تاریخ انتشار:1404/4/29

بخش خصوصیسازی واقعی در ایران چطور تقویت میشود؟
اقتصادسرآمد- وزارت امور اقتصادی و دارایی با تمرکز بر خصوصیسازی واقعی و کاهش تصدیگری دولت، این اولویت را با مولدسازی داراییهای دولتی، اصلاح نظام تأمین مالی و بهبود فضای کسبوکار و تسهیل فضای کسبوکار دنبال میکند.
به گزارش اقتصادسرآمد، وزیر امور اقتصادی و دارایی توسعهبخش خصوصی و خصوصیسازی واقعی را بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی خود در سال ۱۴۰۴ معرفی کرده است. این سیاست باهدف کاهش تصدیگری دولت، واگذاری مدیریت و مالکیت فعالیتهای اقتصادی به بخش خصوصی واقعی و تقویت نقش مردم در اقتصاد دنبال میشود.
اولویت خصوصیسازی واقعی
دکتر مدنیزاده وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نشست اخیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد که خصوصیسازی واقعی، شامل واگذاری همزمان مالکیت و مدیریت بنگاههای اقتصادی به بخش خصوصی، اولویت اصلی این وزارتخانه است.
وی اظهار داشت: دولت و نهادهای عمومی باید دست از فعالیتهای اقتصادی بردارند تا بخش خصوصی بتواند توسعه یابد. این رویکرد باهدف افزایش بهرهوری، کاهش بار مالی دولت و ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد طراحی شده است.
مولدسازی داراییهای دولتی
یکی از برنامههای کلیدی وزارت، مولدسازی داراییهای غیرفعال دولتی است که میتواند منابع مالی لازم برای سرمایهگذاری در بخش خصوصی را فراهم کند.
اصلاح نظام تأمین مالی
اصلاح نظام تأمین مالی یکی دیگر از مسیرهایی است که برای رشد بخش خصوصی واقعی در دوره جدید وزارت امور اقتصادی و دارایی دنبال میشود چرا که وابستگی بیش از حد اقتصاد ایران به نظام بانکی، افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی تولید را اجتنابناپذیر میکند.
بهبود فضای کسبوکار
تسهیل صدور مجوزها و بهبود فضای کسبوکار راهکار دیگری برای تقویت بخش خصوصی واقعی است. وزارت اقتصاد با هوشمندسازی فرایندها و کاهش بروکراسی، به دنبال ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت بخش خصوصی است.
چالشهای خصوصیسازی در ایران
از سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبر انقلاب، روند خصوصیسازی در ایران آغاز شد اما این مسیر با آسیبهایی همراه بود که بخش خصوصی واقعی مجال رشد و توسعه پیدا نکرد. البته در بخشهایی، واگذاری مدیریت و مالکیت به بخش خصوصی موفقیتهایی به همراه داشته اما باوجود پیشرفتها، خصوصیسازی در ایران با چالشهای متعددی مواجه بوده است.
موانع تحقق اهداف اصل ۴۴
واگذاری به نهادهای شبهدولتی، عدم شفافیت در قیمتگذاری، بیاعتمادی بخش خصوصی که در اثر فسخ قراردادهای واگذاری توسط دولت و عدم توانایی برخی خریداران در مدیریت بنگاهها، ایجاد شده مجموعاً موجب شد تا پس از گذشت ۱۵ سال از ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴، اهداف اصلی مانند افزایش رقابتپذیری، ارتقای بهرهوری، و کاهش بار مالی دولت به طور کامل محقق نشود.
تأثیرات مثبت خصوصیسازی
این در حالی است که خصوصیسازی واقعی میتواند تأثیرات مثبتی بر اقتصاد ایران داشته باشد. افزایش بهرهوری، ایجاد اشتغال با احیای شرکتهای زیانده و ایجاد فرصتهای شغلی جدید و کاهش بار مالی دولت و درعینحال کاهش چالشهای اجتماعی از این آثار خواهد بود.
حمایت هدفمند از بخش خصوصی
یکی از مهمترین اولویتهای وزارت امور اقتصادی و دارایی حمایت از بخش خصوصی است که در این مسیر ارائه حمایتهای مالی و غیرمالی هدفمند، مانند معافیتهای مالیاتی موقت و تسهیل دسترسی به منابع مالی، تدوین قوانین برای حفاظت از حقوق مالکیت و جلوگیری از رانتجویی و تمرکز بر توانمندسازی بخش خصوصی دنبال خواهد شد.
اولویت خصوصیسازی واقعی
دکتر مدنیزاده وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نشست اخیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد که خصوصیسازی واقعی، شامل واگذاری همزمان مالکیت و مدیریت بنگاههای اقتصادی به بخش خصوصی، اولویت اصلی این وزارتخانه است.
وی اظهار داشت: دولت و نهادهای عمومی باید دست از فعالیتهای اقتصادی بردارند تا بخش خصوصی بتواند توسعه یابد. این رویکرد باهدف افزایش بهرهوری، کاهش بار مالی دولت و ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد طراحی شده است.
مولدسازی داراییهای دولتی
یکی از برنامههای کلیدی وزارت، مولدسازی داراییهای غیرفعال دولتی است که میتواند منابع مالی لازم برای سرمایهگذاری در بخش خصوصی را فراهم کند.
اصلاح نظام تأمین مالی
اصلاح نظام تأمین مالی یکی دیگر از مسیرهایی است که برای رشد بخش خصوصی واقعی در دوره جدید وزارت امور اقتصادی و دارایی دنبال میشود چرا که وابستگی بیش از حد اقتصاد ایران به نظام بانکی، افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی تولید را اجتنابناپذیر میکند.
بهبود فضای کسبوکار
تسهیل صدور مجوزها و بهبود فضای کسبوکار راهکار دیگری برای تقویت بخش خصوصی واقعی است. وزارت اقتصاد با هوشمندسازی فرایندها و کاهش بروکراسی، به دنبال ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت بخش خصوصی است.
چالشهای خصوصیسازی در ایران
از سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبر انقلاب، روند خصوصیسازی در ایران آغاز شد اما این مسیر با آسیبهایی همراه بود که بخش خصوصی واقعی مجال رشد و توسعه پیدا نکرد. البته در بخشهایی، واگذاری مدیریت و مالکیت به بخش خصوصی موفقیتهایی به همراه داشته اما باوجود پیشرفتها، خصوصیسازی در ایران با چالشهای متعددی مواجه بوده است.
موانع تحقق اهداف اصل ۴۴
واگذاری به نهادهای شبهدولتی، عدم شفافیت در قیمتگذاری، بیاعتمادی بخش خصوصی که در اثر فسخ قراردادهای واگذاری توسط دولت و عدم توانایی برخی خریداران در مدیریت بنگاهها، ایجاد شده مجموعاً موجب شد تا پس از گذشت ۱۵ سال از ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴، اهداف اصلی مانند افزایش رقابتپذیری، ارتقای بهرهوری، و کاهش بار مالی دولت به طور کامل محقق نشود.
تأثیرات مثبت خصوصیسازی
این در حالی است که خصوصیسازی واقعی میتواند تأثیرات مثبتی بر اقتصاد ایران داشته باشد. افزایش بهرهوری، ایجاد اشتغال با احیای شرکتهای زیانده و ایجاد فرصتهای شغلی جدید و کاهش بار مالی دولت و درعینحال کاهش چالشهای اجتماعی از این آثار خواهد بود.
حمایت هدفمند از بخش خصوصی
یکی از مهمترین اولویتهای وزارت امور اقتصادی و دارایی حمایت از بخش خصوصی است که در این مسیر ارائه حمایتهای مالی و غیرمالی هدفمند، مانند معافیتهای مالیاتی موقت و تسهیل دسترسی به منابع مالی، تدوین قوانین برای حفاظت از حقوق مالکیت و جلوگیری از رانتجویی و تمرکز بر توانمندسازی بخش خصوصی دنبال خواهد شد.
برچسب ها : وزارت امور اقتصادی و دارایی اقتصادسرامد وزیر امور اقتصادی و دارایی
اخبار روز
-
هدفگذاری برای احداث ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و ترانزیت ۲۰ میلیون تن تا پایان امسال
-
همکاری سازمان بنادر و مناطق آزاد در جهت ارتقای جایگاه کشور در کریدورهای جهانی
-
تقدیر رییس جمهور از عملکرد بیسابقه بنادر در جنگ ۱۲ روزه
-
پرداخت 15 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت به فرهنگیان بازنشسته عضو موسسه به مناسبت عید مبعث
-
سرمایه اصلی بانک تجارت رضایت مشتریان است
-
پرداخت وام قرضالحسنه تا سقف یک میلیارد تومان به اصناف برای نخستین بار
-
حرفهای گری در مسیر تحقق اهداف؛ معیار ارزیابی و ارتقای مدیران
-
بانکداری خرد اساس فعالیت در بانک صادرات ایران است
-
قدردانی رئیس کل بانک مرکزی از خدمترسانی بانک صادرات ایران به زائران اربعین حسینی
-
بانک صادرات ایران در مسیر دستیابی به جایگاه شایسته در نظام بانکی ثابت قدم است
-
برگزاری نخستین همایش هماندیشی رؤسای دوایر برنامهریزی بانک قرضالحسنه مهر ایران
-
بانک اقتصاد نوین؛ نماد پایداری و آیندهنگری در بانکداری کشور
-
تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس
-
مجمع عمومی بانک پاسارگاد؛ بازخوانی یک سال مالی موفق و تایید عملکرد سال ۱۴۰۳
-
پرداخت بیش از ۱,۴۹۰,۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرضالحسنه ملل در مردادماه ۱۴۰۴
-
رفع مشکلات وموانع مهم تولید آبزی پروری با کمک نمایندگان تشکلها
-
ایجاد ۱۴۰۰ شغل با پرورش ماهی در ریجاب
-
برگزاری مراسم بزرگداشت میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع)
-
۴۵۰۰صندلی در سال نخست دولت چهاردهم به ظرفیت ناوگان هوایی تجاری کشور اضافه شد
-
ترانزیت ریلی از مرزهای ایران به ۷ میلیون تن میرسد