تاریخ انتشار:1404/3/2

بیک محمدلو، کارشناس دریایی:
برای تامین مالی توسعه دریامحور کاری انجام نشده است
اقتصاد سرآمد- باید اذعان کرد شکلگیری قراردادهای سرمایهگذاری در پسکرانهها یکی از تجربههای موفق کشور بوده است . این قراردادهای طولانی مدت ، که در نهایت تجهیزات و مستحدثات به دولت منتقل میشود ، توانستهاند بخش خصوصی را به سرمایهگذاری تشویق کنند . اما این تجربه منحصر به سازمان بنادر است و در سایر حوزههای دریایی مانند شیلات ، کشتیسازی و گردشگری ، چنین مدلهایی هنوز پیادهسازی نشدهاند .
به گزارش اقتصاد سرآمد، کارشناس اقتصاد دریا گفت : در مناطق آزاد تجربه PPP آغاز شد ، اما چندان موفق نبود .
حسن بیک محمدلو در نشست تامین مالی زنجیره توسعه دریامحور با همکاری پژوهشکده مطالعات فناوری ، با بیان اینکه توسعه دریامحور راهبرد کلان کشور است که سیاست های آن در سال ۱۴۰۲ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد ، اظهار کرد : یکی از ابزارهای مهم برای تحقق این سیاستها ، استقرار یک نظام تامین مالی چابک و کارامد که با بررسی ابزارها و مستندات موجود نارسایی در نظام تامین مالی کشور برای توسعه دریایی مشهود است .
وی افزود : یکی از ابزارهای مهم سرمایه گذاری مستقیم دولت در زیرساخت هاست که به این منظور در سال ۱۳۸۷ قانونی برای تأسیس صندوق توسعه دریایی کشور به تصویب رسید ، اما متأسفانه منابع پیشبینیشده در آن ، تقریبا محقق نشد . این تجربه تلخ ، نمونهای از ناکامی در ایجاد نهاد مالی کارآمد برای توسعه دریامحور است . امروز در حوزه حمایت از تولیدات دریایی ، عملاً دست ما بسته است .
وی با بیان اینکه همین اشکال حتی در برنامه هفتم توسعه نیز دیده می شود ، افزود : مطابق ماده ۲۵ قانون برنامه هفتم توسعه ، سازمانهای توسعهای از جمله ایدرو ، مشروط به مصوبات شورای اقتصاد شدهاند ؛ در حالی که سازمانهایی مثل شرکت فرودگاهها و فرودگاه امام خمینی به عنوان نهادهای توسعهای ، بار سنگین بخش خصوصی را با تکیه بر منابع دولتی به دوش میکشند .
وی ادامه داد : آنچه در این بخش میتوان گفت کارآمدی نهادهای مالی دولت در بخش دولت و تمرکز ایجاد کردن در منابع صندوق توسعه ملی ، صندوق توسعه حمل و نقل ، صندوق توسعه دریایی و وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی است . ابزار مهم دوم استفاده از مدل های مشترک عمومی( دولت) و خصوصی است . در زمینه مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) تجربههای محدودی داشتهایم که برخی از آنها موفق بودهاند .
بیک محمدلو بیان کرد : باید اذعان کرد شکلگیری قراردادهای سرمایهگذاری در پسکرانهها یکی از تجربههای موفق کشور بوده است . این قراردادهای طولانی مدت ، که در نهایت تجهیزات و مستحدثات به دولت منتقل میشود ، توانستهاند بخش خصوصی را به سرمایهگذاری تشویق کنند . اما این تجربه منحصر به سازمان بنادر است و در سایر حوزههای دریایی مانند شیلات ، کشتیسازی و گردشگری ، چنین مدلهایی هنوز پیادهسازی نشدهاند .
به گفته وی ، در مناطق آزاد نیز تجربه PPP آغاز شد اما چندان موفق نبود . این در حالی است که اگر انواع قراردادها دستهبندی شده و چارچوبهای حقوقی مشخصی برای آنها تعریف شود ، بخش خصوصی با انگیزه بیشتری ورود میکند .
وی در ادامه با بیان اینکه ابزار سوم در واقع بهره گیری از بازار سرمایه است ، اضافه کرد : این بازار یکی دیگر از ابزارهای مهم اما مغفولمانده در تأمین مالی پروژههای دریایی است . ابزارهایی مانند اوراق مشارکت و صکوک ظرفیت قابلتوجهی دارند . پنج سال پیش ، اوراق مربوط به تأمین مالی دو فروند ایرباس توسط شرکت ماهان به بازار آمد و بهسرعت جذب شد . با این حال ، در حوزه کشتیسازی چنین تجربهای نداشتهایم ، در حالیکه ابزارهای بازار سرمایه آماده بهرهبرداریاند .
وی تاکید کرد : میتوانیم با طراحی یونیتهای سرمایهگذاری کوچک مثلاً یک میلیون تومانی، سرمایههای خرد مردمی را وارد پروژههای دریایی کنیم . اما به نظر میرسد بازار سرمایه برای این بخش قفل شده است . جذب منابع مالی خارجی نیز ابزار دیگری است که مغفول مانده . با کشورهای همسایه دریایی میتوان وارد شراکتهای دوجانبه شد . کشورهای خلیج فارس در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر دریایی تمایل دارند با ایران همکاری کنند و ما باید این فرصتها را مغتنم بشماریم .
کارشناس اقتصاد دریا گفت : ابزار دیگر ، طراحی زنجیره تأمین مالی یا همان SCF است که متأسفانه در کشور نهادینه نشده است . مدل SCF میتواند از مرحله مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را پوشش دهد . در شیلات ، آبزیپروری و گردشگری ، این مدل کاربرد خوبی دارد ، اما در کشتیسازی هنوز کارایی لازم را نیافته . در گام دوم ، SCF میتواند در حوزه لجستیک و بنادر بهویژه از طریق منابع سازمان بنادر یا مناطق آزاد فعال شود . اگر وجوه ادارهشده یا دیگر منابع در اختیار دولت و بخش خصوصی به عنوان خریدار اصلی(لنگر) بر اساس مدل SCF تخصیص مییافت، قطعاً بهرهوری بیشتری داشتیم .
حسن بیک محمدلو در نشست تامین مالی زنجیره توسعه دریامحور با همکاری پژوهشکده مطالعات فناوری ، با بیان اینکه توسعه دریامحور راهبرد کلان کشور است که سیاست های آن در سال ۱۴۰۲ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد ، اظهار کرد : یکی از ابزارهای مهم برای تحقق این سیاستها ، استقرار یک نظام تامین مالی چابک و کارامد که با بررسی ابزارها و مستندات موجود نارسایی در نظام تامین مالی کشور برای توسعه دریایی مشهود است .
وی افزود : یکی از ابزارهای مهم سرمایه گذاری مستقیم دولت در زیرساخت هاست که به این منظور در سال ۱۳۸۷ قانونی برای تأسیس صندوق توسعه دریایی کشور به تصویب رسید ، اما متأسفانه منابع پیشبینیشده در آن ، تقریبا محقق نشد . این تجربه تلخ ، نمونهای از ناکامی در ایجاد نهاد مالی کارآمد برای توسعه دریامحور است . امروز در حوزه حمایت از تولیدات دریایی ، عملاً دست ما بسته است .
وی با بیان اینکه همین اشکال حتی در برنامه هفتم توسعه نیز دیده می شود ، افزود : مطابق ماده ۲۵ قانون برنامه هفتم توسعه ، سازمانهای توسعهای از جمله ایدرو ، مشروط به مصوبات شورای اقتصاد شدهاند ؛ در حالی که سازمانهایی مثل شرکت فرودگاهها و فرودگاه امام خمینی به عنوان نهادهای توسعهای ، بار سنگین بخش خصوصی را با تکیه بر منابع دولتی به دوش میکشند .
وی ادامه داد : آنچه در این بخش میتوان گفت کارآمدی نهادهای مالی دولت در بخش دولت و تمرکز ایجاد کردن در منابع صندوق توسعه ملی ، صندوق توسعه حمل و نقل ، صندوق توسعه دریایی و وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی است . ابزار مهم دوم استفاده از مدل های مشترک عمومی( دولت) و خصوصی است . در زمینه مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) تجربههای محدودی داشتهایم که برخی از آنها موفق بودهاند .
بیک محمدلو بیان کرد : باید اذعان کرد شکلگیری قراردادهای سرمایهگذاری در پسکرانهها یکی از تجربههای موفق کشور بوده است . این قراردادهای طولانی مدت ، که در نهایت تجهیزات و مستحدثات به دولت منتقل میشود ، توانستهاند بخش خصوصی را به سرمایهگذاری تشویق کنند . اما این تجربه منحصر به سازمان بنادر است و در سایر حوزههای دریایی مانند شیلات ، کشتیسازی و گردشگری ، چنین مدلهایی هنوز پیادهسازی نشدهاند .
به گفته وی ، در مناطق آزاد نیز تجربه PPP آغاز شد اما چندان موفق نبود . این در حالی است که اگر انواع قراردادها دستهبندی شده و چارچوبهای حقوقی مشخصی برای آنها تعریف شود ، بخش خصوصی با انگیزه بیشتری ورود میکند .
وی در ادامه با بیان اینکه ابزار سوم در واقع بهره گیری از بازار سرمایه است ، اضافه کرد : این بازار یکی دیگر از ابزارهای مهم اما مغفولمانده در تأمین مالی پروژههای دریایی است . ابزارهایی مانند اوراق مشارکت و صکوک ظرفیت قابلتوجهی دارند . پنج سال پیش ، اوراق مربوط به تأمین مالی دو فروند ایرباس توسط شرکت ماهان به بازار آمد و بهسرعت جذب شد . با این حال ، در حوزه کشتیسازی چنین تجربهای نداشتهایم ، در حالیکه ابزارهای بازار سرمایه آماده بهرهبرداریاند .
وی تاکید کرد : میتوانیم با طراحی یونیتهای سرمایهگذاری کوچک مثلاً یک میلیون تومانی، سرمایههای خرد مردمی را وارد پروژههای دریایی کنیم . اما به نظر میرسد بازار سرمایه برای این بخش قفل شده است . جذب منابع مالی خارجی نیز ابزار دیگری است که مغفول مانده . با کشورهای همسایه دریایی میتوان وارد شراکتهای دوجانبه شد . کشورهای خلیج فارس در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر دریایی تمایل دارند با ایران همکاری کنند و ما باید این فرصتها را مغتنم بشماریم .
کارشناس اقتصاد دریا گفت : ابزار دیگر ، طراحی زنجیره تأمین مالی یا همان SCF است که متأسفانه در کشور نهادینه نشده است . مدل SCF میتواند از مرحله مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را پوشش دهد . در شیلات ، آبزیپروری و گردشگری ، این مدل کاربرد خوبی دارد ، اما در کشتیسازی هنوز کارایی لازم را نیافته . در گام دوم ، SCF میتواند در حوزه لجستیک و بنادر بهویژه از طریق منابع سازمان بنادر یا مناطق آزاد فعال شود . اگر وجوه ادارهشده یا دیگر منابع در اختیار دولت و بخش خصوصی به عنوان خریدار اصلی(لنگر) بر اساس مدل SCF تخصیص مییافت، قطعاً بهرهوری بیشتری داشتیم .
برچسب ها : توسعه دریا محور اقتصاد سرآمد پروژه های دریایی
اخبار روز
-
۵۸ مرکز تجاری در خارج از کشور تاسیس کردیم
-
برای تامین مالی توسعه دریامحور کاری انجام نشده است
-
سرمایهگذاری احداث کارخانه تصفیه و بسته بندی روغن خوراکی در بندر امیرآباد/ کاهش بروکراسی اداری پیس روی سرمایهگذاران بندری
-
الحاق 13 فروند انواع شناور به ناوگان خدماتی سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین بهره برداری از 11 دستگاه تجهیزات ایمنی و بندری به ارزش 3 همت
-
برنامه جامع ارتقای آموزش دریانوردی در خوزستان کلید خورد
-
بررسی راهکارهای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بندرامام(ره)/ همافزایی برای تحقق سهم ۲۵ درصدی حمل ریلی برابر با برنامه هفتم توسعه
-
قیمت جدید طلا و سکه اول خردادماه ۱۴۰۴/ طلا و سکه از مرز روانی عبور کرد
-
عنوان حیاتی و تعیین کننده، بالاترین مدالی است که از سوی فرماندهی معظم کل قوا، به نیروی دریایی ارتش، اعطا شد
-
ورود به قرن دوم آییننامه رانندگی؛ هوش مصنوعی، خودروهای هوشمند و نجات جانها
-
بهرهبرداری از پروژههای مسکن، راه و شهرسازی به ارزش ۹۴ همت سرمایهگذاری داخلی و ۱۱۹ میلیون دلار و ۳۹ میلیون یورو سرمایهگذاری خارجی
-
۵ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین برای مسکن کارگران در قالب صنعتشهر تامین شد/برنامهریزی برای ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعت
-
آپرین؛ گامی بهسوی توسعه زیرساختی و تقویت حملونقل ریلی ایران
-
قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
-
ادامه ریزش در تالار شیشهای
-
قول معاون وزیر راه برای ایمنی جادهها و توسعه ریلی چهارمحال و بختیاری
-
قطارهای گردشگری گامی موثر در تحقق طرح «کرمان برفراز»
-
برگزاری دومین نشست توسعه دریامحور اندیشکده پیشرفت دریایی با موضوع تامین مالی توسعه دریامحور
-
علی غلامپور معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان ملی زمین و مسکن شد
-
فراخوان عضویت کمیته فنی متناظر بین المللی کیفیت آب
-
تأکید سردار صفوی بر اهمیت راهبردی بندر امام خمینی(ره) در توسعه اقتصادی کشور/ لزوم افزایش ظرفیت ذخیرهسازی کالاهای استراتژیک