تاریخ انتشار:1404/3/2

بیک محمدلو، کارشناس دریایی:
برای تامین مالی توسعه دریامحور کاری انجام نشده است
اقتصاد سرآمد- باید اذعان کرد شکلگیری قراردادهای سرمایهگذاری در پسکرانهها یکی از تجربههای موفق کشور بوده است . این قراردادهای طولانی مدت ، که در نهایت تجهیزات و مستحدثات به دولت منتقل میشود ، توانستهاند بخش خصوصی را به سرمایهگذاری تشویق کنند . اما این تجربه منحصر به سازمان بنادر است و در سایر حوزههای دریایی مانند شیلات ، کشتیسازی و گردشگری ، چنین مدلهایی هنوز پیادهسازی نشدهاند .
به گزارش اقتصاد سرآمد به نقل از پرتال حمل و نقل، کارشناس اقتصاد دریا گفت : در مناطق آزاد تجربه PPP آغاز شد ، اما چندان موفق نبود .
حسن بیک محمدلو در نشست تامین مالی زنجیره توسعه دریامحور با همکاری پژوهشکده مطالعات فناوری ، با بیان اینکه توسعه دریامحور راهبرد کلان کشور است که سیاست های آن در سال ۱۴۰۲ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد ، اظهار کرد : یکی از ابزارهای مهم برای تحقق این سیاستها ، استقرار یک نظام تامین مالی چابک و کارامد که با بررسی ابزارها و مستندات موجود نارسایی در نظام تامین مالی کشور برای توسعه دریایی مشهود است .
وی افزود : یکی از ابزارهای مهم سرمایه گذاری مستقیم دولت در زیرساخت هاست که به این منظور در سال ۱۳۸۷ قانونی برای تأسیس صندوق توسعه دریایی کشور به تصویب رسید ، اما متأسفانه منابع پیشبینیشده در آن ، تقریبا محقق نشد . این تجربه تلخ ، نمونهای از ناکامی در ایجاد نهاد مالی کارآمد برای توسعه دریامحور است . امروز در حوزه حمایت از تولیدات دریایی ، عملاً دست ما بسته است .
وی با بیان اینکه همین اشکال حتی در برنامه هفتم توسعه نیز دیده می شود ، افزود : مطابق ماده ۲۵ قانون برنامه هفتم توسعه ، سازمانهای توسعهای از جمله ایدرو ، مشروط به مصوبات شورای اقتصاد شدهاند ؛ در حالی که سازمانهایی مثل شرکت فرودگاهها و فرودگاه امام خمینی به عنوان نهادهای توسعهای ، بار سنگین بخش خصوصی را با تکیه بر منابع دولتی به دوش میکشند .
وی ادامه داد : آنچه در این بخش میتوان گفت کارآمدی نهادهای مالی دولت در بخش دولت و تمرکز ایجاد کردن در منابع صندوق توسعه ملی ، صندوق توسعه حمل و نقل ، صندوق توسعه دریایی و وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی است . ابزار مهم دوم استفاده از مدل های مشترک عمومی( دولت) و خصوصی است . در زمینه مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) تجربههای محدودی داشتهایم که برخی از آنها موفق بودهاند .
بیک محمدلو بیان کرد : باید اذعان کرد شکلگیری قراردادهای سرمایهگذاری در پسکرانهها یکی از تجربههای موفق کشور بوده است . این قراردادهای طولانی مدت ، که در نهایت تجهیزات و مستحدثات به دولت منتقل میشود ، توانستهاند بخش خصوصی را به سرمایهگذاری تشویق کنند . اما این تجربه منحصر به سازمان بنادر است و در سایر حوزههای دریایی مانند شیلات ، کشتیسازی و گردشگری ، چنین مدلهایی هنوز پیادهسازی نشدهاند .
به گفته وی ، در مناطق آزاد نیز تجربه PPP آغاز شد اما چندان موفق نبود . این در حالی است که اگر انواع قراردادها دستهبندی شده و چارچوبهای حقوقی مشخصی برای آنها تعریف شود ، بخش خصوصی با انگیزه بیشتری ورود میکند .
وی در ادامه با بیان اینکه ابزار سوم در واقع بهره گیری از بازار سرمایه است ، اضافه کرد : این بازار یکی دیگر از ابزارهای مهم اما مغفولمانده در تأمین مالی پروژههای دریایی است . ابزارهایی مانند اوراق مشارکت و صکوک ظرفیت قابلتوجهی دارند . پنج سال پیش ، اوراق مربوط به تأمین مالی دو فروند ایرباس توسط شرکت ماهان به بازار آمد و بهسرعت جذب شد . با این حال ، در حوزه کشتیسازی چنین تجربهای نداشتهایم ، در حالیکه ابزارهای بازار سرمایه آماده بهرهبرداریاند .
وی تاکید کرد : میتوانیم با طراحی یونیتهای سرمایهگذاری کوچک مثلاً یک میلیون تومانی، سرمایههای خرد مردمی را وارد پروژههای دریایی کنیم . اما به نظر میرسد بازار سرمایه برای این بخش قفل شده است . جذب منابع مالی خارجی نیز ابزار دیگری است که مغفول مانده . با کشورهای همسایه دریایی میتوان وارد شراکتهای دوجانبه شد . کشورهای خلیج فارس در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر دریایی تمایل دارند با ایران همکاری کنند و ما باید این فرصتها را مغتنم بشماریم .
کارشناس اقتصاد دریا گفت : ابزار دیگر ، طراحی زنجیره تأمین مالی یا همان SCF است که متأسفانه در کشور نهادینه نشده است . مدل SCF میتواند از مرحله مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را پوشش دهد . در شیلات ، آبزیپروری و گردشگری ، این مدل کاربرد خوبی دارد ، اما در کشتیسازی هنوز کارایی لازم را نیافته . در گام دوم ، SCF میتواند در حوزه لجستیک و بنادر بهویژه از طریق منابع سازمان بنادر یا مناطق آزاد فعال شود . اگر وجوه ادارهشده یا دیگر منابع در اختیار دولت و بخش خصوصی به عنوان خریدار اصلی(لنگر) بر اساس مدل SCF تخصیص مییافت، قطعاً بهرهوری بیشتری داشتیم .
حسن بیک محمدلو در نشست تامین مالی زنجیره توسعه دریامحور با همکاری پژوهشکده مطالعات فناوری ، با بیان اینکه توسعه دریامحور راهبرد کلان کشور است که سیاست های آن در سال ۱۴۰۲ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد ، اظهار کرد : یکی از ابزارهای مهم برای تحقق این سیاستها ، استقرار یک نظام تامین مالی چابک و کارامد که با بررسی ابزارها و مستندات موجود نارسایی در نظام تامین مالی کشور برای توسعه دریایی مشهود است .
وی افزود : یکی از ابزارهای مهم سرمایه گذاری مستقیم دولت در زیرساخت هاست که به این منظور در سال ۱۳۸۷ قانونی برای تأسیس صندوق توسعه دریایی کشور به تصویب رسید ، اما متأسفانه منابع پیشبینیشده در آن ، تقریبا محقق نشد . این تجربه تلخ ، نمونهای از ناکامی در ایجاد نهاد مالی کارآمد برای توسعه دریامحور است . امروز در حوزه حمایت از تولیدات دریایی ، عملاً دست ما بسته است .
وی با بیان اینکه همین اشکال حتی در برنامه هفتم توسعه نیز دیده می شود ، افزود : مطابق ماده ۲۵ قانون برنامه هفتم توسعه ، سازمانهای توسعهای از جمله ایدرو ، مشروط به مصوبات شورای اقتصاد شدهاند ؛ در حالی که سازمانهایی مثل شرکت فرودگاهها و فرودگاه امام خمینی به عنوان نهادهای توسعهای ، بار سنگین بخش خصوصی را با تکیه بر منابع دولتی به دوش میکشند .
وی ادامه داد : آنچه در این بخش میتوان گفت کارآمدی نهادهای مالی دولت در بخش دولت و تمرکز ایجاد کردن در منابع صندوق توسعه ملی ، صندوق توسعه حمل و نقل ، صندوق توسعه دریایی و وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی است . ابزار مهم دوم استفاده از مدل های مشترک عمومی( دولت) و خصوصی است . در زمینه مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) تجربههای محدودی داشتهایم که برخی از آنها موفق بودهاند .
بیک محمدلو بیان کرد : باید اذعان کرد شکلگیری قراردادهای سرمایهگذاری در پسکرانهها یکی از تجربههای موفق کشور بوده است . این قراردادهای طولانی مدت ، که در نهایت تجهیزات و مستحدثات به دولت منتقل میشود ، توانستهاند بخش خصوصی را به سرمایهگذاری تشویق کنند . اما این تجربه منحصر به سازمان بنادر است و در سایر حوزههای دریایی مانند شیلات ، کشتیسازی و گردشگری ، چنین مدلهایی هنوز پیادهسازی نشدهاند .
به گفته وی ، در مناطق آزاد نیز تجربه PPP آغاز شد اما چندان موفق نبود . این در حالی است که اگر انواع قراردادها دستهبندی شده و چارچوبهای حقوقی مشخصی برای آنها تعریف شود ، بخش خصوصی با انگیزه بیشتری ورود میکند .
وی در ادامه با بیان اینکه ابزار سوم در واقع بهره گیری از بازار سرمایه است ، اضافه کرد : این بازار یکی دیگر از ابزارهای مهم اما مغفولمانده در تأمین مالی پروژههای دریایی است . ابزارهایی مانند اوراق مشارکت و صکوک ظرفیت قابلتوجهی دارند . پنج سال پیش ، اوراق مربوط به تأمین مالی دو فروند ایرباس توسط شرکت ماهان به بازار آمد و بهسرعت جذب شد . با این حال ، در حوزه کشتیسازی چنین تجربهای نداشتهایم ، در حالیکه ابزارهای بازار سرمایه آماده بهرهبرداریاند .
وی تاکید کرد : میتوانیم با طراحی یونیتهای سرمایهگذاری کوچک مثلاً یک میلیون تومانی، سرمایههای خرد مردمی را وارد پروژههای دریایی کنیم . اما به نظر میرسد بازار سرمایه برای این بخش قفل شده است . جذب منابع مالی خارجی نیز ابزار دیگری است که مغفول مانده . با کشورهای همسایه دریایی میتوان وارد شراکتهای دوجانبه شد . کشورهای خلیج فارس در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر دریایی تمایل دارند با ایران همکاری کنند و ما باید این فرصتها را مغتنم بشماریم .
کارشناس اقتصاد دریا گفت : ابزار دیگر ، طراحی زنجیره تأمین مالی یا همان SCF است که متأسفانه در کشور نهادینه نشده است . مدل SCF میتواند از مرحله مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را پوشش دهد . در شیلات ، آبزیپروری و گردشگری ، این مدل کاربرد خوبی دارد ، اما در کشتیسازی هنوز کارایی لازم را نیافته . در گام دوم ، SCF میتواند در حوزه لجستیک و بنادر بهویژه از طریق منابع سازمان بنادر یا مناطق آزاد فعال شود . اگر وجوه ادارهشده یا دیگر منابع در اختیار دولت و بخش خصوصی به عنوان خریدار اصلی(لنگر) بر اساس مدل SCF تخصیص مییافت، قطعاً بهرهوری بیشتری داشتیم .
برچسب ها : توسعه دریا محور اقتصاد سرآمد پروژه های دریایی
اخبار روز
-
حضور هنرمندان در شهرهای جدید هویت بخش این شهرهاست
-
نودمین نشست هیات مقررات زدایی به ریاست دکتر مدنی زاده برگزار شد
-
امضای تفاهمنامه تأمین مسکن سینماگران بین وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی
-
حمایت راهبر دانش از چهارمین رویداد ملی فناوری و کارآفرینی دریایی
-
ظرفیت بالای گردشگری جزیره قشم نیازمند توجه ویژه است
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک
-
تأکید بر سیر منظم قطار برنامهای اکو در مسیر اسلامآباد- تهران-استانبول
-
نصب و جانمایی سازههای زیستگاه مصنوعی لابستر در خلیج چابهار
-
۳۵ پزشک با همکاری راهآهن به مناطق محروم اعزام میشوند
-
شیلات، یکی از فرماندهان امنیت غذایی کشور
-
جلسه شورای اداری ادارهکل راهآهن شمال۲ با حضور مدیرعامل راهآهن برگزار شد
-
پیش بینی تولید بیش از ۲۵ هزار تن آبزی در استان کرمانشاه
-
بازدید مدیرعامل راهآهن از مسیر ریلی رشت – بندر کاسپین
-
بررسی گزارش عملکرد نیمه اول سال ۱۴۰۴ شیلات استانها
-
آمادگی اسلامآباد برای گسترش همکاریهای اقتصادی، فنی و منطقهای با تهران
-
تأکید رئیسجمهور بر تقویت سرمایه اجتماعی
-
حضور بلم لجستیک در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت غلات، آرد و نان (IBEX2025)
-
دیدار وزیر امور خارجه با وزیر امور خارجه قطر