تاریخ انتشار:1404/4/29

رضایی کوچی مطرح کرد؛
حمایت کمیسیون عمران از وزارت راه در دستیابی به اهداف حملونقل ریلی در برنامه هفتم
اقتصادسرآمد- رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حمایت این کمیسیون، از وزارت راه و شهرسازی در دستیابی به اهداف حملونقل ریلی در برنامه هفتم پیشرفت خبر داد که شامل رشد ۳۰ درصدی حمل بار، مسافر و خطوط ریلی و تامین ۵۵۰ لکوموتیو میشود.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمدرضا رضایی کوچی، نماینده مردم جهرم و خفر و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در آیین سرمایهگذاری در ناوگان ریلی مسافری که صبح روز یکشنبه ۲۹ تیرماه در شرکت راهآهن برگزار شد، از عملکرد این شرکت در جذب مشارکت سرمایه گذاران و بخش خصوصی به صنعت ریلی قدردانی کرد.
وی با اشاره به اینکه یکی از شاخصهای توسعه یافتگی کشورها، توسعه شبکه ریلی است؛ ادامه داد: در حال حاضر رتبه ایران در این شاخص در میان ۹۰ کشور جهان؛ ۶۴ است. از این رو تلاش برای توسعه شبکه ریلی و ناوگان حمل و نقل ریلی جهت ارتقای این رتبه؛ تصمیم درستی است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مبنای عمل در این زمینه را برنامه هفتم پیشرفت دانست و بر هدفگذاری صحیح در توسعه شبکه ریلی و مدیریت یارانه سوخت تاکید کرد.
به گفته وی، طبق برنامه هفتم، باید ظرفیت حمل کالا و مسافر و شبکه ریلی ۳۰ درصد افزایش یابد؛ یعنی ۳۰ درصد به ظرفیت کنونی حمل ۵۰ میلیون تن بار و ۳۵ میلیون مسافر سالانه و ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور تا پایان برنامه هفتم اضافه شود. همچنین بر اساس برنامه هفتم؛ باید ۵۵۰ موتور لکوموتیو بازسازی و یا خریداری شود. همکاری نزدیک و صمیمانه کمیسیون عمران با وزارت راه و شهرسازی دستیابی به این اهداف را سهلتر میکند.
وی بابیان اینکه در شرایط فعلی، حمل و نقل جادهای بار و حمل و نقل ریلی بار نمی توانند باهم رقابت کنند، تصریح کرد: صاحبان کالا از هر نقطه کشور به جاده دسترسی دارند اما برای دسترسی به شبکه ریلی با موانعی مواجه هستند. باید شبکه ریلی توسعه یابد و کانون های بار و بنادر، به شبکه ریلی متصل شوند.
رییس کمیسیون عمران با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۱۰ درصد جابجایی بار و مسافر بر عهده شبکه ریلی است؛ بر ضرورت تامین واگن خوب و افزایش ۵۰ درصدی سرعت آن تا پایان برنامه هفتم تاکید کرد و افزود: لازم است از فناوری های روز دنیا، به ویژه در پروژه راه آهن سریع السیر تهران_قم_اصفهان و راهآهن پرسرعت تهران_مشهد؛ استفاده کرد تا مردم به جای استفاده از خودرو شخصی، از ظرفیت حمل و نقل ریلی بهره برداری کنند.
وی از بخش خصوصی و همه کسانی که در تامین ناوگان حملونقل ریلی باری و مسافری سرمایه گذاری می کنند قدردانی و خاطرنشان کرد: انعقاد تفاهم نامه هایی میان شرکت راه آهن و بخش خصوصی، نشان دهنده اعتماد بخش خصوصی به شبکه ریلی کشور است که در دو سه سال گذشته وجود نداشت. اگرچه برخی در دولت، بخش خصوصی را رقیب و در تقابل با خود می دانند اما باید حضور بخش خصوصی در کنار دولت، نهادینه شود. در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که با مشارکت بخش خصوصی می توان آنها را به سرانجام رساند.
رییس کمیسیون عمران در پایان سخنان خود از اثربخش بودن تفاهم نامه پیشین شرکت راه آهن با بخش خصوصی که به گفته جبارعلی ذاکری منجر به ورود ۱۰۰ واگن باری به شبکه ریلی تا کنون شده است؛ ابراز خرسندی کرد و افزود: خوشحالم که بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنعت ریلی کشور رو آورده و تفاهم نامه پیشین منجر به نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از شاخصهای توسعه یافتگی کشورها، توسعه شبکه ریلی است؛ ادامه داد: در حال حاضر رتبه ایران در این شاخص در میان ۹۰ کشور جهان؛ ۶۴ است. از این رو تلاش برای توسعه شبکه ریلی و ناوگان حمل و نقل ریلی جهت ارتقای این رتبه؛ تصمیم درستی است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مبنای عمل در این زمینه را برنامه هفتم پیشرفت دانست و بر هدفگذاری صحیح در توسعه شبکه ریلی و مدیریت یارانه سوخت تاکید کرد.
به گفته وی، طبق برنامه هفتم، باید ظرفیت حمل کالا و مسافر و شبکه ریلی ۳۰ درصد افزایش یابد؛ یعنی ۳۰ درصد به ظرفیت کنونی حمل ۵۰ میلیون تن بار و ۳۵ میلیون مسافر سالانه و ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور تا پایان برنامه هفتم اضافه شود. همچنین بر اساس برنامه هفتم؛ باید ۵۵۰ موتور لکوموتیو بازسازی و یا خریداری شود. همکاری نزدیک و صمیمانه کمیسیون عمران با وزارت راه و شهرسازی دستیابی به این اهداف را سهلتر میکند.
وی بابیان اینکه در شرایط فعلی، حمل و نقل جادهای بار و حمل و نقل ریلی بار نمی توانند باهم رقابت کنند، تصریح کرد: صاحبان کالا از هر نقطه کشور به جاده دسترسی دارند اما برای دسترسی به شبکه ریلی با موانعی مواجه هستند. باید شبکه ریلی توسعه یابد و کانون های بار و بنادر، به شبکه ریلی متصل شوند.
رییس کمیسیون عمران با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۱۰ درصد جابجایی بار و مسافر بر عهده شبکه ریلی است؛ بر ضرورت تامین واگن خوب و افزایش ۵۰ درصدی سرعت آن تا پایان برنامه هفتم تاکید کرد و افزود: لازم است از فناوری های روز دنیا، به ویژه در پروژه راه آهن سریع السیر تهران_قم_اصفهان و راهآهن پرسرعت تهران_مشهد؛ استفاده کرد تا مردم به جای استفاده از خودرو شخصی، از ظرفیت حمل و نقل ریلی بهره برداری کنند.
وی از بخش خصوصی و همه کسانی که در تامین ناوگان حملونقل ریلی باری و مسافری سرمایه گذاری می کنند قدردانی و خاطرنشان کرد: انعقاد تفاهم نامه هایی میان شرکت راه آهن و بخش خصوصی، نشان دهنده اعتماد بخش خصوصی به شبکه ریلی کشور است که در دو سه سال گذشته وجود نداشت. اگرچه برخی در دولت، بخش خصوصی را رقیب و در تقابل با خود می دانند اما باید حضور بخش خصوصی در کنار دولت، نهادینه شود. در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که با مشارکت بخش خصوصی می توان آنها را به سرانجام رساند.
رییس کمیسیون عمران در پایان سخنان خود از اثربخش بودن تفاهم نامه پیشین شرکت راه آهن با بخش خصوصی که به گفته جبارعلی ذاکری منجر به ورود ۱۰۰ واگن باری به شبکه ریلی تا کنون شده است؛ ابراز خرسندی کرد و افزود: خوشحالم که بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنعت ریلی کشور رو آورده و تفاهم نامه پیشین منجر به نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی کشور شده است.
برچسب ها : وزارت راه اقتصادسرآمد وزارت راه و شهرسازی
اخبار روز
-
هدفگذاری برای احداث ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و ترانزیت ۲۰ میلیون تن تا پایان امسال
-
همکاری سازمان بنادر و مناطق آزاد در جهت ارتقای جایگاه کشور در کریدورهای جهانی
-
تقدیر رییس جمهور از عملکرد بیسابقه بنادر در جنگ ۱۲ روزه
-
پرداخت 15 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت به فرهنگیان بازنشسته عضو موسسه به مناسبت عید مبعث
-
سرمایه اصلی بانک تجارت رضایت مشتریان است
-
پرداخت وام قرضالحسنه تا سقف یک میلیارد تومان به اصناف برای نخستین بار
-
حرفهای گری در مسیر تحقق اهداف؛ معیار ارزیابی و ارتقای مدیران
-
بانکداری خرد اساس فعالیت در بانک صادرات ایران است
-
قدردانی رئیس کل بانک مرکزی از خدمترسانی بانک صادرات ایران به زائران اربعین حسینی
-
بانک صادرات ایران در مسیر دستیابی به جایگاه شایسته در نظام بانکی ثابت قدم است
-
برگزاری نخستین همایش هماندیشی رؤسای دوایر برنامهریزی بانک قرضالحسنه مهر ایران
-
بانک اقتصاد نوین؛ نماد پایداری و آیندهنگری در بانکداری کشور
-
تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس
-
مجمع عمومی بانک پاسارگاد؛ بازخوانی یک سال مالی موفق و تایید عملکرد سال ۱۴۰۳
-
پرداخت بیش از ۱,۴۹۰,۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرضالحسنه ملل در مردادماه ۱۴۰۴
-
رفع مشکلات وموانع مهم تولید آبزی پروری با کمک نمایندگان تشکلها
-
ایجاد ۱۴۰۰ شغل با پرورش ماهی در ریجاب
-
برگزاری مراسم بزرگداشت میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع)
-
۴۵۰۰صندلی در سال نخست دولت چهاردهم به ظرفیت ناوگان هوایی تجاری کشور اضافه شد
-
ترانزیت ریلی از مرزهای ایران به ۷ میلیون تن میرسد