تاریخ انتشار:1404/6/18
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:
۴۵۰۰صندلی در سال نخست دولت چهاردهم به ظرفیت ناوگان هوایی تجاری کشور اضافه شد
اقتصادسرآمد- رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در سال اول دولت چهاردهم بیش از ۴۵۰۰ صندلی به ناوگان واید بادی و نروبادی اضافه شده و ۱۵ فروند هواپیمای زیر ۱۹ نفر نیز به ناوگان تاکسی هوایی افزوده شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، حسین پور فرزانه، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت رشد متوازن در چهار رکن اصلی صنعت هوایی کشور گفت: ناوگان، فرودگاهها، صنایع پشتیبان و نیروی انسانی، چهار رکن اساسی این صنعت هستند که باید به طور همزمان و متوازن توسعه یابند تا بتوانیم صنعت هوانوردی غیرنظامی پایدار و کارآمدی داشته باشیم.
وی با اشاره به مشکلات کمی و کیفی ناوگان هوایی اظهار داشت: کشور به دلیل تنوع اقلیمی نیازمند انواع هواپیماهای واید بادی، نروبادی، رجینال و هواپیماهای کمظرفیت زیر ۱۹ نفر است. به همین منظور، در سال اول دولت چهاردهم بیش از ۴۵۰۰ صندلی به ناوگان واید بادی و نروبادی اضافه شده و ۱۵ فروند هواپیمای زیر ۱۹ نفر نیز به ناوگان تاکسی هوایی افزوده شده است.
پور فرزانه از ورود به توسعه هواپیماهای دوزیست خبر داد و گفت: این نوع هواپیماها که قابلیت نشست و برخاست روی آب را دارند، بدون نیاز به باند فرودگاه میتوانند نقش مهمی در پوشش مناطق محروم به ویژه در سواحل شمال و جنوب کشور ایفا کنند.
وی درباره وضعیت فرودگاهها نیز بیان داشت: ممیزی و ارزیابی فرودگاهها با هدف کسب مستندات و سرتیفیکتهای لازم آغاز شده و ادامه دارد تا ایمنی و استانداردهای لازم در تمام فرودگاههای کشور برقرار شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری، صنایع پشتیبان را بخش مهم دیگری از صنعت هوایی دانست و افزود: مراکز تعمیرات و نگهداری بازرسی و حمایت شدهاند تا ناوگان هوایی همواره آماده و بهروز باشد. همچنین دفاتر طراحی و مراکز آموزشی توسعه یافتهاند تا پشتیبانی کامل از ناوگان فراهم شود.
وی درباره نیروی انسانی تاکید کرد: دانشکده صنعت هوایی که پیشتر از سازمان جدا شده بود، مجدداً به زیر مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری بازگشته و برنامههای آموزشی آن بازتعریف و توسعه یافته است. جذب دانشجو و هیئت علمی افزایش یافته و مراکز آموزش خصوصی و دولتی ممیزی شدهاند.
معاون وزیر راه در پاسخ به سوالی درباره اقتصاد پایدار صنعت هوایی گفت: افزایش بیرویه تعداد هواپیما بدون توجه به ضریب اشغال و تعداد پروازهای واقعی باعث میشود سرمایهگذاریها بازگشت مناسبی نداشته باشد. بررسیهای جامع انجام شده و نیاز واقعی کشور به ناوگان هوایی استخراج شده است.
وی افزود: در حالت نرمال کشور به بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای واید بادی و نروبادی نیاز دارد و اعداد بسیار بالاتر مانند ۵۵۰ فروند اقتصادی نیست. همچنین به دلیل تحریمها، امکان لیزینگ هواپیما برای پوشش پیکهای تقاضا وجود ندارد و ناچاریم پیکها را نیز با ناوگان داخلی مدیریت کنیم.
پور فرزانه تاکید کرد: صنعت هوانوردی ایران باید به سمت توسعه ناوگان کمظرفیت و جوانسازی ناوگان فعلی حرکت کند تا خدمات بهتر و مطمئنتری به مردم ارائه شود
وی با اشاره به مشکلات کمی و کیفی ناوگان هوایی اظهار داشت: کشور به دلیل تنوع اقلیمی نیازمند انواع هواپیماهای واید بادی، نروبادی، رجینال و هواپیماهای کمظرفیت زیر ۱۹ نفر است. به همین منظور، در سال اول دولت چهاردهم بیش از ۴۵۰۰ صندلی به ناوگان واید بادی و نروبادی اضافه شده و ۱۵ فروند هواپیمای زیر ۱۹ نفر نیز به ناوگان تاکسی هوایی افزوده شده است.
پور فرزانه از ورود به توسعه هواپیماهای دوزیست خبر داد و گفت: این نوع هواپیماها که قابلیت نشست و برخاست روی آب را دارند، بدون نیاز به باند فرودگاه میتوانند نقش مهمی در پوشش مناطق محروم به ویژه در سواحل شمال و جنوب کشور ایفا کنند.
وی درباره وضعیت فرودگاهها نیز بیان داشت: ممیزی و ارزیابی فرودگاهها با هدف کسب مستندات و سرتیفیکتهای لازم آغاز شده و ادامه دارد تا ایمنی و استانداردهای لازم در تمام فرودگاههای کشور برقرار شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری، صنایع پشتیبان را بخش مهم دیگری از صنعت هوایی دانست و افزود: مراکز تعمیرات و نگهداری بازرسی و حمایت شدهاند تا ناوگان هوایی همواره آماده و بهروز باشد. همچنین دفاتر طراحی و مراکز آموزشی توسعه یافتهاند تا پشتیبانی کامل از ناوگان فراهم شود.
وی درباره نیروی انسانی تاکید کرد: دانشکده صنعت هوایی که پیشتر از سازمان جدا شده بود، مجدداً به زیر مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری بازگشته و برنامههای آموزشی آن بازتعریف و توسعه یافته است. جذب دانشجو و هیئت علمی افزایش یافته و مراکز آموزش خصوصی و دولتی ممیزی شدهاند.
معاون وزیر راه در پاسخ به سوالی درباره اقتصاد پایدار صنعت هوایی گفت: افزایش بیرویه تعداد هواپیما بدون توجه به ضریب اشغال و تعداد پروازهای واقعی باعث میشود سرمایهگذاریها بازگشت مناسبی نداشته باشد. بررسیهای جامع انجام شده و نیاز واقعی کشور به ناوگان هوایی استخراج شده است.
وی افزود: در حالت نرمال کشور به بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای واید بادی و نروبادی نیاز دارد و اعداد بسیار بالاتر مانند ۵۵۰ فروند اقتصادی نیست. همچنین به دلیل تحریمها، امکان لیزینگ هواپیما برای پوشش پیکهای تقاضا وجود ندارد و ناچاریم پیکها را نیز با ناوگان داخلی مدیریت کنیم.
پور فرزانه تاکید کرد: صنعت هوانوردی ایران باید به سمت توسعه ناوگان کمظرفیت و جوانسازی ناوگان فعلی حرکت کند تا خدمات بهتر و مطمئنتری به مردم ارائه شود
برچسب ها : رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اقتصادسرآمد معاون وزیر راه و شهرسازی
اخبار روز
-
در حال حاضر هیچ محدودیتی برای تردد دریایی ایران وجود ندارد
-
تمامی فرودگاه های کشور عملیاتی است
-
نوشتاری به بهانه هفته حملونقل
-
آسیبهای سیاستگذاری اقتصادی بدون نگاه واقعبینانه
-
«دیجیتال، هوشمند و سبز» الزامات ارتقای بنادر ایران
-
«قفقازجنوبی» میدان جدید رقابت ژئوپلیتیک قدرتها
-
«سیلاب جنوب ایران» از فرصت یا تهدید
-
توسعه بنادر ماهیگیری؛ خط مقدم حمایت از جامعه محلی ساحلی
-
دولتیسازی مجدد «رجا» پس از ۱۶سال!
-
هماهنگی کامل دستگاههای امدادی و خدماتی از ساعات اولیه بامداد برقرار بود
-
پژوهشهای کاربردی، موتور محرک توسعه ریلی کشور
-
ضرورت ریشه یابی دلایل عملکرد ضعیف ایمنی حمل و نقل
-
تقویت اقتصاد شیلاتی در گرو توسعه پرورش گونههای بومی
-
بازار نفت در شوک محاصره دریایی ونزوئلا
-
ایستگاه آخر برای دستیابی به آرمانهای ترانزیت ریلی
-
راهبردهای شکوفایی اقتصاد ایران از مسیر دریا
-
ژئوپلیتیک هیدرودیجیتال میدان چین و هند
-
با اجرای طرح خانه ریز مشارکت مستقیم سرمایههای خرد مردم در پروژههای ساختوساز شهری فراهم شد
-
ناو سارتاک گارد ساحلی هند وارد بندر چابهار شد
-
در حال طراحی و ایجاد بنادر جدید دریای خزر متناسب با شرایط کاهش سطح آب هستیم
