان دنا در سی سخت با اشاره به اقدامات خوب نیروهای امدادی هلال احمر در کمک به مردم زلزله زده سی سخت گفت: از زمان شروع حادثه زلزله تاکنون یکهزارو ۸۰۰ تخته چادر امدادی بین مردم زلزله زده سی سخت در شهرستان دنا توزیع شده است و یکهزار تخته چادر دیگر برای مردم زلزله زده نیاز است.
وی بیان کرد: با همکاری استانهای همجوار خوزستان، فارس و چهارمحال و بختیاری این تعداد چادر تامین و برای اسکان از سوی نیروهای امدادی برپا خواهد شد.
همتی تصریح کرد: علاوه بر چادر یکهزارو ۲۰۰ بسته غذای نیز بین مردم زلزله زده توزیع شد.وی تاکید کرد: با توجه به شدت سرمای سی سخت اردوگاه اضطرای تا قبل از ظهر فردا از سوی نیروهای امدادی تکمیل و برپا خواهد شد.همتی یکی از نیازهای ضروری مردم زلزله زده را تخلیه و  آوار برداری از منازل مسکونی دانست و افزود: نیاز است در این راستا نیروهای هلال احمر اقدام لازم را انجام دهند.وی به بررسی ارزیابی های اولیه از سوی نیروها تاکید کرد و گفت: خدمات رسانی در این راستا تسریع داده خواهد شد.
اعزام راهداران کمکی از استان های 
فارس و اصفهان به سی سخت
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر همه محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد باز است، در مناطق سی سخت و پادنا هم که محور زمین لرزه اخیر بود، همه محورهای روستایی باز است. 
 عبدالهاشم حسن‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تشریح آخرین وضعیت محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد پس از زلزله اخیر مناطق سی سخت و پادنا، اظهار داشت: در حال حاضر همه محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد باز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مناطق سی سخت و پادنا که محور زمین لرزه بود نیز همه محورهای روستایی باز است.وی اظهار داشت: فقط محور گردنه بیژن به سمت سمیرم مسدود است که آن هم به خاطر شرایط نامناسب جوی و بارش برف و کولاک اغلب در فصول پاییز و زمستان مسدود است و در فصول بهار و تابستان بازگشایی می‌شود.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پس از وقوع زلزله در استان کهگیلویه و بویراحمد، بلافاصله ادوات و نیروهای کمکی راهداری از استان‌های فارس و اصفهان به استان کهگیلویه و بویراحمد اعزام شد و محورهایی که به دلیل زلزله دچار ریزش سنگ و خاک شده بودند، بلافاصله پاکسازی شد.
حسن نیا تصریح کرد: پس از زلزله اخیر استان کهگیلویه و بویراحمد، در راه‌های روستایی استان ریزش سنگ یا خاک را داشتیم که راهداران در همان ساعات اولیه نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کردند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به آماده باش راهداران برای کمک به مردم، تأکید کرد: در حال حاضر ادوات راهداری در منطقه حضور دارند و در صورت نیاز به آواربرداری احتمالی و غیره، آماده خدمت رسانی به نهادهای امدادی هستیم.
بازسازی شهر زلزله‌زده سی‌سخت  به سرعت آغاز می‌شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه