تاریخ انتشار:1402/6/28
توسعه صنعت پتروشیمی در مرحله جدید  نیازمند نگرش متفاوت و مبتنی بر خلاقیت و کار آفرینی درقالب پارک

توسعه صنعت پتروشیمی در مرحله جدید نیازمند نگرش متفاوت و مبتنی بر خلاقیت و کار آفرینی درقالب پارک

اقتصادسرآمد- شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس معتقد است توسعه صنعت پتروشیمی در مرحله جدید به یک نگرش متفاوت و مبتنی بر خلاقیت و کار آفرینی درقالب پارک های پتروشیمیایی نیاز دارد . این پارک ها در واقع زنجیره ای به هم پیوسته از کارخانه ها در یک مکان مشترک است

به گزارش اقتصادسرآمد، شرکت پارک های پتروشیمی افق خلیج فارس با هدف تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی ، برای ایجاد بیش از ۱۰ پارک عمدتا در  شهر های حاشیه  نوار خلیج فارس برنامه ریزی کرده است . مهندس احمد شهریاری ، مدیر عامل شرکت پارک های پتروشیمی افق خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار صدای پول ضرورت احداث پارک های پتروشیمیایی و میزان سود آوری وارزش افزوده حاصل از احداث آنها را تبیین کرده است . این مصاحبه را در ادامه می خوانید:
صنایع پتروشیمی ایران در حال حاضر با چه مشکلاتی مواجه است؟
همین الان صنایع پتروشیمی ایران دارای مشکلات زیربنایی نظیر خام فروشی است . بگذریم که این قدر درباره خام فروشی حرف زده شده که گاهی حرف های اصلی به درستی و در جای مناسب شنیده نمی شود. باید بپذیریم که خام فروشی در صنعت پتروشیمی باعث شده تا این صنعت ، متوازن و متناسب با ظرفیت های موجود در کشور رشد نکند. بنا بر این پارک ها ی پتروشیمی ، یکی از اهداف مهمی که دنبال می کنند، جلوگیری از خام فروشی با اتکا بر ورود نوآوری و فناوری مدرن به صنعت پتروشیمی است . به نحوی که با بهره برداری کامل از پارک های پتروشیمیایی زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی کامل شود .
پارک های پتروشیمی قرار است ایجاد کننده خوشه های کاملی از اجزای وابسته به صنایع پتروشیمی ایجاد کنند . دراین پارک ها، نهایتا قرار است تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا داشته باشیم. یعنی ماده اولیه و ثانویه را به جای فروختن با ارزش بسیار پایین و خام ، پس از فراوری به محصولات ارزشمند میانی یا نهایی تبدیل شود.
دراین مسیر با اتکا به دانش بومی و فراگیری دانش پیشرفته جهانی در قالب شرکت های دانش بنیان، تلاش خواهد شد تا از زیر ساخت تا بهره برداری هر یک از پارک های پتروشیمی و صنایع پایین دستی مسیر را از همین ابتدا به درستی طی کنیم.
تکمیل زنجیره ارزش افزوده در پارک های پتروشیمی چه اثری بر ثروت آفرینی و ارز آوری در این حوزه یا دیگر بخش های صنعت خواهد داشت ؟
ارزش بازار صنایع پایین دستی در جهان بیش از ۳ هزار میلیارددلار بر اساس برخی منابع ، تخمین زده شده است که ما در چهل سال گذشته زحماتی فراوان کشیده ایم اما همچنان سهمی ناچیز از این بازار پر در آمد داریم . در نتیجه ما معتقدیم با تلاش و اتکا به نخبگان و فناوری دانش بنیان درمسیر توسعه و تکمیل صنعت پتروشیمی به بازارهای جهانی راه یابیم.
هزاران محصول پتروشیمی در جهان وجود دارد که صنایع بسیاری در آن فعالیت می کنند. دراین میان ، محصولات صنایع پایین دستی مهم ترین و سود آورترین بخش این صنعت است. برخی کشورهای اروپایی بدون در اختیار داشتن خوراک ولی با توسعه صنایع پایین دستی ، ارزش آفرینی کرده اند و با تخصیص بخش عمده بازار جهانی محصولات نهایی پایین دستی پتروشیمی در این عرصه ترکتازی می کنند.
ما در پارک های پتروشیمایی ، کلیدی ترین بخش در صنعت پتروشیمی یعنی تحقیق و توسعه )R&D را دنبال می کنیم به نحوی که شرکت های دانش بنیان همچنین تولید کنندگان صنعت پتروشیمی برای ساخت این پارک ها به میدان بیایند و بتوانیم از تمام ظرفیت ها بهره مند شویم.
در بخشی دیگر قصد داریم با اتکا به نخبگان و متخصصان خارج از کشور امکان بومی سازی لایسنس های صنعت پتروشیمی را ایجاد کنیم .به بیان دیگر راهبرد ما خلق ثروت از طریق دانش در این پارک ها است.

 لطفا به صورت خلاصه اهم برنامه های شرکت در این باره را بفرمایید؟

برنامه ریزی اولیه ما برای ایجاد بیش از ۱۰ پارک پترو شیمیایی در شهرهای نوار حاشیه ای خلیج فارس دراستان هایی نظیر سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، بوشهر و خوزستان است. انتخاب این مناطق بر اساس موقعیت مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی است به نحوی که مثل برخی اشتباهات در گذشته که مثلا صنعتی آب بر در منطقه کویری ایجاد شده است، از مشکلات آتی پیش گیری کنیم.
اشتغال آفرینی و محرومیت زدایی همچنین بهره مندی از فرصت های بکر خدادادی مثل وجود آب که موردنیاز صنایع پتروشیمی و کاهش هزینه های حمل و نقل به هنگام ورود به بازارهای جهانی از دیگر مزایای نوار حاشیه ای خلیج فارس است.

ارزش افزوده ایجاد شده در زمانی که پارک ها به بهره برداری می رسد ، قابل تخمین است ؟
به زبان ساده می توانیم بگوییم برای استخراج از چاه های نفت در ازای هر تن ماده اولیه، ۶۰۰ دلار به دست می آوریم . چنانچه از این مواد برای تولید محصولات پایه پتروشیمی استفاده کنیم ، ارزش دراین مقیاس به ۲۴۰ تا۸۰۰دلار بر تن می رسد . مطالعات علمی تخمین می زند که چنانچه پارک های پتروشیمیایی تکمیل شده و به بهره برداری برسد ، عایدی ما به بالای ۱۵۰۰ دلار بر تن خواهد رسید. مقایسه این اعداد و ارقام برای همه به زبان ساده ضرورت و اهمیت ایجاد پارک ها را تبیین می کند
 

برچسب ها : صنایع پتروشیمی کارآفرینی صنایع پتروشیمی خلیج فارس

اخبار روز
ضمیمه