تاریخ انتشار:1404/4/29

بخش خصوصیسازی واقعی در ایران چطور تقویت میشود؟
اقتصادسرآمد- وزارت امور اقتصادی و دارایی با تمرکز بر خصوصیسازی واقعی و کاهش تصدیگری دولت، این اولویت را با مولدسازی داراییهای دولتی، اصلاح نظام تأمین مالی و بهبود فضای کسبوکار و تسهیل فضای کسبوکار دنبال میکند.
به گزارش اقتصادسرآمد، وزیر امور اقتصادی و دارایی توسعهبخش خصوصی و خصوصیسازی واقعی را بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی خود در سال ۱۴۰۴ معرفی کرده است. این سیاست باهدف کاهش تصدیگری دولت، واگذاری مدیریت و مالکیت فعالیتهای اقتصادی به بخش خصوصی واقعی و تقویت نقش مردم در اقتصاد دنبال میشود.
اولویت خصوصیسازی واقعی
دکتر مدنیزاده وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نشست اخیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد که خصوصیسازی واقعی، شامل واگذاری همزمان مالکیت و مدیریت بنگاههای اقتصادی به بخش خصوصی، اولویت اصلی این وزارتخانه است.
وی اظهار داشت: دولت و نهادهای عمومی باید دست از فعالیتهای اقتصادی بردارند تا بخش خصوصی بتواند توسعه یابد. این رویکرد باهدف افزایش بهرهوری، کاهش بار مالی دولت و ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد طراحی شده است.
مولدسازی داراییهای دولتی
یکی از برنامههای کلیدی وزارت، مولدسازی داراییهای غیرفعال دولتی است که میتواند منابع مالی لازم برای سرمایهگذاری در بخش خصوصی را فراهم کند.
اصلاح نظام تأمین مالی
اصلاح نظام تأمین مالی یکی دیگر از مسیرهایی است که برای رشد بخش خصوصی واقعی در دوره جدید وزارت امور اقتصادی و دارایی دنبال میشود چرا که وابستگی بیش از حد اقتصاد ایران به نظام بانکی، افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی تولید را اجتنابناپذیر میکند.
بهبود فضای کسبوکار
تسهیل صدور مجوزها و بهبود فضای کسبوکار راهکار دیگری برای تقویت بخش خصوصی واقعی است. وزارت اقتصاد با هوشمندسازی فرایندها و کاهش بروکراسی، به دنبال ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت بخش خصوصی است.
چالشهای خصوصیسازی در ایران
از سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبر انقلاب، روند خصوصیسازی در ایران آغاز شد اما این مسیر با آسیبهایی همراه بود که بخش خصوصی واقعی مجال رشد و توسعه پیدا نکرد. البته در بخشهایی، واگذاری مدیریت و مالکیت به بخش خصوصی موفقیتهایی به همراه داشته اما باوجود پیشرفتها، خصوصیسازی در ایران با چالشهای متعددی مواجه بوده است.
موانع تحقق اهداف اصل ۴۴
واگذاری به نهادهای شبهدولتی، عدم شفافیت در قیمتگذاری، بیاعتمادی بخش خصوصی که در اثر فسخ قراردادهای واگذاری توسط دولت و عدم توانایی برخی خریداران در مدیریت بنگاهها، ایجاد شده مجموعاً موجب شد تا پس از گذشت ۱۵ سال از ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴، اهداف اصلی مانند افزایش رقابتپذیری، ارتقای بهرهوری، و کاهش بار مالی دولت به طور کامل محقق نشود.
تأثیرات مثبت خصوصیسازی
این در حالی است که خصوصیسازی واقعی میتواند تأثیرات مثبتی بر اقتصاد ایران داشته باشد. افزایش بهرهوری، ایجاد اشتغال با احیای شرکتهای زیانده و ایجاد فرصتهای شغلی جدید و کاهش بار مالی دولت و درعینحال کاهش چالشهای اجتماعی از این آثار خواهد بود.
حمایت هدفمند از بخش خصوصی
یکی از مهمترین اولویتهای وزارت امور اقتصادی و دارایی حمایت از بخش خصوصی است که در این مسیر ارائه حمایتهای مالی و غیرمالی هدفمند، مانند معافیتهای مالیاتی موقت و تسهیل دسترسی به منابع مالی، تدوین قوانین برای حفاظت از حقوق مالکیت و جلوگیری از رانتجویی و تمرکز بر توانمندسازی بخش خصوصی دنبال خواهد شد.
اولویت خصوصیسازی واقعی
دکتر مدنیزاده وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نشست اخیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد که خصوصیسازی واقعی، شامل واگذاری همزمان مالکیت و مدیریت بنگاههای اقتصادی به بخش خصوصی، اولویت اصلی این وزارتخانه است.
وی اظهار داشت: دولت و نهادهای عمومی باید دست از فعالیتهای اقتصادی بردارند تا بخش خصوصی بتواند توسعه یابد. این رویکرد باهدف افزایش بهرهوری، کاهش بار مالی دولت و ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد طراحی شده است.
مولدسازی داراییهای دولتی
یکی از برنامههای کلیدی وزارت، مولدسازی داراییهای غیرفعال دولتی است که میتواند منابع مالی لازم برای سرمایهگذاری در بخش خصوصی را فراهم کند.
اصلاح نظام تأمین مالی
اصلاح نظام تأمین مالی یکی دیگر از مسیرهایی است که برای رشد بخش خصوصی واقعی در دوره جدید وزارت امور اقتصادی و دارایی دنبال میشود چرا که وابستگی بیش از حد اقتصاد ایران به نظام بانکی، افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی تولید را اجتنابناپذیر میکند.
بهبود فضای کسبوکار
تسهیل صدور مجوزها و بهبود فضای کسبوکار راهکار دیگری برای تقویت بخش خصوصی واقعی است. وزارت اقتصاد با هوشمندسازی فرایندها و کاهش بروکراسی، به دنبال ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت بخش خصوصی است.
چالشهای خصوصیسازی در ایران
از سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبر انقلاب، روند خصوصیسازی در ایران آغاز شد اما این مسیر با آسیبهایی همراه بود که بخش خصوصی واقعی مجال رشد و توسعه پیدا نکرد. البته در بخشهایی، واگذاری مدیریت و مالکیت به بخش خصوصی موفقیتهایی به همراه داشته اما باوجود پیشرفتها، خصوصیسازی در ایران با چالشهای متعددی مواجه بوده است.
موانع تحقق اهداف اصل ۴۴
واگذاری به نهادهای شبهدولتی، عدم شفافیت در قیمتگذاری، بیاعتمادی بخش خصوصی که در اثر فسخ قراردادهای واگذاری توسط دولت و عدم توانایی برخی خریداران در مدیریت بنگاهها، ایجاد شده مجموعاً موجب شد تا پس از گذشت ۱۵ سال از ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴، اهداف اصلی مانند افزایش رقابتپذیری، ارتقای بهرهوری، و کاهش بار مالی دولت به طور کامل محقق نشود.
تأثیرات مثبت خصوصیسازی
این در حالی است که خصوصیسازی واقعی میتواند تأثیرات مثبتی بر اقتصاد ایران داشته باشد. افزایش بهرهوری، ایجاد اشتغال با احیای شرکتهای زیانده و ایجاد فرصتهای شغلی جدید و کاهش بار مالی دولت و درعینحال کاهش چالشهای اجتماعی از این آثار خواهد بود.
حمایت هدفمند از بخش خصوصی
یکی از مهمترین اولویتهای وزارت امور اقتصادی و دارایی حمایت از بخش خصوصی است که در این مسیر ارائه حمایتهای مالی و غیرمالی هدفمند، مانند معافیتهای مالیاتی موقت و تسهیل دسترسی به منابع مالی، تدوین قوانین برای حفاظت از حقوق مالکیت و جلوگیری از رانتجویی و تمرکز بر توانمندسازی بخش خصوصی دنبال خواهد شد.
برچسب ها : وزارت امور اقتصادی و دارایی اقتصادسرامد وزیر امور اقتصادی و دارایی
اخبار روز
-
بازگشت مجدد پروازهای شرکت هواپیمایی العراقیه به گیلان
-
حمایت کمیسیون عمران از وزارت راه در دستیابی به اهداف حملونقل ریلی در برنامه هفتم
-
تداوم عملیات اجرایی پروژه های راهسازی در خوزستان
-
بخش خصوصیسازی واقعی در ایران چطور تقویت میشود؟
-
اصلاح فرآیند سامانه امور گمرکی مناطق آزاد با هدف شفافسازی آمار صادرات و تبیین فرآیند رفع تعهد ارزی
-
از احداث پلهای استراتژیک تا ایمنسازی ۲۱۰ کیلومتر جاده
-
ضرورت تفاهم با وزارت نفت برای تزریق منابع حاصل از کاهش مصرف سوخت در توسعه صنعت ریلی
-
صعود بیشتر بیتکوین با تضعیف دلار
-
متوسط شاخص رضایتمندی مسافران از خدمات فرودگاهی به ۷۳.۹ درصد رسید
-
رشد ۱۵ درصدی حملونقل ریلی مسافری با اجرای تفاهمنامههای سرمایه گذاری میان راه آهن و رجا و ریل ترابر
-
تفاهم نامه جاده میانبر مسجدسلیمان با اعتبار ۵ همت امضا شد
-
آمادگی پایانههای مسافربری و سکوهای فروش برای عرضه بلیت اتوبوس سفرهای اربعین حسینی
-
افزایش ۱۵ درصدی شبکه ریلی برای سفرهای اربعین ۱۴۰۴
-
امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری در ناوگان ریلی مسافری به ارزش ۸۸۲۰ میلیارد تومان
-
راهاندازی قطار تهران- آنکارا و تهران- هرات طی ماههای آینده
-
آبزیپروری؛ شاهراه فقرزدایی و خلق ثروت در اقتصاد دریامحور
-
رشد ۲۵ درصدی تجهیزات مکانیزه در استخرهای پرورش ماهی استان سیستان و بلوچستان
-
پرورش زالو، راهی نو برای استقلال مالی زنان در دل محرومیت
-
رها سازی بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه شفارود
-
تامین مالی برنامه های راه آهن، نیازمند ۳.۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری مستقیم است