آغاز موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا

ویروس انگلیسی در حال ایران گردی

درحالی اسفند ۱۳۹۹ با یازده شهرستان قرمز کرونایی آغاز شد که مسئولان بهداشت و درمان کشور نگرانی خود از احتمال آغاز موج چهارم همه‌گیری ویروس منحوس را در این ماه اعلام کردند و دائم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید دارند. از روز پنج شنبه تا جمعه یکم اسفند 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 8017 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که 678 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون و 558 هزار و 159 نفر رسید. متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 77 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 59 هزار و 341 نفر رسید. به گزارش اقتصادسرآمد از تسنیم،اولین روز اسفند 1399 یعنی تقریباً یک سال از اعلام رسمی ورود ویروس منحوس به کشور درحالی آغاز می‌شود که براساس آمارهای موجود یازده شهرستان از کلیه شهرستان‌های کشور در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند و تغییر رنگ دیگر مناطق از رنگ‌های کم‌خطر به پرخطر نگرانی‌ها از شروع موج تازه همه‌گیری در کشورمان را تشدید کرده است،
این درحالی است که نگرانی از آغاز موج تازه کرونایی زیر سایه ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی که ظاهراً چموش‌تر از ویروس قبلی است تشدید شده است و درصورت آغاز موج چهارم کرونا با این نوع از ویروس جهش‌یافته احتمالاً کادر درمان با توجه به مقابله شبانه‌روزی یک سال گذشته تا امروز و البته جهش معنادار احتمالی مراجعه‌ها به مراکز درمانی به‌دلیل سرایت بیشتر ویروس انگلیسی برای مدیریت و کنترل شرایط با چالشی جدی روبه‌رو می‌شود.
به‌هرحال براساس اطلاعات و آمارهای موجود شرایط رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ابتدای هفته آینده یعنی 2 اسفند 1399 منتشر شده است که به این ترتیب از ابتدای هفته آینده 11 شهرستان قرمز، 52 شهرستان نارنجی، 217 شهرستان زرد و 168 شهرستان آبی هستند.
افزایش تعداد شهرهای با ریسک بالای ابتلا و همه‌گیری اعلام وضعیت نارنجی در شهرستان‌های شوط و ماکو (آذربایجان غربی)، دره‌شهر (ایلام)، اندیمشک، ایذه، باغ‌ملک، حمیدیه، هفتکل و هندیجان (خوزستان)، پاسارگاد، خنج، گراش و مهر (فارس) و خمین (مرکزی)  قطعی شده است و این مناطق جزو مناطقی هستند که محدودیت‌های بیشتری از روز شنبه برای آنها اعمال خواهد شد.
به این ترتیب با درنظر گرفتن افزایش تعداد شهرستان‌های پرخطر در ایران و البته احتمال آغاز موج تازه همه‌گیری، ستاد ملی کرونا کاهش حضور کارکنان در سراسر کشور بر حسب وضعیت قرمز و نارنجی را پیش‌بینی کرده است،این درحالی است که محدودیت‌هایی در خصوص فعالیت مشاغل سطوح یک تا چهار ابلاغی اِعمال خواهد شد؛ اما  در هر حال مشاغل گروه یک و مشاغل ضروری در هیچ‌یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند.یحیی میثم سرپرست شبکه بهداشت و درمان اندیمشک با اشاره افزایش صعودی کرونا در اندیمشک گفت: مراجعه‌کنندگان کرونایی دو برابر افزایش یافته و شاهد افزایش 100 درصدی موارد بستری ناشی از کرونا در اندیمشک هستیم.سرپرست شبکه بهداشت اندیمشک، دورهمی‌های خانوادگی را عامل شیوع کرونا معرفی و عنوان کرد: شرکت در تجمعات، برگزاری مراسم شادی و عزا، ترددهای بین‌شهری و درون‌شهری از دیگر عوامل مهم در شیوع کرونا در شهرستان اندیمشک است.
وی با اشاره به اینکه میزان مراجعه‌کنندگان در حوزه ابتلاء به کرونا ویروس دو برابر افزایش یافته است، گفت: متأسفانه شاهد افزایش 100 درصدی موارد بستری ناشی از کرونا نسبت به یک هفته گذشته در شهرستان اندیمشک هستیم..صالح بهمئی رئیس مرکز بهداشت ماهشهر درباره وضعیت کرونا در این شهرستان گفت: 50 درصد از تست‌های پی سی آر برای تشخیص ابتلا به بیماری کرونا مراجعان به مراکز درمانی ماهشهر مثبت است که این موضوع بسیار نگران کننده است.بهمئی بیان داشت: در 2، سه هفته اخیر متأسفانه تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان های ماهشهر سیر صعودی داشته و به تبع آن آمار بیماران بدحال نیز بیشتر شده است.
وی افزود: در یک ماه گذشته موارد مرگ ناشی از کرونا در این شهرستان نداشتیم اما با افزایش تعداد مبتلایان و بستری ها، شاهد موارد مرگ در شهرستان ماهشهر هستیم.
این مقام مسئول ادامه داد: عادی انگاری در سطح شهر باعث شد استخرها بازگشایی شوند و مجوز فعالیت تالارهای عروسی صادر شد و مردم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکردند و در نتیجه بار مراجعه به مراکز 16 ساعته شهرستان ماهشهر بیشتر شد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در بازدید از جنوب غرب استان گفت: با وجود تامین واکسن کرونا ولی تا دفع کامل این بیماری مردم باید شیوه نامه بهداشتی را رعایت کنند.
محمدمهدی گویا  همچنین افزود: موارد بستری کرونا در دو شهر آبادان و اهواز بسیار صعودی است و این شرایط بسیار نگران کننده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: رعایت آداب تنفسی و فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مکرر دست بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا بیماری است.
سخنگوی ستاد مبارزه با ویروس کرونا استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ، در خصوص وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان البرز، اظهارداشت: مراجعه‌ها به مراکز بهداشتی و درمانی استان همچنان رو به افزایش است.مهرداد بابایی با بیان اینکه بستری و ترخیص بیماران روند ثابتی دارند، افزود: با افزایش یافتن مراجعه‌ها به مراکز درمانی استان پیش بینی می‌شود در روزهای آیند آمار بستری ها نیز افزایش پیدا کند.سخنگوی ستاد مبارزه با ویروس کرونا استان البرز، بیان کرد: در حال حاضر 295 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 97 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و وضعیت 30 نفر نیز وخیم است.معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان اظهار داشت: متأسفانه تعداد شهرهای نارنجی استان از پنج به هفت شهر افزایش یافته و اگر مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و سهل‌انگاری کنند، بی‌تردید وضعیت استان به حالت هشدار درخواهد آمد.علی مصطفوی بیان کرد: هم اکنون با افزوده شدن دو شهر ماکو و شوط در شمال استان به شهرهای نارنجی، این دو شهر نیز به ارومیه، خوی، اشنویه، نقده و میاندوآب پیوستند و اگر این روند کنترل نشود در آینده‌ای نزدیک وضعیت آنها بدتر شده و به رنگ قرمز تغییر می‌دهد و بی‌تردید کنترل وضعیت به سختی پیش خواهد رفت.
مسعود نوروزی شامگاه پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان گیلان آسیب‌های بسیاری از قبل ویروس کرونا متحمل شده است و با تلاش تمامی افراد توانستیم تا حدودی جلوی شیوع لجام‌گسیخته آن را بگیریم.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: متأسفانه در روزها و هفته‌های گذشته رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در گیلان کمرنگ شده است و رفت‌وآمدها، دورهمی‌ها و تجمعات در استان افزایش یافته است.
نوروزی افزود: انتظار داریم که افراد اهتمام و توجه بیشتری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت محدودیت‌ها داشته باشند تا اسفند امسال را مانند اسفندماه سال گذشته با شیوع بالای کرونا پشت‌سر نگذاریم.
وی گفت: افراد سالمند و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در معرض خطر بیشتری هستند و باید از حضور در تجمعات خودداری کنند و فقط در صورت اضطرار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیرون بیایند.

ویروس انگلیسی در حال ایران گردی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه