تاریخ انتشار:1401/6/6

ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد
اقتصاد سرآمد،شیوع کرونا هم نتوانست رشد درآمد مصر از کانال سوئز را متاثر خود کند این در حالی است که کاهش رشد اقتصادی در جهان کاملا مشهود است، کانال سوئز که شریان اصلی انتقال کالا از اقیانوس هند به مدیترانه و کشورهای اروپایی محسوب می شود، رکورد درآمدزایی را در سال گذشته میلادی شکست و بنابر اعلام دولت مصر این کانال بیش از شش میلیارد دلار درآمد داشته است. این میزان درآمد قطعا در شکوفایی اقتصاد دریایی این کشور عربی موثر خواهد بود چرا که سرمایه بی دردسری برای خود کسب کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ پر واضح است ترانزیت کالا از کانال سوئز، یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت مصر محسوب می شود که سالانه میلیاردها دلار از این منبع درآمد به خزانه این کشور واریز می کند. روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن در این رابطه می نویسد که ۲۰۲۱ پردرآمدترین سال برای کانال سوئز بوده و دولت مصر از طریق ترانزیت کالا از این آبراه بین المللی به ۶.۳ میلیارد دلار رسیده است. ساخت این کانال باعث شده کشتیها دیگر برای سفر از آسیا به اروپا و آمریکا مجبور نباشند قاره آفریقا را دور بزنند.اما هیچ کس گمان نمی کرد این کانال برای کشوری مانند مصر مرغ تخم طلایی باشد که اقتصاد حملو نقل دریایی آن را تحت الشعاع قراردهد.
به این ترتیب درآمد کانال سوئز در مدت مشابه سال گذشته 1.4 میلیارد دلار بود که حالا حدود 290 میلیون دلار بیشتر شده است. این کانال یکی از اصلیترین منابع تامین درآمد و ارز خارجی برای دولت مصر به شمار میرود و سریعترین مسیر برای عبور کشتیها بین آسیا و اروپا به شمار میرود. ساخت کانال سوئز باعث شده تا کشتیها دیگر برای سفر از آسیا به اروپا و آمریکا مجبور نباشند قاره آفریقا را دور بزنند. 12 درصد تجارت جهان از کانال سوئز انجام شده و پس از اهرام مصر اصلیترین منبع تأمین درآمد ارزی کشور مصر به شمار میرود.
هدف مصر از تعریض کانال سوئز
رئیس کمیته ترانزیت و حمل و نقل بین المللی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این که کریدور شمال – جنوب اهمیت بیشتری از کانال سوئز برا ایران دارد، به روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: به منظور کسب درآمد بیشتر و آسان شدن فرآیند حرکت کشتی ها در سال ۲۰۱۵ بود که مصر روند تعریض کانال سوئز را آغاز کرد و قرار شده این پروژه در سال ۲۰۲۳ به اتمام برسد. این اقدام باعث شده تا درآمد مصریها از این کانال افزایش یابد. اما ظاهرا این درامد زودتر از سال هدف محقق شده است!
مرغ تخم طلای سوئز برای مصر
شهریار افندیزاده با اشاره به این که بهای لازم به کریدور شمال به جنوب به میزانی که باید داده نشده است، افزود: مشکل ما تامین منابع مالی برای این پروژه عظیم است و خوشبختانه مورد توجه وزارت امور خارجه، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و مجموعه وزارت راه و شهرسازی است و همه در تلاش هستند تا کریدور شمال – جنوب جایگاه خود را پیدا کند. در سال مالی منتهی به روز ۳۰ ژوئن ۲۲ هزار و ۳۲ کشتی از کانال سوئز عبور کردند که رشدی ۱۵.۷ درصدی را مصر تجربه کرده است. با توجه به رقم اعلام شده میتوان گفت روزانه حدود ۶۰ کشتی از کانال سوئز عبور میکنند لذا باید با تعریض این کانال منتظر بود و دید مصر با رشد درآمد بیشتر در این بخش روبه رو شود.
ایران جایگزین بهتری برای کانا سوئز دارد
وی با تاکید بر این که ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد و مباحث زیرساخت، ناوگان باری و بار در این بخش با اهمیتی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و باید ناوگان توسعه پیدا کند، ابراز داشت: راه گذر بین المللی شمال جنوب راهی است که باید به آن فکر کرد چرا که این مسیر بسیار به لحاظ مدت زمان و مسافت سفر بسیار با صرفه تر از کانال سوئز است.
لذا ایران می تواند از این گزینه پیش روی خود استفاده کرده و مسیری با منافع بیشتر به جهان عرضه کند.
زنجیرهای که تکمیل آن کانال سوئز را دور میزند
اگر تمامی زنجیره مسیرهای این راه گذر تکمیل شود درآمدزایی هنگفتی از مسیر کریدور شمال – جنوب یا کانال سوئز ایران خواهد شد مساله دیگری بود که افندی زاده به آن اشاره داشت و گفت: فارغ از میزان درآمد مصر از کانال سوئز، با فعال شدن کریدور شمال - جنوب این مسیر ترانزیتی محل درامد بسیار خوبی برای ایران خواهد شد.
رئیس کمیته ترانزیت و حمل و نقل بین المللی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: توسعه در این مسیر علاوه بر اشتغالزایی، درآمدزایی و ایجاد وابستگی دیگر کشورها به ایران میشود و امنیت و ایمنی کشور را به رخ دیگر کشورها میکشد.
ایران به لحاظ راهبری، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک همواره در جهان مورد توجه بوده است. در سال های اخیر، موقعیت مناسب ریلی و جادهای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان قرار گرفته است که می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای کانال سوئز در جهان و در مواقع بحران باشد.
در همین راستا، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز در حساب فیس بوک خود، پس از حادثه کانال سوئز، خواستار فعال کردن راه گذر بین المللی جایگزین برای کانال سوئز یعنی راه گذر حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب شد و آن را مسیری با «خطرات پایین» توصیف کرد. چرا که مسدود شدن کانال سوئز تهدیدی برای تجارت جهانی خواهد بود و نباید تنها به درامد اصل از آن برای کشورهایی که در مسیر آن قرار دارد بسنده کرد.
برچسب ها : کانال سوئز ترانزیت کالا ناوگان باری
اخبار روز
-
فصل جدید همکاری راهآهنهای ایران و پاکستان
-
سند یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان امضا شد
-
بازدید معاون سازمان محیط زیست از روند احداث زیرساخت اراضی 329 هکتاری بندر امام(ره)
-
اسکله نفتی و مخازن مشتقات نفتی در مجتمع بندری نگین بوشهر احداث میشود
-
از زنجیره ارزش تا امنیت صید و صادرات آبزیان
-
برگزاری دوره آموزشی تخصصی مقابله با تهدیدات الکترونیک و ریز پرندهها در بندر امیرآباد
-
امداد رسانی پزشکی به خدمه کشتی تجاری در بندر فریدونکنار
-
تأکید رئیس سازمان شیلات ایران بر توسعه، آموزش و بازارمحوری
-
بازنگری و توسعه باشگاه مسافران وفادار، اقدامی در جهت خلق ارزش و رضایت مشتری
-
نشست صمیمی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با جمعی از بازنشستگان
-
همافزایی آموزشی انجمن کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش ایران
-
متعادلسازی تعرفهها برای جذب بارهای بیشتر به سمت ریل
-
حضور هنرمندان در شهرهای جدید هویت بخش این شهرهاست
-
نودمین نشست هیات مقررات زدایی به ریاست دکتر مدنی زاده برگزار شد
-
امضای تفاهمنامه تأمین مسکن سینماگران بین وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی
-
حمایت راهبر دانش از چهارمین رویداد ملی فناوری و کارآفرینی دریایی
-
ظرفیت بالای گردشگری جزیره قشم نیازمند توجه ویژه است
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک