تاریخ انتشار:1404/6/28
        
        
        رشد ۱۴ درصدی حمل ریلی بار در بنادر
اقتصادسرآمد- مدیر کل بازرگانی راهآهن گفت: در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۴ حدود ۳.۶ میلیون تن بار از طریق ناوگان ریلی در بنادر کشور جابهجا شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد نشان میدهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، عابدین هادی نژاد لاجیمی، مدیر کل بازرگانی راهآهن، اعلام کرد که در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۴ حدود ۳.۶ میلیون تن بار از طریق ناوگان ریلی در بنادر کشور جابهجا شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد نشان میدهد.
او با اشاره به ظرفیت بالای قطارها (۲۴۰۰ تا ۴۰۰۰ تن)، بر نقش حیاتی حمل و نقل ریلی به عنوان گزینهای ایمن، سبز و اقتصادی در تخلیه بنادر، کاهش آلودگی هوا و اتصال بنادر به مقاصد داخلی تاکید کرد.
هادی نژاد لاجیمی همچنین به ایمنی بالاتر حمل و نقل ریلی در مقایسه با جادهای (اشاره به تلفات سالانه ۲۶ هزار نفر در جادهها) و مصرف سوخت کمتر آن (۳.۲ سیسی در هر تن-کیلومتر در مقابل ۳۳.۳ سیسی در جاده) اشاره کرد و افزود: سهم حمل و نقل ریلی از کل تناژ بار جابهجا شده در بنادر در سال ۱۴۰۳ حدود ۷.۳ درصد بوده که به نزدیکی ۸ درصد در سال جاری رسیده و هدفگذاری برنامه هفتم پیشرفت، رسیدن به ۲۵ درصد است.
در ادامه همین برنامه، حمیدرضا آبایی مدیر اجرایی طرح جامع بنادر کشور، ضمن تایید سهم کنونی ۷.۵ تا ۸ درصدی حمل بار ریلی که در مقایسه با میانگین جهانی ۴۰ تا ۵۰ درصدی بسیار پایین است، بر ضرورت توسعه اتصال بنادر به شبکه ریلی و بهبود زیرساختها تاکید کرد. او از پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه اتصال بندر چابهار به ریل خبر داد و بنادر اصلی خرمشهر، بندر امام خمینی، بندر شهید رجایی و بندر امیرآباد را جزو بنادر متصل به شبکه ریلی برشمرد.
آبایی همچنین به سهم بندر شهید رجایی در حمل ریلی کانتینری و رقابت نزدیک آن با بندر امام خمینی و سهم ۴۰ درصدی بندر خرمشهر اشاره کرد و محدودیتهای زیرساختی بندر امیرآباد را دلیل استفاده کمتر آن از ظرفیت ریلی دانست.
مدیر اجرایی طرح جامع بنادر کشور افزود:چالشهای کلیدی در این میان، افزایش زمان انتقال بار با کامیون (یک تا دو روز) در مقایسه با حمل ریلی تا تهران (حدود پنج روز) است که رقابتپذیری را کاهش میدهد.
همچنین، نیاز به تقویت زیرساختهای داخلی بنادر برای تسهیل حرکت قطارها و ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف برای افزایش ظرفیت حمل ریلی بار، از دیگر مواردی است که آبایی به آنها اشاره کرد. هر دو مدیر بر این نکته صحه گذاشتند که برای رسیدن به هدف ۲۵ درصدی تا پایان برنامه پنج ساله، باید سالانه به طور متوسط ۵ درصد به سهم حمل و نقل ریلی افزوده شود که این امر نیازمند عزم جدی، سرمایهگذاری و اصلاحات اساسی در زیرساختها و فرآیندهای لجستیکی است.
    او با اشاره به ظرفیت بالای قطارها (۲۴۰۰ تا ۴۰۰۰ تن)، بر نقش حیاتی حمل و نقل ریلی به عنوان گزینهای ایمن، سبز و اقتصادی در تخلیه بنادر، کاهش آلودگی هوا و اتصال بنادر به مقاصد داخلی تاکید کرد.
هادی نژاد لاجیمی همچنین به ایمنی بالاتر حمل و نقل ریلی در مقایسه با جادهای (اشاره به تلفات سالانه ۲۶ هزار نفر در جادهها) و مصرف سوخت کمتر آن (۳.۲ سیسی در هر تن-کیلومتر در مقابل ۳۳.۳ سیسی در جاده) اشاره کرد و افزود: سهم حمل و نقل ریلی از کل تناژ بار جابهجا شده در بنادر در سال ۱۴۰۳ حدود ۷.۳ درصد بوده که به نزدیکی ۸ درصد در سال جاری رسیده و هدفگذاری برنامه هفتم پیشرفت، رسیدن به ۲۵ درصد است.
در ادامه همین برنامه، حمیدرضا آبایی مدیر اجرایی طرح جامع بنادر کشور، ضمن تایید سهم کنونی ۷.۵ تا ۸ درصدی حمل بار ریلی که در مقایسه با میانگین جهانی ۴۰ تا ۵۰ درصدی بسیار پایین است، بر ضرورت توسعه اتصال بنادر به شبکه ریلی و بهبود زیرساختها تاکید کرد. او از پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه اتصال بندر چابهار به ریل خبر داد و بنادر اصلی خرمشهر، بندر امام خمینی، بندر شهید رجایی و بندر امیرآباد را جزو بنادر متصل به شبکه ریلی برشمرد.
آبایی همچنین به سهم بندر شهید رجایی در حمل ریلی کانتینری و رقابت نزدیک آن با بندر امام خمینی و سهم ۴۰ درصدی بندر خرمشهر اشاره کرد و محدودیتهای زیرساختی بندر امیرآباد را دلیل استفاده کمتر آن از ظرفیت ریلی دانست.
مدیر اجرایی طرح جامع بنادر کشور افزود:چالشهای کلیدی در این میان، افزایش زمان انتقال بار با کامیون (یک تا دو روز) در مقایسه با حمل ریلی تا تهران (حدود پنج روز) است که رقابتپذیری را کاهش میدهد.
همچنین، نیاز به تقویت زیرساختهای داخلی بنادر برای تسهیل حرکت قطارها و ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف برای افزایش ظرفیت حمل ریلی بار، از دیگر مواردی است که آبایی به آنها اشاره کرد. هر دو مدیر بر این نکته صحه گذاشتند که برای رسیدن به هدف ۲۵ درصدی تا پایان برنامه پنج ساله، باید سالانه به طور متوسط ۵ درصد به سهم حمل و نقل ریلی افزوده شود که این امر نیازمند عزم جدی، سرمایهگذاری و اصلاحات اساسی در زیرساختها و فرآیندهای لجستیکی است.
برچسب ها : مدیر کل بازرگانی راهآهن اقتصادسرآمد ناوگان ریلی
اخبار روز
        - 
                            
چرا بازنگری در سیاستهای منابع آب ضروری است
 - 
                            
ایران و ترکمنستان همکاری در ایجاد مناطق تجاری مشترک اکو را گسترش میدهند
 - 
                            
ریل طلایی شمال به حرکت می افتد
 - 
                            
تأکیدمعاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن بر حمایت مالی از توان داخلی و بخش خصوصی
 - 
                            
بارگیری هزار تن شمش آلومینیوم از فارس به ترکیه آغاز شد
 - 
                            
درخشش بانوان راه آهن در المپیاد ورزشی وزارت راه و شهرسازی
 - 
                            
ورود اولین پرواز شرکت هواپیمایی آسترین به تهران
 - 
                            
توسعه پایدار گردشگری با تصمیمسازی میدانی و تقویت زیستبوم روستاها محقق میشود
 - 
                            
راهاندازی دومین کارخانه آویسا پارسه در منطقه آزاد سیستان با محوریت صادرات به افغانستان
 - 
                            
نقش راهبردی منطقه آزاد ارس در گسترش همکاریهای اقتصادی ایران و آذربایجان
 - 
                            
بررسی راهبردهای توسعه همکاریهای ریلی ایران و افغانستان
 - 
                            
راهاندازی پرواز جدید «هما» در مسیر شیراز به قشم و بالعکس
 - 
                            
حرکت بهسوی توسعه پایدار با پیوند شیلات و دانشگاه
 - 
                            
پیام آشکار تداوم حضور هندیها در بندر چابهار
 - 
                            
گرانی محصولات شیلاتی در شوک ارزی
 - 
                            
سرگردانی نفتکشهای روس در آتش تحریمهای جدید
 - 
                            
پشتپرده چرخش راهبردی در اقتصاد عربستان
 - 
                            
چشمانداز آتشبس موقت تجارت در بنادر آمریکا و چین
 - 
                            
کاهش تصادفات علاوه بر اصلاح جادهها نیازمند فرهنگسازی و همکاری همه دستگاهها است
 - 
                            
بازدید از ظرفیتهای شیلاتی، فناورانه و گردشگری قشم
 
