گزارش «اقتصادسرآمد» از فاینانس چینی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان

قطار سریع السیر ایرانی 1403 روی ریل

گروه حمل و نقل- بیش از۵۰ سال است که اززمان احداث اولین قطار سریع السیر در جهان می گذرد و هر ساله شاهد تغییرات جدیدی در ساخت قطارها هستیم اما همچنان شهرهای بسیاری در جهان وجود دارد که هنوز نتوانسته اند به قطارهای پر سرعت دست یابند. به طوری که استفاده از قطارهای پر سرعت در سراسر جهان و تمامی شهرها همچنان یک رویا دست نیافتی است. اما با این وجود شرکت های ریلی بسیاری در تلاش هستند که برترین قطارها تولید و عرضه نمایند.
به گزارش اقتصادسرآمد، تولید جدی قطارهای سریع السیر از اوایل دهه ۷۰ میلادی آغاز شد و قطارهایی ساخته شد که سرعت بسیار مناسبی داشتند و در عین حال مسافران آن ها حرکت نیروهای گریز از مرکز ناشی از سرعت بالای قطار را احساس نمی کردند. جابجایی با این قطارها بسیار راحت بود به همین دلیل با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند. علاوه بر تولید قطارهای سریع السیر باید بستر مناسب برای حرکت این قطارها وجود داشته باشد. از این رو بسیاری از کشورها به جای تولید قطارهای سریع السیر با سرعت بسیار بالا در حد ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت ترجیح می دهند که تغییراتی در خطوط راه آهن ایجاد نمایند و توانایی و ظرفیت این خطوط ریلی را افزایش دهند تا قطارها به راحتی و با کمترین ضریب خطر بتوانند بر روی ریل ها حرکت کنند.
در ایران اولین پروژه‌های قطار تندرو در مسیر تهران-قم-اصفهان و اراک-قم در حال اجرا می‌باشند که طراحی آن‌ها بر اساس سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد و پس از بهره‌برداری از این پروژه‌ها زمان جابجایی مسافر میان تهران تا اصفهان کمتر از ۲ ساعت و میان اراک تا قم کمتر از بیست دقیقه خواهد بود.پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۴۱۰ کیلومتر بوده که ۱۶۵ کیلومتر در مسیر تهران– قم و مابقی در بخش قم-اصفهان به ‏طول ۲۴۵ کیلومتر است از سال ۱۳۹۳ که قرارداد آن بسته شد، بازه زمانی پنج ساله برای آن پیش‌بینی شده بود اما در شهریور ‏ماه شال گذشته با مشکلاتی مواجه شد عملا موقف شد.‏
مجری پروژه قطار سریع السیر تهران-قم –اصفهان مدتی قبل گفته بود که با وجودی که این پروژه در دولت دوازدهم به اتمام نمی‌رسد، اما در نظر داریم تا پایان این دولت عملیات ریل گذاری پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان را به اتمام برسانیم و پیش بینی می‌شود در صورت نبود هرگونه مشکل این پروژه تا چهار1403 به بهره برداری برسد.
علیرضا صلواتی درباره آخرین وضعیت قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران، اظهار کرد: با بهره برداری از این پروژه تمام پارامترهای توسعه‌ای و پیشرفت منطقه مرکزی کشور دگرگون می شود، چراکه با احداث این قطار، فاصله اصفهان تا تهران به عنوان معین پایتخت، تنها به ۱۰۰ دقیقه می‌رسد که در این شرایط اصفهان می تواند نیازهای پایتخت را در مواقع بحرانی مرتفع کند.وی افزود: با توجه به واقع شدن این قطار در مرکزی‌ترین شریان کشور، دسترسی اهواز، شیراز و یزد به شمال و پایتخت تسهیل می شود و با ایجاد با شبکه ریلی بین اصفهان، یزد، شیراز و اهواز در آینده به طور قطع دسترسی های تمام محدوده‌های جنوب، جنوب غربی و شرقی کشور به پایتخت آسان‌تر خواهد شد، براین اساس تاکید معاون اول رئیس جمهور، رئیس جمهور و استاندار اصفهان بر اتمام هر چه سریع تر این پروژه است.مجری پروژه قطار سریع السیر تهران-قم–اصفهان با بیان اینکه به طور قطع پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران به عنوان بزرگترین طرح توسعه‌ای کشور، مشابهی ندارد، تاکید کرد: این طرح ۸ میلیارد دلاری به نوعی روند توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور را تغییر خواهد داد و اگر ایجاد این قطار را مبدا قرار دهیم، مسیر توسعه کشور به دوران پیشاقطار و پسا احداث قطار تقسیم می‌شود.
اکنون، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد: تمدید ال سی چهار میلیارد یوآنی و گشایش ال سی ۹.۶ میلیارد یوآنی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان سر مهمترین مباحثی بود که در جلسات اخیر مورد بررسی قرار گرفته و وزیر راه برای پیگیری آن دستور داده تا در مراحل اجرایی این پروژه تسریعی صورت گیرد.
البته سعید رسولی همان زمان در نشست خبری در این باره در پاسخ به ایسنا گفته بود که پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان متوقف نشده است اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری با سازمان برنامه و بودجه اختلاف نظرهای داریم که امیدواریم به زودی حل و فصل شود.
قطار سریع السیر ایرانی  1403 روی ریل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه