تاریخ انتشار:1404/3/7
برگزاری اجلاس کریدور آسیای میانه-ایران-ترکیه در شهر دوشنبه با همکاری اکو
اقتصاد سرآمد- دومین نشست گروه کاری بررسی کریدور چندوجهی تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه (TUTIT) به میزبانی جمهوری تاجیکستان و با سازماندهی دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در روزهای ۵ و ۶ خرداد در شهر دوشنبه برگزار شد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در جلسه گروه کاری بررسی کریدور چندوجهی تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه (TUTIT) که در روزهای ۵ و ۶ خرداد به میزبانی دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، هیاتهای عالیرتبهای از تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه گرد هم جمع شدند.
همچنین نمایندگان ارشد از وزارت حمل و نقل چین، مرکز منطقهای دیپلماسی حمل و نقل، آژانس همکاریهای بینالمللی آلمان (GIZ)، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در اروپا (UNECE) و اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جادهای (IRU) در این نشست مشارکت فعالانه داشتند.
«عظیم ابراهیم» وزیر حمل و نقل تاجیکستان در این نشست طی سخنانی بر اهمیت استراتژیک این کریدور در ایجاد یک مسیر تجاری جایگزین از چین به اروپا تأکید کرد.
وی نقش این کریدور در افزایش حمل و نقل بار و سادهسازی رویههای تجاری به ویژه برای کشورهای منطقه آسیای میانه که محصور در خشکی محسوب میشوند را برجسته عنوان کرد و خواستار افزایش سرمایهگذاری در دیجیتالی شدن فرآیندهای حمل کالا و گسترش زیرساختها برای توسعه و عملیاتی شدن بیشتر این کریدور شد.
در این نشست علیرضا محمودی مدیر حمل و نقل و ارتباطات دبیرخانه اکو نیز اهداف کلیدی این ابتکار را از جمله «تسهیل جابهجایی بار از طریق جاده و راه آهن»، «افزایش کارآیی ترافیک بینالمللی بار» و «تقویت پیوندهای حمل و نقل و تجارت در سراسر منطقه اکو» دانست.

وی بر اهمیت ارتقای زیرساختها، دیجیتالی کردن فرآیندها، هماهنگسازی رویههای عملیاتی و ایجاد تعرفههای مشترک برای تضمین حمل و نقل یکپارچه در امتداد کریدور تأکید و عنوان کرد: اجلاس وزرای راه کشورهای عضو اکو هفته آینده ۱۲ خرداد در تهران برگزار میشود.
این جلسه همچنین شامل بحثهای عمیقی در مورد تصویب نقشه راه دیجیتالی شدن برای حمل و نقل بار، ساختارهای تعرفهای و مسیریابی بهینه، اولویتهای توسعه زیرساختها و برنامهریزی برای اجرای آزمایشی برای شناسایی تنگناهای عملیاتی و چالشهای لجستیکی بود.
گفتنی است رویکرد کشورهای منطقه آسیای میانه به کریدور TUTIT به عنوان یک مسیر حیاتی تجارت و ارتباط آسیای میانه با اروپا، در حال افزایش است و ادغام منطقهای و همکاری اقتصادی را در منطقه اکو و فراتر از آن افزایش میدهد؛ کارشناسان صنعت حمل و نقل جادهای معتقدند این کریدورِ چند وجهی و نوپا با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اروسیا و اعمال تعرفه صفر گمرکی برای کالاهای عبوری از این مسیر میتواند نقشی اساسی در توسعه صادرات ایران به آسیای میانه ایفا کند.
همچنین نمایندگان ارشد از وزارت حمل و نقل چین، مرکز منطقهای دیپلماسی حمل و نقل، آژانس همکاریهای بینالمللی آلمان (GIZ)، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در اروپا (UNECE) و اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جادهای (IRU) در این نشست مشارکت فعالانه داشتند.
«عظیم ابراهیم» وزیر حمل و نقل تاجیکستان در این نشست طی سخنانی بر اهمیت استراتژیک این کریدور در ایجاد یک مسیر تجاری جایگزین از چین به اروپا تأکید کرد.
وی نقش این کریدور در افزایش حمل و نقل بار و سادهسازی رویههای تجاری به ویژه برای کشورهای منطقه آسیای میانه که محصور در خشکی محسوب میشوند را برجسته عنوان کرد و خواستار افزایش سرمایهگذاری در دیجیتالی شدن فرآیندهای حمل کالا و گسترش زیرساختها برای توسعه و عملیاتی شدن بیشتر این کریدور شد.
در این نشست علیرضا محمودی مدیر حمل و نقل و ارتباطات دبیرخانه اکو نیز اهداف کلیدی این ابتکار را از جمله «تسهیل جابهجایی بار از طریق جاده و راه آهن»، «افزایش کارآیی ترافیک بینالمللی بار» و «تقویت پیوندهای حمل و نقل و تجارت در سراسر منطقه اکو» دانست.

وی بر اهمیت ارتقای زیرساختها، دیجیتالی کردن فرآیندها، هماهنگسازی رویههای عملیاتی و ایجاد تعرفههای مشترک برای تضمین حمل و نقل یکپارچه در امتداد کریدور تأکید و عنوان کرد: اجلاس وزرای راه کشورهای عضو اکو هفته آینده ۱۲ خرداد در تهران برگزار میشود.
این جلسه همچنین شامل بحثهای عمیقی در مورد تصویب نقشه راه دیجیتالی شدن برای حمل و نقل بار، ساختارهای تعرفهای و مسیریابی بهینه، اولویتهای توسعه زیرساختها و برنامهریزی برای اجرای آزمایشی برای شناسایی تنگناهای عملیاتی و چالشهای لجستیکی بود.
گفتنی است رویکرد کشورهای منطقه آسیای میانه به کریدور TUTIT به عنوان یک مسیر حیاتی تجارت و ارتباط آسیای میانه با اروپا، در حال افزایش است و ادغام منطقهای و همکاری اقتصادی را در منطقه اکو و فراتر از آن افزایش میدهد؛ کارشناسان صنعت حمل و نقل جادهای معتقدند این کریدورِ چند وجهی و نوپا با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اروسیا و اعمال تعرفه صفر گمرکی برای کالاهای عبوری از این مسیر میتواند نقشی اساسی در توسعه صادرات ایران به آسیای میانه ایفا کند.
برچسب ها : کریدور آسیای میانه-ایران-ترکیه اقتصاد سرآمد سازمان همکاری اقتصادی (ECO)
اخبار روز
-
تشریح اهداف کلان توسعهای سازمان بنادر در سال آینده
-
۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات، پشتوانۀ ایمنی راههای کشور
-
۳۰ درصد قیر تولیدی کشور در میان دستگاههای اجرایی توزیع میشود
-
اخذ صلاحیت حرفهای تولیدکنندگان آسفالت الزامی شد
-
واریز بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال به حساب اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان در مهرماه
-
بهرهبرداری از دو پروژه با حضور قائممقام مدیرعامل راهآهن
-
تقویت کریدور شمال- جنوب؛ اولویت راهآهن ایران در تعاملات با هند
-
از تبادل تجربیات فنی، تا سرمایهگذاری مشترک
-
تسهیل صدور مجوزهای آبزیپروری در شرق اصفهان
-
۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات، پشتوانۀ ایمنی راههای کشور
-
نگاه راهبردی به شرق با اتصال ریلی
-
رقابت ژئوپلیتیک برای نفوذ به بنادر شمال آفریقا
-
تمدید خشکسالی در تمام ایران
-
چشمانداز توافق «ترامپ» و «شیجیپینگ» بر کشتیرانی جهانی
-
«بندر انزلی» میزبان اجلاس استانداران خزر
-
چالشهای استفاده از دانش بومی برای بازارهای دریایی
-
توسعه همکاریهای فرهنگی، گردشگری ایران و ترکمنستان
-
پرداخت تعهدات تأمین اجتماعی با نقد شدن اوراق دولت سرعت میگیرد
-
543 میلیون قلم کالای احتکاری کشف شد
-
چرا بازنگری در سیاستهای منابع آب ضروری است
