تاریخ انتشار:1404/2/30

تولید تیلاپیا در آبهای لبشور؛
راهکاری برای افزایش بهرهوری در صنعت شیلات
اقتصاد سرآمد- با توجه به کمبود آب های شیرین ،هدف گذاری برنامه هفتم توسعه، استفاده از آبهای شور و لب شور است وگسترش تولید تیلاپیا در این آبها، می تواند یکی از راهکارهای بهره وری در صنعت شیلات محسوب شود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران به همراه مدیرکل سابق دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران و دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با حضور در مجله خبری تحلیلی هشت صبح رادیو اقتصاد، در۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ درباره وضعیت تولید ماهی تیلاپیا،مشکلات، موانع و راهکارها به گفت و گو نشستند.
دکتر مهدی شکوری درباره اقدامات بخش دولتی برای تولید تیلاپیا گفت: برنامههای توسعهای در سازمان شیلات ایران منطبق با برنامه هفتم توسعه است و در این برنامه دستیابی به تولید ۱.۸ میلیون تنی هدف گذاری شده است و ضرورت دارد حدود ۴۰۰ هزار تن افزایش تولید در طی ۵ سال آینده محقق شود.
دکتر مهدی شکوری افزود:برای دستیابی به اهداف برنامه، پرورش برخی از گونههای آبزی، میتواند مسیر حرکت را هموار کند.
وی پرورش ماهی در دریا (قفس) و در آبهای دریای خزر و آبهای جنوبی را از مهمترین برنامههای سازمان شیلات ایران برشمرد و افزود: امیدواریم با رفع برخی از موانع موجود بتوانیم ،منابع ارزان قیمت پروتئینی را در اختیار مصرف کنندگان پرورش ماهی در دریا قرار دهیم.
شکوری هدف گذاری برنامه هفتم توسعه را استفاده از آبهای شور و لب شور عنوان کرد و افزود: اعتقاد داریم که در آبهای شیرین، بایستی به سمت افزایش بهرهوری با استفاده از ادوات هوشمند،همچون نانو حباب ، آموزش نیروی انسانی و بهبود کیفیت غذای مصرفی آبزیان و سایر نهادها همچون بچه ماهی حرکت کنیم، که نه تنها افزایش تولید،بلکه به افزایش بهرهوری نیز منجر شود.
وی با اشاره به آنکه تولید تیلاپیا در آبهای لب شور یکی از مصادیق افزایش تولید آبزیان است، تاکید کرد: عدم وابستگی آبزی پروران به دولت یکی از محسنات این بخش محسوب میشود اما لازم است دولت در زمینه بازاررسانی محصولات، کمک حال آبزی پروران باشد .
او با اعلام آنکه بازار محصولات آبزی پروری در حال حاضر بسیار کوچک است تصریح کرد :آبزی پروران کشورمان بسیار هوشمند هستند و با توجه به بازار تولید میکنند.
شکوری درباره حمایت از حوزه آبزی پروری گفت: دولت اقدامات زیربنایی بسیار خوبی در زمینه بازار به انجام رسانیده است و اگر امکان گنجاندن آبزیان در سبد معیشتی مردم فراهم شود، کمک بزرگی خواهد بود تا مردم بتوانند به مقدار مناسبی از آبزیان در جیره غذایی خود دست یابند و به طور قطع پخش برنامههای رادیویی و تلویزیون بسیار موثر خواهد بود.
دکتر مهدی شکوری درباره اقدامات بخش دولتی برای تولید تیلاپیا گفت: برنامههای توسعهای در سازمان شیلات ایران منطبق با برنامه هفتم توسعه است و در این برنامه دستیابی به تولید ۱.۸ میلیون تنی هدف گذاری شده است و ضرورت دارد حدود ۴۰۰ هزار تن افزایش تولید در طی ۵ سال آینده محقق شود.
دکتر مهدی شکوری افزود:برای دستیابی به اهداف برنامه، پرورش برخی از گونههای آبزی، میتواند مسیر حرکت را هموار کند.
وی پرورش ماهی در دریا (قفس) و در آبهای دریای خزر و آبهای جنوبی را از مهمترین برنامههای سازمان شیلات ایران برشمرد و افزود: امیدواریم با رفع برخی از موانع موجود بتوانیم ،منابع ارزان قیمت پروتئینی را در اختیار مصرف کنندگان پرورش ماهی در دریا قرار دهیم.
شکوری هدف گذاری برنامه هفتم توسعه را استفاده از آبهای شور و لب شور عنوان کرد و افزود: اعتقاد داریم که در آبهای شیرین، بایستی به سمت افزایش بهرهوری با استفاده از ادوات هوشمند،همچون نانو حباب ، آموزش نیروی انسانی و بهبود کیفیت غذای مصرفی آبزیان و سایر نهادها همچون بچه ماهی حرکت کنیم، که نه تنها افزایش تولید،بلکه به افزایش بهرهوری نیز منجر شود.
وی با اشاره به آنکه تولید تیلاپیا در آبهای لب شور یکی از مصادیق افزایش تولید آبزیان است، تاکید کرد: عدم وابستگی آبزی پروران به دولت یکی از محسنات این بخش محسوب میشود اما لازم است دولت در زمینه بازاررسانی محصولات، کمک حال آبزی پروران باشد .
او با اعلام آنکه بازار محصولات آبزی پروری در حال حاضر بسیار کوچک است تصریح کرد :آبزی پروران کشورمان بسیار هوشمند هستند و با توجه به بازار تولید میکنند.
شکوری درباره حمایت از حوزه آبزی پروری گفت: دولت اقدامات زیربنایی بسیار خوبی در زمینه بازار به انجام رسانیده است و اگر امکان گنجاندن آبزیان در سبد معیشتی مردم فراهم شود، کمک بزرگی خواهد بود تا مردم بتوانند به مقدار مناسبی از آبزیان در جیره غذایی خود دست یابند و به طور قطع پخش برنامههای رادیویی و تلویزیون بسیار موثر خواهد بود.
برچسب ها : تیلاپیلا اقتصاد سرآمد شیلات تجارت ابزیان
اخبار روز
-
اخذ مجوز رسمی آموزش حملونقل هوایی بار توسط بارنیک
-
راهکاری برای افزایش بهرهوری در صنعت شیلات
-
توسعه ماهی تیلاپیا در ایستگاه هیئت مقررات زدایی در انتظار قطار توسعه پایدار/قطع برق در حوزه آبزی پروری تولید را کند نه بلکه نابود می کند
-
چشمانداز روشن تولید میگو در سال جاری
-
ارتقای همه جانبه بنادر صیادی در دستور کار مجریان بهره بردار بنادر صیادی
-
سفر وزیر راه و شهرسازی به کیش، خانوادگی و با هزینههای شخصی بوده است
-
تیلاپیا؛ راهکاری حیاتی برای تأمین پروتئین در شرایط کمبود منابع آبی
-
حضور فعال ایران در مجمع عمومی سالانه انجمن پیانک (AGA2025)
-
سازمان بنادر و دریانوردی نشان ملی ستاره روابط عمومی ایران را دریافت کرد
-
توافق با ۵ خط کشتیرانی بینالمللی برای ترانزیت خودرو از بندر سیریک
-
احیای تالاب بین المللی انزلی نیاز به عزم و اراده ملی دارد/ لایروبی ۱۵ کیلومتر از آبراهههای تالاب در راستای توسعه گردشگری دریایی
-
نشست تخصصی هم افزایی فعالان اقتصادی حوزه حمل و نقل دریایی/ فعالان حوزه حمل و نقل دریایی موتور محرکه اقتصاد دریامحورند
-
بهزیستی و سازمان اموال تملیکی برای کمک به مددجویان تفاهمنامه امضا کردند
-
کولیکالچر» طرحی برای زندهسازی اقتصاد بومی گیلان
-
همدلی و وفاق جامعه صیادی در اجرای طرح دریابست
-
روابط عمومی هزینه نیست
-
نقش روابط عمومی تبیین گفتمان امنیت غذایی است
-
روابط عمومی باید هوشمند و داده محور باشد
-
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران زنگ بورس را به صدا درآورد
-
سفر به جنگ جهانی دوم