بررسی « اقتصادسرآمد» از دستکاری در قیمت‌ها و ایجاد فضای رانت

قیمت گذاری مهندسی شده آفت صنعت فولاد

گروه صمت - همواره تعادل میزان عرضه و تقاضا ازجمله مهم‌ترین فاکتورهایی بوده که سرنوشت یک صنعت را رقم می‌زند و تاثیر مستقیمی در قیمت‌گذاری نهایی محصولات دارد. زمانی که در داخل کشور میزان تقاضا حداقل باشد بحث به سمت صادرات و معاملات بین‌الملل سوق می‌یابد که در تثبیت جایگاه صنعتی همچون فولاد قطعا تاثیر بسزایی خواهد داشت. چندی است که صادرات محصولات فولادی بر سر زبان‌ها افتاده که بر خلاف سال گذشته با صادرات محصولات طویل فولادی موافقت شده است اما در این میان ورق فولادی به دلیل اینکه میزان تقاضای داخلی بیش از عرضه است هم چنان از بحث صادرات به دور مانده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، صنایع فولاد کشور از جمله صنایعی است که چالش های زیادی را پشت سر گذاشته است. این صنعت هم‌اکنون از مشکلات مختلفی رنج می برد. ضعف در سیاست‌گذاری‌، سهمیه‌های ناعادلانه، مافیای فولاد، عدم دسترسی راحت به مواد اولیه، عملکرد غیرشفاف برخی از تولیدکنندگان، ‌دستکاری قیمت فولاد در بورس کالا اینها تنها بخشی از چالش های این صنایع محسوب می شود.ا از مهمترین مشکلاتی که صدای بسیاری از فعالین این حوزه را درآورده وجود مافیای فولاد در سایه بی تدبیری مسئولین در این صنعت و قیمت گذاری های مهندسی شده است.
مهندسی قیمت ها در بازار فولاد موضوعی است که بارها مورد انتقاد کارشناسان و فعالین این حوزه قرار گرفته و نبود نظارت کافی بر این صنایع موجب جولان مافیا در این صنعت شده است. یکی از مکانیزم های اصلی عرضه کالا به خصوص محصولات فولادی در بورس کالا کشف قیمت اصولی و جلوگیری از ایجاد رانت است .محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می شوند اما در برخی از مواقع با دستکاری در قیمت گذاری ها شاهد واسطه گری در این بخش هستیم. دست بردن در قیمت ها در بورس کالا باعث سوق دادن افراد به فروش خارج از بورس می شود. در چنین شرایطی با شکل گیری فضای رانتی بازار به سمت نوسانات بیهوده و فروشندگان و خریداران به سمت بازارهای موازی می روند.
قیمت گذاری مهندسی شده آفت صنعت فولاد
سید احمد رضوی، رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد،  در همین رابطه با اشاره به مهندسی شدن قیمت و عرضه مواد اولیه در بورس کالا به خبرنگار ما گفت:  مهندسی قیمت ها موضوع بسیار مهمی است که باعث آفت فولاد کشور شده است.
دستکاری در قیمت‌ها ایجاد فضای رانت
وی با تاکید بر مهندسی شدن قیمت ها توسط مافیای فولاد گفت: هم اکنون  شاهد رونق خام فروشی در کشور هستیم. متاسفانه قیمت گذاری فولاد از بورس و دولت گرفته شده و به مافیا سپرده شده است.
انتقاد از وجود باند پر قدرت در صنعت فولاد
بسیاری از کارشناسان با غیر منطقی خواندن قیمت فولاد عرضه شده در بورس کالا می گویند دولت عملا مجوز بالا رفتن قیمت ها را داده است. این باند قیمت آهن و فولاد را به بهانه های مختلف و تا هر میزان که می خواهند بالا و پایین می برند.
رضوی با اشاره به رتبه نهم ایران در تولید فولاد در دنیا نیز تصریح کرد: فولاد پس از نفت و پتروشیمی بالاترین صادرات بخش خصوصی محسوب می شود . تولید و سهم صادرات فولاد ما در بازارهای جهانی به دلیل مهندسی شدن قیمت ها در خطر است و در بسیاری از موارد بازار از دست می رود.
به اعتقاد این مقام فولادی، شکل‌گیری فضای رانتی و دستکاری در نحوه قیمت گذاری ها موضوعی است که بارها مورد انتقاد و هشدار کارشناسان قرار گرفته است اما همچنان شاهد اینگونه قیمت گذاری ها در این بازار هستیم. به باور کارشناسان قیمت گذاری در بورس باید باعث حذف واسطه و نزدیک تر شدن  تولید کننده و مصرف کننده به یکدیگر شود.
وی خاطرنشان کرد: صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایع با ارزش افزوده بالا، اشتغال آفرین و از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور در زمینه توسعه صادرات محصولات غیر نفتی بشمار می‌آید از همین رو توجه به این بخش و رونق این صنعت بسیار حائز اهمیت است. فعالان این حوزه امیدوارند با رفع چالش های این صنعت بتوانند با تولید و صادرات بیشتر این محصولات به رشد صنعت کشور کمک کنند.
عده‌ای از شرکت‌های فولادی برای کسب سود بیشتر اقدام به عرضه بالای ورق‌های فولادی خود در بازار آزاد کرده‌اند؛ موضوعی که خلاف قوانین و مقرراتی است که وزارت صمت پیشتر برای آنها تعیین کرده است. این محصول در بازار آزاد از قیمت ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می شود این در حالی است که ورق فولادی در بورس کالا حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد ارزان‌تر و کمتر عرضه می‌گردد و از آنجایی که این محصول در صنایع زیادی کاربرد دارد انتظار می رود تدابیری اتخاذ شود تا  مصرف‌کننده نهایی متضرر نشود.فاصله قیمت فولاد به سیمان حدود یک به هفت بوده اما در میانگین قیمت ۱۰ سال گذشته، امسال به بیش از ۲۰۰ درصد رسیده است و سوال ما این است که چه کسانی به این گران فروشی‌ها دامن می‌زنند و سود آن به جیب چه کسانی می‌رود؟
قیمت گذاری مهندسی  شده آفت صنعت فولاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه