اسکوترهای اشتراکی شهروندان به زودی در تهران، «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

پدیده سفــر درون شهری

اقتصادسرآمد - اسکوترهای برقی اشتراکی از اوایل سال 1400 در حالی در خیابان های پایتخت برای سفرهای درون شهری آسان و پاک در دسترس شهروندان تهرانی قرار می‌گیرند که تجربه به کار گیری دوچرخه های شرکت «بیدود» نشان داده که مردم تهران از حمل ونقل پاک استقبال می کنند. فعالیت حمل ونقل پاک با دوچرخه هوشمند نسل چهارم در کلانشهر تهران آغاز شد براساس تصمیم شهرداری تهران قرار است در ابتدای سال آینده اسکوترهای برقی را نیز به خدمات حمل ونقل پاک این شهر افزوده شود. ظاهراٌ پروژه اسکوتر قرار بوده سال 98 اجرایی شود، ولی نوسانات قیمت ارز و شیوع کرونا،‌ روند اجرایی شدن اسکوترها را به تعویق انداخته است. پیشتر کار تحقیق و توسعه این پروژه در کشورهای ایران، چین و‌ کره انجام شده و محدودیت رفت و آمد و ارسال کالا به این کشورها مزید بر علت می شود تا اجرای برنامه به تعویق بیفتد.براساس اعلام مبدع استفاده اسکوتر برقی در تهران؛ تست اولیه اسکوترها با حدود ۳۰ تا ۴۰ دستگاه درحال انجام است و پروژه با حدود 1000 دستگاه اسکوتر برقی در اویل قرن 14 شمسی کلید می خورد.
به گزارش خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، عده ای از جوانان مبتکر و دغدغه مند حمل ونقل پاک در سال 96 خلأ حمل و نقل پاک در کلان‌شهرهای کشور را احساس کرده و با توجه به نیاز شهر تهران شروع به آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم اقدام می کنند و با هدف ارائه خدمات حمل‌ونقل پاک در همه زمینه‌ها شامل دوچرخه ساده، دوچرخه دنده‌ای، دوچرخه برقی، اسکوتر برقی، موتور برقی و خودروی برقی فعالیت خود را آغاز می کنند. قرار است همه این خدمات به صورت اشتراکی ارائه شود.
حمل‌ونقل پاک و جلوگیری از آلودگی هوا دغدغه‌ای برای تمام مدیران شهری و کلان‌شهرهای دنیا است. دوچرخه اشتراکی به عنوان یک سیستم حمل‌ونقل پاک مزایایی مانند هوای پاک، سلامت شهروندان، مصرف کمتر سوخت، تسهیل سفرها‌ افزایش دسترسی به سرویس حمل‌ونقل را در کلان‌شهرها و شهرها ایجاد می‌کند. به همین دلیل مورد توجه و حمایت مدیران و برنامه‌ریزان شهری در سراسر دنیا قرار گرفته است. اسکوتر برقی نیز به دلیل اهمیت در این مقوله می گنجد.
پیشی گرفتن حمل ونقل پاک از شیوه سنتی
غلامحسین قاسمی کارشناس و فعال حمل ونقل پاک در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد سرآمد با پرداختن به ضرورت کاهش استفاده از حمل و نقل پاک در کلانشهری چون تهران، گفت: شلوغی بیش از حد و ترافیک‌های سرسام آور شهر‌های بزرگ و پرجمعیت دنیا، باعث شده است شیوه‌های حمل ونقل پاک نه به مرور که با سرعت هرچه بیشتر جایگزین روش‌های سنتی شود. وی در ادامه سخنان خود، تاکید کرد: گامِ اول این تحولات استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی «که در تهران نیز مورد استفاده قرار گرفت» در این شهر‌ها بود و امروز مدتی است که وسایل حمل ونقل برقی مثل دوچرخه‌ها و اسکوتر‌های برقی اشتراکی در شهر‌های بزرگ دنیا مورد توجه و اقبال مردم و مدیران شهری قرار گرفته است، تاجایی که امروز در پایتخت فرانسه بیش از 40 هزار اسکوتر و دوچرخه برقی پیش بینی شده است . 
شهرداری به حمل ونقل پاک 
و نوین یارانه می دهد
قاسمی با اشاره به ابن مطلب که،  شهرداری تهران اخیرا به این نتیجه رسیده که مانند سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ به این سیستم یارانه پرداخت کند تا بخشی از کرایه پرداختی کاربران به صورت یارانه پرداخت شود، گفت: خوشبختانه شهرداری تهران به بلوغ خوبی در زمینه استفاده از حمل ونقل پاک دست یافته و اهمیت زیادی به استفاده از مدل های حمل ونقل پاک می دهد و در صورت اجرایی شدن این استفاده از اسکوتر برقی شاهد کاهش قیمت استفاده از سیستم دوچرخه اشتراکی خواهیم بود و شهروندان به آسانی می‌توانند از این سیستم حمل‌ونقل پاک درون شهری استفاده کنند.
توجه ویژه سازمان بهداشت جهانی
 به حمل و نقل پاک
این کارشناس و فعال حمل و نقل پاک در پایان به اقتصادسرآمد تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی مشخص شد که پاک‌ترین و ‌بی‌خطرترین سرویس حمل و نقل در زمان شیوع کرونا  و یا هر پاندمی دیگر،‌ دوچرخه اشتراکی و اسکوتر برقی است. در این وسیله نقلیه فاصله افراد حفظ شده و کمترین نقاط توسط کاربر لمس می‌شود. ضمن اینکه به علت فعالیت بدنی سیستم ایمنی فرد نیز  تقویت می‌شود.
اسکوترهای برقی، آینده حمل‌ونقل 
را شکل می‌دهند
روزنامه نیویورک تایمز در خصوص مشکلات استفاده از اسکوترهای برقی می‌نویسد، استارت‌آپ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، از سرمایه خطرپذیر بالایی بهره‌ می‌برند و معتقدند اسکوترهای برقی، آینده حمل‌ونقل را شکل می‌دهند.
مردم می‌توانند یک اسکوتر برقی را با قیمت کم اجاره کنند و شارژ مجدد آن ها هم کار چندان سختی نیست. تنها مشکلی که وجود دارد این است که حجم انبوده اسکوتر که به شهرها وارد شود مردم را شوکه خواهند کرد، اگر قرار باشد هزاران اسکوتر برقی از پیاده‌روها عبور کنند و در رمپ‌های مخصوص عبور ویلچر یا ورودی ساختمان‌ها بچرخند و باعث بی‌نظمی شوند و یا رانندگان آن ها بعد از استفاده، آن را رها کنند و بروند. 
بنابراین شهرداری تهران و پیشنهاد دهندگان ورود اسکوتر برقی به حمل و نقل شهری باید با استفاده از تجارب کشورهای دیگر پیش از اجرای طرح، علاوه بر مهیا کردن زیر ساخت های مورد نیاز به آسیب های ناشی از ورود اسکوتر به شهرها نیز نگاه ویژه داشته باشند. 
پدیده سفــر درون شهری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه