تاریخ انتشار:1404/3/7

برگزاری اجلاس کریدور آسیای میانه-ایران-ترکیه در شهر دوشنبه با همکاری اکو
اقتصاد سرآمد- دومین نشست گروه کاری بررسی کریدور چندوجهی تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه (TUTIT) به میزبانی جمهوری تاجیکستان و با سازماندهی دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در روزهای ۵ و ۶ خرداد در شهر دوشنبه برگزار شد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در جلسه گروه کاری بررسی کریدور چندوجهی تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه (TUTIT) که در روزهای ۵ و ۶ خرداد به میزبانی دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، هیاتهای عالیرتبهای از تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه گرد هم جمع شدند.
همچنین نمایندگان ارشد از وزارت حمل و نقل چین، مرکز منطقهای دیپلماسی حمل و نقل، آژانس همکاریهای بینالمللی آلمان (GIZ)، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در اروپا (UNECE) و اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جادهای (IRU) در این نشست مشارکت فعالانه داشتند.
«عظیم ابراهیم» وزیر حمل و نقل تاجیکستان در این نشست طی سخنانی بر اهمیت استراتژیک این کریدور در ایجاد یک مسیر تجاری جایگزین از چین به اروپا تأکید کرد.
وی نقش این کریدور در افزایش حمل و نقل بار و سادهسازی رویههای تجاری به ویژه برای کشورهای منطقه آسیای میانه که محصور در خشکی محسوب میشوند را برجسته عنوان کرد و خواستار افزایش سرمایهگذاری در دیجیتالی شدن فرآیندهای حمل کالا و گسترش زیرساختها برای توسعه و عملیاتی شدن بیشتر این کریدور شد.
در این نشست علیرضا محمودی مدیر حمل و نقل و ارتباطات دبیرخانه اکو نیز اهداف کلیدی این ابتکار را از جمله «تسهیل جابهجایی بار از طریق جاده و راه آهن»، «افزایش کارآیی ترافیک بینالمللی بار» و «تقویت پیوندهای حمل و نقل و تجارت در سراسر منطقه اکو» دانست.

وی بر اهمیت ارتقای زیرساختها، دیجیتالی کردن فرآیندها، هماهنگسازی رویههای عملیاتی و ایجاد تعرفههای مشترک برای تضمین حمل و نقل یکپارچه در امتداد کریدور تأکید و عنوان کرد: اجلاس وزرای راه کشورهای عضو اکو هفته آینده ۱۲ خرداد در تهران برگزار میشود.
این جلسه همچنین شامل بحثهای عمیقی در مورد تصویب نقشه راه دیجیتالی شدن برای حمل و نقل بار، ساختارهای تعرفهای و مسیریابی بهینه، اولویتهای توسعه زیرساختها و برنامهریزی برای اجرای آزمایشی برای شناسایی تنگناهای عملیاتی و چالشهای لجستیکی بود.
گفتنی است رویکرد کشورهای منطقه آسیای میانه به کریدور TUTIT به عنوان یک مسیر حیاتی تجارت و ارتباط آسیای میانه با اروپا، در حال افزایش است و ادغام منطقهای و همکاری اقتصادی را در منطقه اکو و فراتر از آن افزایش میدهد؛ کارشناسان صنعت حمل و نقل جادهای معتقدند این کریدورِ چند وجهی و نوپا با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اروسیا و اعمال تعرفه صفر گمرکی برای کالاهای عبوری از این مسیر میتواند نقشی اساسی در توسعه صادرات ایران به آسیای میانه ایفا کند.
همچنین نمایندگان ارشد از وزارت حمل و نقل چین، مرکز منطقهای دیپلماسی حمل و نقل، آژانس همکاریهای بینالمللی آلمان (GIZ)، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در اروپا (UNECE) و اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جادهای (IRU) در این نشست مشارکت فعالانه داشتند.
«عظیم ابراهیم» وزیر حمل و نقل تاجیکستان در این نشست طی سخنانی بر اهمیت استراتژیک این کریدور در ایجاد یک مسیر تجاری جایگزین از چین به اروپا تأکید کرد.
وی نقش این کریدور در افزایش حمل و نقل بار و سادهسازی رویههای تجاری به ویژه برای کشورهای منطقه آسیای میانه که محصور در خشکی محسوب میشوند را برجسته عنوان کرد و خواستار افزایش سرمایهگذاری در دیجیتالی شدن فرآیندهای حمل کالا و گسترش زیرساختها برای توسعه و عملیاتی شدن بیشتر این کریدور شد.
در این نشست علیرضا محمودی مدیر حمل و نقل و ارتباطات دبیرخانه اکو نیز اهداف کلیدی این ابتکار را از جمله «تسهیل جابهجایی بار از طریق جاده و راه آهن»، «افزایش کارآیی ترافیک بینالمللی بار» و «تقویت پیوندهای حمل و نقل و تجارت در سراسر منطقه اکو» دانست.

وی بر اهمیت ارتقای زیرساختها، دیجیتالی کردن فرآیندها، هماهنگسازی رویههای عملیاتی و ایجاد تعرفههای مشترک برای تضمین حمل و نقل یکپارچه در امتداد کریدور تأکید و عنوان کرد: اجلاس وزرای راه کشورهای عضو اکو هفته آینده ۱۲ خرداد در تهران برگزار میشود.
این جلسه همچنین شامل بحثهای عمیقی در مورد تصویب نقشه راه دیجیتالی شدن برای حمل و نقل بار، ساختارهای تعرفهای و مسیریابی بهینه، اولویتهای توسعه زیرساختها و برنامهریزی برای اجرای آزمایشی برای شناسایی تنگناهای عملیاتی و چالشهای لجستیکی بود.
گفتنی است رویکرد کشورهای منطقه آسیای میانه به کریدور TUTIT به عنوان یک مسیر حیاتی تجارت و ارتباط آسیای میانه با اروپا، در حال افزایش است و ادغام منطقهای و همکاری اقتصادی را در منطقه اکو و فراتر از آن افزایش میدهد؛ کارشناسان صنعت حمل و نقل جادهای معتقدند این کریدورِ چند وجهی و نوپا با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اروسیا و اعمال تعرفه صفر گمرکی برای کالاهای عبوری از این مسیر میتواند نقشی اساسی در توسعه صادرات ایران به آسیای میانه ایفا کند.
برچسب ها : کریدور آسیای میانه-ایران-ترکیه اقتصاد سرآمد سازمان همکاری اقتصادی (ECO)
اخبار روز
-
اجرای پروژه مسئولیت اجتماعی گروه ادمیرال در ۱۵ هنرستان دریایی کشور
-
راهبردانش متولی آموزش هنرآموزان هنرستانهای علوم فنون دریایی کشور
-
سپهران ریل، میزبان نشست مقامات حملونقل افغانستان در تهران
-
رکوردشکنی ترانزیت ریلی در اینچهبرون/ ۳ میلیون تن کالا در مسیر طلایی شمال شرق
-
ثبت سرعت ۱۶۴۰ مگابیتی 5G همراه اول در اردبیل در حضور وزیر ارتباطات
-
همراه اول و هلالاحمر تفاهمنامه همکاری امضاء کردند
-
پایان عملیات حفاری دومین چاه توسعه ای میدان خارتنگ
-
زیرساختهای لازم جهت سرمایهگذاری در حوزه شیلات خوزستان فراهم است
-
برگزاری اجلاس کریدور آسیای میانه-ایران-ترکیه در شهر دوشنبه با همکاری اکو
-
دلار ثابت ماند؛ یورو ارزان شد
-
نظارت هوشمند و فناورانه ، شفافیت و اثربخشی به دنبال دارد
-
تولید محتوای سیاسی در حوزه هوش مصنوعی، ضرورتی راهبردی در جنگ ارادهها است
-
آغاز ثبتنام سیزدهمین دوره کارآموزی همراه اول
-
بازدید مشترک معاونین وزیر اقتصاد و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا از گمرک شهریار
-
برقراری ارتباط بین سامانههای تعیین تکلیف کالا
-
درخشش صنعت آبزیپروری اردبیل در دهمین نمایشگاه کشاورزی
-
عنوان «حیاتی و تعیینکننده» بالاترین مدال است
-
مسئولان ارشد دولتی هنوز تصمیمی برای گازوئیل ۳ نرخی نگرفتهاند
-
وعده اتمام راهآهن کرمانشاه - خسروی تا دو سال آینده
-
نشست هم اندیشی مدیران بنادر شمالی/ ضرورت بهکارگیری نیروهای متخصص دریایی/ لزوم وصول مطالبات از شرکت های کشتیرانی