دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استاندارد در گفتگو با « اقتصادسرآمد»

دو سیگنال مهم سیمان به بازار مسکن

گروه راه و ساختمان- در حال حاضر قیمت مسکن در نتیجه گرانی دلار سر به فلک کشیده و گرانی مصالح ساختمانی همچون سیمان، میلگرد با وجود تولید داخل به تناسب نرخ ارز گران شده اند و به رکود ساخت و ساز دامن زده اند. د ر شش ماه گذشته باوجود اینکه قیمت مسکن سر به فلک کشیده، دولت هیچ اقدامی برای کنترل آن انجام نداده و تنها محدود به مصاحبه ها و امضای تفاهمنامه های در زمینه ساخت مسکن ملی شده است و وضعیت اقتصاد کشور و گرانی تورم تا جایی به آن دامن زده است که نه کسی توان خرید ملک دارد و نه مالکی حاضر به فروش ملک است زیرا معتقد است قیمت مسکن بازهم بالاتر می رود. در چند مدت اخیر هم مجلس اعلام کرده برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی به دولت فشار می آورد تا نرخ این اقلام کاهش یابد، اما همین یک هفته پیش بود که دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد که قیمت سیمان پاکتی ۲۰ درصد دیگر افزایش می یابد و مذاکرات برای افزایش قیمت سیمان در جریان است. در همین بحبوحه موضوع ورود سیمان به بورس کالا هم مطرح است که طبق تجربیات سایر اقلام به نظر نمی رسد ورود این کالا  به بورس مشکلی از این بازار رفع کند و فقط گرانتر می شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، در چند وقت اخیر به دلیل مشکلات ناشی از صادرات نفت و تامین ارز، دولت به تشویق صادرات کالاهای غیر نفتی روی آورده است و گفته می شود بسیاری از کالاهای ایران به کشورهای همسایه فرستاده می شود و از آنجاییکه ارزش پول ملی ایران به شدت کاهش یافته خرید کالایی مانند سیمان ایران برای آنها بسیار ارزان قیمت است و شرکت هایی مانند سیمان فارس بخش عمده ای از سیمان خود را به کشورهای همسایه صادر می کند. در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز مسکن در ایران فاجعه بار شده است و قیمت هر متر ساخت مسکن به بالای ۵ میلیون تومان رسیده و بسیاری از شرکت های پیمانکاری معتقدند ساخت و ساز در شرایط کنونی صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل بازار مسکن به بحران کشیده و صادرات و گرانی محصولاتی مانند سیمان، تیرآهن به این بحران دامن زده است.
دو علامت مهم  سیمان به بازار مسکن
سلطان محمدی دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با اشاره به این که چنین افزایش‌های سرسام‌آوری در بازار مصالح ساختمانی‌و همچنین بازار فولاد، دو علامت مهم به بازار مسکن می‌فرستد، به اقتصادسرآمد، می‌گوید: با توجه به رشد سرسام‌آور بهای فولاد و سیمان دو سیگنال به بازار مسکن ارسال می‌شود، اول این‌که هزینه تمام شده تولید مسکن افزایش خواهد یافت و تبعا این موضوع در قیمت نهایی که خریدار ملک باید بپردازد تاثیرگذار بوده و باعث افزایش قیمت مسکن در آینده نزدیک خواهد شد.
افزایش نامتعارف و غیر قابل پیش‌بینی مصرف مصالح ساختمانی
کارشناس بازار مسکن می‌گوید: افزایش نامتعارف و غیر قابل پیش‌بینی مصالح ساختمانی و همچنین کمبود عرضه آن‌ها باعث شده که بسیاری از پروژه‌های مسکونی و عمرانی در کشور بخوابد و بسیاری از پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن در کشور به دلیل نبود سیمان و یا گران بودن آن‌ها متوقف شوند.
قطع برق صنایع سیمان و فولاد
وی با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت سیمان و فولاد طی یک ماه اخیر، اظهارداشت: در تیرماه با بالا رفتن مصرف برق و خاموشی‌هایی که به صورت سراسری رخ داد، برای حل این معضل در نهایت دولت چاره کار را در قطع برق صنایع سیمان و فولاد دانست و با این کار سعی کرد مشترکان خانگی را راضی نگه دارد و مانع از خاموشی‌های بیشتر برای بخش خانگی شود.
تولید ملی قربانی شد
به گفته سلطان محمدی، اما این بدترین راهکاری بود که می‌شد اجرا کرد، زیرا با این کار عملا تولید ملی قربانی شد و بسیاری از کارخانه‌های تولیدی با قطع برق مواجه شدند، آن‌هم در سالی که به نام حمایت از تولید داخلی مانع زدایی از تولید نامگذاری شده است، در این رابطه سیمان به عنوان یکی از دو صنعتی که برق آن قطع شد، یک مصالح غیرقابل جایگزین در صنعت ساخت‌وساز است، بنابراین با قطع برق کارخانه‌های سیمان فعالیت بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و انبوه سازی مسکن متوقف شد.
در چنین شرایطی سیمان در بازار نایاب شد و قیمت آن از ۱۵ هزار تومان در هر پاکت به بیش از ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت، بر این اساس از یک طرف قیمت با افزایش بسیار سرسام آوری روبرو شد و از طرف دیگر با سهمیه‌بندی این محصول عملا سیمان نایاب شد، با توجه به این شرایط صنعت ساخت‌و‌ساز در کشور به کما فرو رفته و ساخت و ساز مسکن در کشور متوقف شده است. سیمان یکی از مصالح اصلی تولید ساختمان است، برای یک اسکلت فلزی ساختمان ۱۰۰ کیلوگرم سیمان برای هر متر مربع نیاز است، این در حالی است که کارخانه‌های ساخت بتن، شن و ماسه نیز به دلیل کمبود سیمان تعطیل شدند، زمانی هم که چنین مساله‌ای در بازار رخ می‌دهد، طبیعتاً تمامی ساخت‌و‌ساز‌ها متوقف می‌شود، در مورد فولاد و مقاطع فولادی نیز به دلیل قطعی برق چنین مشکلی رخ داد، در حال حاضر قیمت میلگرد، تیر‌آهن و ..، با افزایش قابل توجهی روبرو شده است.
طبعا در چنین شرایطی که هزینه تولید ساختمان بالا می‌رود بسیاری از انبوهسازان به دلیل عدم پیش‌بینی‌پذیری افزایش قیمت‌ها و مشخص نبودن آینده بازار، حداقل تا ثبات شرایط دست از کار می‌کشند تا متحمل ضرر و زیان
 بیشترین نشوند.
دو سیگنال مهم  سیمان به بازار مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه