تاریخ انتشار:1404/7/9
مدیرعامل راه آهن مطرح کرد؛
عزم ایران برای فعال سازی جاده ابریشم ریلی شاخه جنوبی یک کمربند و یک راه
اقتصادسرآمد- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جایگاه راهبردی کشورمان در کریدور جنوبی حملونقل ریلی چین به اروپا، از عزم ایران برای فعال سازی جاده ابریشم ریلی شاخه جنوبی یک کمربند و یک راه خبر داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه هفتمین فوروم تجاری حمل و نقل و لجستیک «راه ابریشم جدید» در آلماتی قزاقستان، با اشاره به رشد فزاینده مبادلات تجاری میان آسیا و اروپا طی دو دهه اخیر، حمل و نقل ریلی را گزینهای مطمئن، اقتصادی و رو به رشد در قیاس با حملونقل دریایی توصیف کرد.
وی با بیان اینکه احیای جاده ابریشم باستانی در قرن بیستویکم مرهون توسعه خطوط ریلی و ابتکار «یک کمربند – یک جاده» چین است، گفت: این ابتکار بهعنوان پلی ارتباطی میان شرق و غرب نقشآفرینی میکند و کریدورهای ریلی، جایگاه ویژهای در تحقق آن دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح مختصات مسیرهای ریلی مواصلاتی چین به اروپا، کریدور شمالی (از مسیر قزاقستان، روسیه و بلاروس)، کریدور میانی (از مسیر قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان و گرجستان) و کریدور جنوبی (از مسیر قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه) را سه محور اصلی این شبکه دانست و گفت: از زمان آغاز به کار پروژه ابتکار کمربند و جاده تاکنون، بیش از ۱۰۲ هزار قطار کانتینری میان چین و اروپا مبادله شده که تنها در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۹ هزار رام قطار در این مسیرها تردد کردهاند.
وی گفت: کریدور میانی نیز طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و حجم بار جابهجا شده از این مسیر در سال ۲۰۲۴ به ۵۶.۵ هزار TEU معادل ۴.۵ میلیون تن رسیده است.
مدیرعامل راهآهن با تأکید بر ظرفیتهای کریدور جنوبی عبوری از ایران افزود: راهآهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همکاری چین و دیگر کشورهای مسیر، این کریدور را توسعه داده و سهم بیشتری از مبادلات ریلی آسیا – اروپا را به خود تخصیص دهد.
وی در پایان بر ضرورت افزایش همافزایی میان راه آهنهای شریک در کریدورهای ریلی منطقهای، رفع موانع موجود و بهره برداری حداکثری از ظرفیت حمل و نقل ریلی در راستای توسعه تجارت بینالمللی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه احیای جاده ابریشم باستانی در قرن بیستویکم مرهون توسعه خطوط ریلی و ابتکار «یک کمربند – یک جاده» چین است، گفت: این ابتکار بهعنوان پلی ارتباطی میان شرق و غرب نقشآفرینی میکند و کریدورهای ریلی، جایگاه ویژهای در تحقق آن دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح مختصات مسیرهای ریلی مواصلاتی چین به اروپا، کریدور شمالی (از مسیر قزاقستان، روسیه و بلاروس)، کریدور میانی (از مسیر قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان و گرجستان) و کریدور جنوبی (از مسیر قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه) را سه محور اصلی این شبکه دانست و گفت: از زمان آغاز به کار پروژه ابتکار کمربند و جاده تاکنون، بیش از ۱۰۲ هزار قطار کانتینری میان چین و اروپا مبادله شده که تنها در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۹ هزار رام قطار در این مسیرها تردد کردهاند.
وی گفت: کریدور میانی نیز طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و حجم بار جابهجا شده از این مسیر در سال ۲۰۲۴ به ۵۶.۵ هزار TEU معادل ۴.۵ میلیون تن رسیده است.
مدیرعامل راهآهن با تأکید بر ظرفیتهای کریدور جنوبی عبوری از ایران افزود: راهآهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همکاری چین و دیگر کشورهای مسیر، این کریدور را توسعه داده و سهم بیشتری از مبادلات ریلی آسیا – اروپا را به خود تخصیص دهد.
وی در پایان بر ضرورت افزایش همافزایی میان راه آهنهای شریک در کریدورهای ریلی منطقهای، رفع موانع موجود و بهره برداری حداکثری از ظرفیت حمل و نقل ریلی در راستای توسعه تجارت بینالمللی تأکید کرد.
برچسب ها : مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اقتصادسرآمد جاده ابریشم ریلی
اخبار روز
-
یکپارچهسازی سامانه تعرفهای و استفاده از فناوریهای نوین در شهر لجستیک تهران
-
مسافران ایرانی با قطار پُرسرعت به آنکارا میروند
-
فرصت راه اندازی لجستیک پیشرفته در شهر فرودگاهی امام
-
تخصیص ۴.۵ هکتار زمین برای بازآفرینی شهرک اردوگاه در فسا
-
بازبینی طرحهای توسعه ساحلی با عقبنشینی آب خزر
-
تاکید معاون وزیر راه بر پایبندی کامل به زمانبندی پروژههای راهسازی آذربایجان شرقی
-
نوسازی تدریجی ناوگان هوایی با تکیه بر منابع داخلی و مدلهای مالی نوین
-
تمدید معافیت تحریم چابهار در وقت اضافه
-
تشدید منازعات انرژی در آسیای مرکزی
-
۱۲ماده جدید برای نجات اقتصاد دریامحور
-
دستور رئیس جمهور برای توسعه راهبری قطارهای حومهای
-
چالشهای اثبات مسئولیت در دعاوی دریایی
-
راهاندازی رشته شیلات در چهارمین شهرستان خوزستان
-
دیپلم افتخار 2025 جشنواره ملی روابط عمومی ایران به آب و نیرو رسید
-
برگزاری نشست تخصصی بررسی گونههای ماهیان زینتی وارداتی در سازمان شیلات ایران
-
مناطق آزاد پیشران تحول اقتصادی کشور هستند
-
نصب سامانه پخش خودکار اطلاعات هواشناسی و فرودگاهی (ATIS) در فرودگاه لارستان
-
مناطق آزاد پیشران تحول اقتصادی کشور هستند
-
افزایش حدود اختیارات شعبهای مستقل بانکها در مناطق آزاد
-
حرکت "هما" در مسیر نوسازی و بهینه سازی ناوگان
