بررسی «اقتصادسرآمد» از مواجهه دو ساله بازار با معضل کسری تایر

واردات لاستیک در تضاد با تولید داخلی

اعظم زندیه - اقتصادسرآمد - قیمت تایر سواری در ماه‌های اخیر با افزایش غیرمنطقی روبه‌رو بوده است، به طوری که در بعضی از سایز‌های پرمصرف مثل تایر پراید و پژو 405 با افزایش دو الی سه برابری قیمت‌ها در بازار آزاد مواجه بوده ایم. این مشکل به قدری عمق پیدا کرده که  طرح فروش تایر دولتی توسط تولیدکنندگان نیز نتوانسته به حل و فصل این مساله کمک کند، چرا که طرح فروش اینترنتی تولیدکنندگان با مشکلاتی مانند کمبود عرضه و ایرادات فنی بسیار همراه بوده و فروش حضوری تایر دولتی نیز به علت محدودیت نمایندگان فروش و تعداد کم تایر‌های تخصیص پیدا کرده به این طرح، باعث ایجاد صف‌های طولانی و فرآیندی زمانبر شده است، به نحوی که بسیاری از متقاضیان را از دریافت تایر دولتی منصرف شده و برای تهیه مایحتاج خود به بازار آزاد رو آورده اند. به دلیل کاهش واردات لاستیک‌های سواری و افزایش 70 درصدی قیمت لاستیک‌های تولید داخل، بازار تایر سواری در کشور با رکود شدیدی همراه شده است و این امر نشان دهنده عدم تعادل عرضه و تقاضا است. 
گفته می شود سیاست های ارزی دولت و عدم تخصیص ارز نیمایی به واردات لاستیک به تشدید افزایش قیمت لاستیک در بازار دامن زده است و حال که علیرضا رزم حسینی وزیر صمت از تهاتر 200 میلیون دلاری واردات تهاتری سخن به میان آورده از سطوح بالای مدیریتی لاستیک گرفته تا خرده فروشان، داد بی توجهی دولت به تولید داخلی لاستیک سر داده اند و در صدد هستند تا به نحوی این مصوبه یا به اجرا گذاشته نشود و یا ملغی شود.
دولت وارد شد، لاستیک فراوان
به گزارش خبرنگار اقتصاد سرآمد، هفته گذشته بود که در تماس با انجمن تایر موضوع مورد پیگیری قرار گرفت و مسئولان این انجمن با ابراز بی اطلاعی از پاسخ دادن به دلیل تصمیم وزارت صمت در واردات 200 میلیون دلاری لاستیک تهاتری خودداری کردند . اما با جدی شدن موضوع واردات می بینیم این انجمن پی در پی با انتشار اخبار موضع خود در برابر مصوبه اخیر وزارت صمت را اعلام می کنند.
مصطفی تنها سخنگوی انجمن  صنعت تایر در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد با  اعلام کافی بودن  تولیدات داخلی برای تامین لاستیک بازار کشور، گفت: با توجه به رشد تولید تایر سواری کشور در سال جاری، تعیین رقم 200 میلیون دلاری واردات تایر می‌تواند در تضاد با تولید داخل قرار بگیرد زیرا، تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز کشور خواهد بود. 
رشد بود اما عرضه وجود نداشت
وی در ادامه با پیش بینی این موضوع که تا پایان سال 99  قطعا تولید تایر داخلی با رشد 25 تا 30 درصدی همراه خوهد بود، افرود در سال جاری خوشبختانه  تولید تایر در کشور حدود 21 میلیون حلقه براورد شده  که  قطعا مازاد بر نیاز مصرف  خودروهای داخلی است، تاکید کرد: درواقع تایرسازان در 10 ماهه نخست سال  بیش از آمار یک ساله خود تولید لاستیک داشته اند. لذا به نظر می رسد واردات 200 میلیون دلاریتهاتر لاستیک به کشور در این شرایط محلی از اعراب نداشته باشد.
جزئیات واردات لاستیک مشخص نیست
تنها تصریح کرد: جزییات تصمیم دولت برای واردات 200 میلیون دلاری تایر از محل تهاتر به این انجمن تا کنون اعلام نشده است و اینکه این رقم مربوط به واردات چه نوع  لاستیک به کشور است تا کنون بر ما معلوم نیست.
سخنگوی انجمن تایربه رشد تولید انواع لاستیک در کشور پرداخت و یادآور شد: با توجه به رشد تولید لاستیک داخلی کشور، در حال حاضر در بخش تایر سواری و تایر باری بایاس کمبود ی در بازار داخل وجود ندارد ولی  در تایر رادیال با کسری تامین لاستیک در این بخش مواجهیم که باید نسبت به تامین آن اقدام شود. که رقم 200 میلیون دلار برای واردات آن رقم  بسیار زیادی است.
از بروز تضاد جلوگیری کنید
تنها با بیان این مطلب که میزان واردات تایر با تولید داخل بستگی به جزییات تصمیم دولت اخیر دولت قطعا میزان تضاد بین واردات تایر و تولید لاستیک داخلی را مشخص می کند، افرود: به منظور جلوگیری از بروز تضاد واردات لاستیک به کشور و تولیدات داخلی ، رقم اعلام شده برای تهاتر تایر، باید برای واردات تایرهای خودروهای سنگین مورد استفاده درمعادن و تایرهای سنگین رادیال استفاده شود.
وی صَرف بدون برنامه 200 میلیون دلار پول دولت برای واردات انواع لاستیک به کشور را مغایر با اهداف تولید تایر در ایران عنوان کرد و بیان داشت: واردات لاستیک به کشور باید در جهت رفع کمبود بازار مصرف صورت بگیرد نه اینکه در تضاد با آن حرکت کند.
این فعال صنفی با یادوری زحمات تولید کنندگان لاستیک در کشور به ویژه در ایام تحریم های جاری از سوی غرب، افزود: تلاش تایرسازان داخلی برای راه اندازی و تقویت خطوط تولید و استفاده از ظرفیت های بالقوه به رغم کاستی های موجود قابل تحسین است و نباید نادیده انگاشته شود.
تنها با یادآوری تامین نیاز بازار و انگیزه ایجاد شده در میان تایر سازان در یک دوسال اخیر، افزود: تولید کنندگان داخلی لاستیک تلاش خود را برای رفع نیاز بازار به انجام رسانده اند. زحمات آنان نباید نادیده گرفته شود.
سخنان مصطفی تنها در حالی گفته می شود که، سال ها است کارشناسان و فعالان بازار تایر در کشور از کمبود این فراورده گلایه مند بودند و این اتفاق را ناشی از خودداری تایر ساز در عرضه تایر به بازار می دانستند. جلب حمایت دولت با استفاده از ابزار عدم عرضه تایر به بازار نیز یکی دیگر از دلایلی است که کارشناسان به آن استناد می کنند تا در یکی دو سال اخیر بازار لاستیک با معضل کسری مواجه باشد. 
واردات لاستیک در تضاد با تولید داخلی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه