تاریخ انتشار:1404/6/30
قطار تهران – آنکارا در انتظار پایان تعمیرات مسیر ریلی ترکیه
اقتصادسرآمد- معاون مسافری راهآهن گفت: ایران برای راهاندازی قطار تهران – هرات آمادگی کامل دارد و در صورت تأیید وزارت کشور و رفع موانع گمرکی و ایستگاهی، راهاندازی این مسیر بدون محدودیت انجام میشود.
به گزارش اقتصادسرآمد، میرحسن موسوی دیزجی، با بیان اینکه قطارهای گردشگری داخلی پس از چند سال توقف مجدداً فعال شدهاند، گفت: پس از حدود ۶ سال وقفه، قطارهای گردشگری داخلی را راهاندازی کردیم که خوشبختانه با استقبال گسترده مردم مواجه شده است.
وی افزود: از جمله این قطارها میتوان به مسیرهای تهران – ساری، ساری – شیرگاه و اخیراً تهران – همدان اشاره کرد. همچنین قطارهای موسوم به مثلث طلایی تهران – شیراز – اصفهان و بالعکس نیز با استقبال چشمگیر مسافران روبهرو شده است و برنامه داریم این مسیرها را توسعه دهیم.
قائم مقام مدیرعامل راهآهن ادامه داد: در بخش قطارهای بینالمللی نیز برخی مسیرها که پس از دوره کرونا و حدود ۶ سال پیش متوقف شده بود، با پیگیریهای انجامشده و توافقات صورتگرفته دوباره فعال شده است.
وی بیان کرد: به عنوان نمونه، قطار تهران – وان راهاندازی شد و اکنون به صورت منظم هفتهای دو بار رفت و دو بار برگشت انجام میشود. حتی در دوره جنگ تحمیلی نیز این قطار طبق برنامه برقرار بود و نه تنها کاهش نیافت بلکه در برخی زمانها با توجه به افزایش تقاضای سفر، تعداد واگنها نیز اضافه شد.
موسوی یادآور شد: قطار تهران – آنکارا نیز مذاکراتی با همکاران راهآهن آنکارا انجام شده و اخیراً از آنها برای تکمیل مذاکرات دعوت کردهایم. طبق اعلام مکتوب طرف ترک، با کلیات راهاندازی این قطار موافقت شده است اما پس از وقوع زلزله در ترکیه، به دلیل تعمیرات اساسی در خطوط بهویژه در مسیر کاپیکوی تا مالاتیا، ظرفیت خطوط ریلی بیشتر به عملیات تعمیر و نگهداری اختصاص یافته و راهاندازی فوری این مسیر مقدور نیست.
وی تصریح کرد: با این حال، با ادامه مذاکرات، زمان مشخصی برای آغاز دوباره این قطار تعیین خواهد شد و تلاش میکنیم در کنار قطار تهران – وان، مسیر تهران – آنکارا نیز مجدداً در دسترس قرار گیرد.
معاون مسافری راهآهن ادامه داد: مسیر ریلی تهران – هرات نیز راهآهن ایران اعلام آمادگی کامل برای راهاندازی این قطار داشته است. توافق اولیه قرار بود با همکاری وزارت کشور صورت گیرد و در این زمینه یک معافیتنامه تهیه و ارسال شده است که در حال بررسی است.
موسوی در پایان خاطرنشان کرد: اگر شرایط از سوی وزارت کشور، استانداریهای محل و مسائل مربوط به تشریفات گمرکی و ایستگاهی فراهم شود، هیچ محدودیتی برای راهاندازی قطار تهران – افغانستان وجود نخواهد داشت.
وی افزود: از جمله این قطارها میتوان به مسیرهای تهران – ساری، ساری – شیرگاه و اخیراً تهران – همدان اشاره کرد. همچنین قطارهای موسوم به مثلث طلایی تهران – شیراز – اصفهان و بالعکس نیز با استقبال چشمگیر مسافران روبهرو شده است و برنامه داریم این مسیرها را توسعه دهیم.
قائم مقام مدیرعامل راهآهن ادامه داد: در بخش قطارهای بینالمللی نیز برخی مسیرها که پس از دوره کرونا و حدود ۶ سال پیش متوقف شده بود، با پیگیریهای انجامشده و توافقات صورتگرفته دوباره فعال شده است.
وی بیان کرد: به عنوان نمونه، قطار تهران – وان راهاندازی شد و اکنون به صورت منظم هفتهای دو بار رفت و دو بار برگشت انجام میشود. حتی در دوره جنگ تحمیلی نیز این قطار طبق برنامه برقرار بود و نه تنها کاهش نیافت بلکه در برخی زمانها با توجه به افزایش تقاضای سفر، تعداد واگنها نیز اضافه شد.
موسوی یادآور شد: قطار تهران – آنکارا نیز مذاکراتی با همکاران راهآهن آنکارا انجام شده و اخیراً از آنها برای تکمیل مذاکرات دعوت کردهایم. طبق اعلام مکتوب طرف ترک، با کلیات راهاندازی این قطار موافقت شده است اما پس از وقوع زلزله در ترکیه، به دلیل تعمیرات اساسی در خطوط بهویژه در مسیر کاپیکوی تا مالاتیا، ظرفیت خطوط ریلی بیشتر به عملیات تعمیر و نگهداری اختصاص یافته و راهاندازی فوری این مسیر مقدور نیست.
وی تصریح کرد: با این حال، با ادامه مذاکرات، زمان مشخصی برای آغاز دوباره این قطار تعیین خواهد شد و تلاش میکنیم در کنار قطار تهران – وان، مسیر تهران – آنکارا نیز مجدداً در دسترس قرار گیرد.
معاون مسافری راهآهن ادامه داد: مسیر ریلی تهران – هرات نیز راهآهن ایران اعلام آمادگی کامل برای راهاندازی این قطار داشته است. توافق اولیه قرار بود با همکاری وزارت کشور صورت گیرد و در این زمینه یک معافیتنامه تهیه و ارسال شده است که در حال بررسی است.
موسوی در پایان خاطرنشان کرد: اگر شرایط از سوی وزارت کشور، استانداریهای محل و مسائل مربوط به تشریفات گمرکی و ایستگاهی فراهم شود، هیچ محدودیتی برای راهاندازی قطار تهران – افغانستان وجود نخواهد داشت.
برچسب ها : قطار تهران – آنکارا اقتصادسرآمد قطارهای گردشگری داخلی
اخبار روز
-
در رثای جایزه ملی بهرهوری بایندر
-
چشمانداز معدنکاوی دریایی و اقتدار ژئوپلیتیکی ایران
-
«ریلهای ناتمام» حلقه مفقوده توسعه دریامحور
-
توافقنامه تجارت آزاد اروپا با هند در سایه مالیات کربن
-
تغییر آرام نقشه انرژی منطقه
-
تحول صنعت شیلات با پرورش در آبهای آزاد دریای کاسپین
-
مسافران قبل از عزیمت به فرودگاهها با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند
-
بررسی نقش هوشمندسازی آبزیان و جایگاه بخش خصوصی
-
برگزاری چالش نوآوری توسعه روستایی بینالمللی 2026
-
جزییات برنامه دولت برای حمایت از تولید و سرمایهگذاری و بهبود معیشت مردم
-
طرح ۱۷ بندی دولت برای مهار تورم و حفاظت از معیشت مردم
-
توسعه همکاریهای گمرکی در منطقه آزاد انزلی
-
برگزاری نخستین رویداد علمی دادگاههای نمایشی (Moot Court) وزارت راه و شهرسازی در منطقه آزاد انزلی
-
پشتیبانی دولت، زمینهساز سرمایهگذاری در منطقه آزاد چابهار شد
-
رونمایی بستههای سرمایهگذاری در حوزه ریلی و جادهای تا دو ماه آینده
-
بررسی ظرفیتهای بنادر شمالی در ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی
-
اصلاح شبکه حملونقل باید بر اساس استانداردهای بینالمللی، فناوری مناسب و کیفیت پایدار انجام شود
-
در حال حاضر هیچ محدودیتی برای تردد دریایی ایران وجود ندارد
-
تمامی فرودگاه های کشور عملیاتی است
-
نوشتاری به بهانه هفته حملونقل
