تاریخ انتشار:1404/3/4

چینیها هواپیماهای ۳۰ میلیون دلاری را ۱۱۶ میلیون دلار به هما قالب کردند/ نهادهای نظارتی کجا هستند؟
اقتصاد سرآمد- چینیها هواپیماهای ۳۰ میلیون دلاری را ۱۱۶ میلیون دلار به هما قالب کردند/ نهادهای نظارتی کجا هستند؟
به گزارش اقتصاد سرآمد، روز گذشته خبر رسمی ورود ۲ فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ A به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) منتشر شد.
البته یک ماه گذشته «مهرداد بذرپاش» وزیر راه وشهرسازی سابق در توییتی با اعلام این خبرو تبریک به ملت، گفته بود که خرید این دو هواپیما در دولت گذشته انجام شده است.
طبق اطلاعات رسیده به خبرگزاری ایلنا، مقدمات ورود این دو فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشورمان از دو سال گذشته توسط یک شرکت گمنام چینی تحت عنوان HAOKUN ENERGY (هاکان انرژی) بابت تهاتر نفت ایران انجام شده اما نکته این است که چینیها هواپیماهایی که هر یک از آنها کمتر از ۳۰ میلیون دلار ارزش دارند، به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر کرده اند!
البته ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه به همراه این دو فروند هواپیما که با احتساب هزینه تراشیهایی تحریم، در مجموع کمتراز ۶۰ میلیون دلار ارزش دارند، قطعاتی هم وارد کشور شده که تا کنون جزییاتی از آن منتشر نشده است.
اخبار غیر رسمی حاکی از این است که شرکت چینی HAOKUN ENERGY بخش قابل توجهی از بدهیهای خود به ایران را تسویه نکرده است، در دولت گذشته،(هاکان انرژی) بابت خرید نفت کشورمان وارد پروژههایی از جمله طرح توسعه فاز دوم فرودگاه امام به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار شد که همان زمان کارشناسان این عدد را برای پروژه تعریف شده نجومی میدانستند که البته هاکان انرژی آن پروژه را هم پس از کلنگ زنی، رها کرد.
همچنین قرار بر این بود که هاکان انرژی با تهاتر نفتی، وارد پروژههای ریلی، خرید واگن و برقی کردن قطار تهران- مشهد، خرید هواپیما شود که هیچ یک به سرانجام نرسید. برای واردات ۵۵ فروند انواع هواپیما هم با هاکان انرژی توافقاتی شده بود که در نهایت پس از دو سال، دو فروند از آن، تقریبا با دو برابر قیمت روز گذشته وارد ناوگان ملی هما شد.
با وجود این ابهاماتی که درباره ارزش دو فروند ایرباس A۳۳۰ فروخته شده به هما از محل تهاتر نفتی ایجاد شده، ضرورت دارد که نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند و سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ملی ایران ایر (هما) برای تنویر افکار عمومی و شفافسازی توضیحاتی از جزییات قرارداد با چینیها برای واردات این هواپیماها ارایه دهند.
بذرپاش در روزهای آخر خود در وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در توصیهای به صادق گفته بود که مسیر خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی را باز کرده است و بجای اینکه دولت هواپیما بیاورد بخش خصوصی با روشهای بهتری میتواند هواپیماهای بیشتری را وارد کند. حال سوالی که مطرح میشود این است که چرا یک شرکت چینی آن هم با تهاتر نفت برای کشورمان دلالی هواپیما میکرده آن هم در حالی که وزیر راه سابق در همان زمان مدعی بود بخش خصوصی میتواند با روش های بهتر هواپیماهای بهتری وارد کشور کند.
البته یک ماه گذشته «مهرداد بذرپاش» وزیر راه وشهرسازی سابق در توییتی با اعلام این خبرو تبریک به ملت، گفته بود که خرید این دو هواپیما در دولت گذشته انجام شده است.
طبق اطلاعات رسیده به خبرگزاری ایلنا، مقدمات ورود این دو فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشورمان از دو سال گذشته توسط یک شرکت گمنام چینی تحت عنوان HAOKUN ENERGY (هاکان انرژی) بابت تهاتر نفت ایران انجام شده اما نکته این است که چینیها هواپیماهایی که هر یک از آنها کمتر از ۳۰ میلیون دلار ارزش دارند، به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر کرده اند!
البته ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه به همراه این دو فروند هواپیما که با احتساب هزینه تراشیهایی تحریم، در مجموع کمتراز ۶۰ میلیون دلار ارزش دارند، قطعاتی هم وارد کشور شده که تا کنون جزییاتی از آن منتشر نشده است.
اخبار غیر رسمی حاکی از این است که شرکت چینی HAOKUN ENERGY بخش قابل توجهی از بدهیهای خود به ایران را تسویه نکرده است، در دولت گذشته،(هاکان انرژی) بابت خرید نفت کشورمان وارد پروژههایی از جمله طرح توسعه فاز دوم فرودگاه امام به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار شد که همان زمان کارشناسان این عدد را برای پروژه تعریف شده نجومی میدانستند که البته هاکان انرژی آن پروژه را هم پس از کلنگ زنی، رها کرد.
همچنین قرار بر این بود که هاکان انرژی با تهاتر نفتی، وارد پروژههای ریلی، خرید واگن و برقی کردن قطار تهران- مشهد، خرید هواپیما شود که هیچ یک به سرانجام نرسید. برای واردات ۵۵ فروند انواع هواپیما هم با هاکان انرژی توافقاتی شده بود که در نهایت پس از دو سال، دو فروند از آن، تقریبا با دو برابر قیمت روز گذشته وارد ناوگان ملی هما شد.
با وجود این ابهاماتی که درباره ارزش دو فروند ایرباس A۳۳۰ فروخته شده به هما از محل تهاتر نفتی ایجاد شده، ضرورت دارد که نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند و سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ملی ایران ایر (هما) برای تنویر افکار عمومی و شفافسازی توضیحاتی از جزییات قرارداد با چینیها برای واردات این هواپیماها ارایه دهند.
بذرپاش در روزهای آخر خود در وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در توصیهای به صادق گفته بود که مسیر خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی را باز کرده است و بجای اینکه دولت هواپیما بیاورد بخش خصوصی با روشهای بهتری میتواند هواپیماهای بیشتری را وارد کند. حال سوالی که مطرح میشود این است که چرا یک شرکت چینی آن هم با تهاتر نفت برای کشورمان دلالی هواپیما میکرده آن هم در حالی که وزیر راه سابق در همان زمان مدعی بود بخش خصوصی میتواند با روش های بهتر هواپیماهای بهتری وارد کشور کند.
برچسب ها : ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اقتصاد سرآمد واگن برقی
اخبار روز
-
وزارت امور خارجه در کنار راهآهن/ برای جذب و تسهیل سرمایهگذاری خارجی آمادهایم
-
مُهر تایید گمرک به بندر آپرین رسید/ تسهیل تجارت در قلب ایران با پیوند راهآهن و گمرک
-
چینیها هواپیماهای ۳۰ میلیون دلاری را ۱۱۶ میلیون دلار به هما قالب کردند/ نهادهای نظارتی کجا هستند؟
-
استقرار تجهیزات نوین پلیس راهآهن در بندرخشک ریلی آپرین/ امنیت محمولههای صادراتی و وارداتی در اولویت است
-
تحول در تجارت ریلی/ استقرار گمرک و فاز تکمیلی بندر آپرین در دولت وفاق به ثمر نشست
-
الحاق ۱۳ فروند انواع شناور خدماتی به سازمان بنادر ودریانوردی/ بهره برداری از ۱۱ دستگاه تجهیزات ایمنی و بندری به ارزش ۳ "همت"
-
صرفهجویی ۲۰ میلیون دلاری در ساخت شناورهای خدمات دریایی/ نصب و راهاندازی بیش از ۷۶ سامانه با بیش از ۲۰۰۰ نقشه
-
اقدام ارزنده سازمان بنادر در اعتماد به صنایع داخلی و محلی/ تقدیر از سازمان بنادر برای تخصیص تسهیلات بانکی با سود صفر درصد جهت ساخت شناورهای تفریحی و مسافری
-
تحول عظیم بخش خدمات دریایی کشور شاهد خواهیم بود/ طراحی و ساخت شناور خدماتی؛ تجلی اقتدار دریایی ایران
-
ساخت شناور خدماتی بر ارتقای ایمنی و توسعه بنادر اثر میگذارد/ ساخت ۹ شناور آتشخوار و جستوجو و نجات، در دستور کار سازمان صنایع دریایی
-
تلاش وزارت نیرو برای تأمین برق صنایع سیمانی با وجود چالشهای کمسابقه/ تأمین برق صنایع سیمانی در دو ماه ابتدایی 1404 معادل سال گذشته بود
-
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران زنگ بورس را به صدا درآورد
-
آیا کنوانسیونهای بینالمللی میتوانند صنعت گردشگری ایران را از بحرانها نجات دهند؟
-
امیرهوشنگ عصارزاده بهعنوان مدیرعامل بانک توسعه تعاون منصوب شد
-
اعلام نرخ اسکناس دلار مرکز مبادله به روال قبل بازگشت
-
ضرورت توسعه زیرساختهای ریلی منطقه آزاد ارس برای ایجاد تحول در اقتصاد شمالغرب کشور
-
آغاز رهاسازی بچهماهیان تولیدشده مراکز بازسازی ذخائر گیلان
-
بیش از ۹۴ همت، ۱۱۹ میلیون دلار و ۳۹ میلیون یورو پروژه به بهره برداری رسید
-
۵۸ مرکز تجاری در خارج از کشور تاسیس کردیم
-
برای تامین مالی توسعه دریامحور کاری انجام نشده است