تاریخ انتشار:1404/7/20
معاون وزیر راه و شهرسازی:
پروژه راهآهن اصفهان - داران - ازنا حلقه اتصال مرکزیترین استانها به بنادر جنوبی کشور است
اقتصادسرآمد- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ضمن بازدید از پروژه راهآهن اصفهان - داران - ازنا، این پروژه را حلقه اتصال مرکزیترین استانها به بنادر جنوبی دانست.
به گزارش اقتصادسرآمد، در جریان بازدید محمدرضا رضاییکوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، علی نیکزاد ثمرین، نایبرئیس اول مجلس شورای اسلامی و هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از قطعه پنجم پروژه راهآهن اصفهان - داران - ازنا، آخرین وضعیت اجرایی، موانع موجود و نیازهای اعتباری این طرح ملی بررسی شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در حاشیه این بازدید گفت: راهآهن اصفهان–داران–ازنا بهعنوان یکی از طرحهای زیربنایی مهم کشور، نقش تعیینکنندهای در اتصال استانهای مرکزی به بنادر جنوبی، کاهش مسیر ریلی میان اصفهان و خوزستان و توسعه اقتصادی مناطق مرکزی خواهد داشت.
بازوند اظهار داشت: این طرح راهبردی با هدف تقویت ارتباط ریلی میان استانهای مرکزی و بنادر جنوبی کشور در حال اجراست و تکمیل آن میتواند تحولی اساسی در شبکه حملونقل ریلی ایران ایجاد کند.
وی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اجرایی پروژه افزود: مسیر راهآهن اصفهان–داران–ازنا به طول ۳۲۲ کیلومتر طراحی شده است که از ایستگاه ایرانکوه اصفهان آغاز و به ایستگاه ازنا ختم میشود. از این میزان، ۲۵۷ کیلومتر در محدوده استان اصفهان و ۶۵ کیلومتر در استان لرستان واقع شده است.
بازوند با اشاره به پیشرفت عملیات اجرایی قطعه پنجم پروژه گفت: عملیات زیرسازی این قطعه به طول ۲۹/۶ کیلومتر از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با بهرهبرداری از این بخش، شهر الیگودرز به شبکه ریلی کشور متصل میشود که دستاورد مهمی برای توسعه استان لرستان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به اهداف کلان این پروژه اظهار داشت: با اجرای کامل این مسیر، فاصله ریلی میان دو استان اصفهان و خوزستان حدود ۲۸۵ کیلومتر کاهش مییابد و مسیر دسترسی مستقیم اصفهان به بنادر خرمشهر و امام خمینی(ره) فراهم میشود. این خط ریلی ضمن تسهیل جابهجایی کالا و مسافر، موجب صرفهجویی قابل توجه در مصرف سوخت، کاهش ترافیک جادهای و افزایش ایمنی سفرها خواهد شد.
وی در تشریح ویژگیهای فنی پروژه اظهار داشت: پروژه در پنج قطعه طراحی شده و دارای ۱۶ ایستگاه بین راهی است. حدود ۳۵ درصد مسیر در دشت، ۴۵ درصد در مناطق تپهماهور و ۲۰ درصد در نواحی کوهستانی قرار دارد. همچنین مجموع طول پلها ۳۶۰۰ متر و تونلها ۳۷۲۵ متر برآورد شده است. این مسیر برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری طراحی شده و به صورت تکخطه احداث میشود.
به گفته بازوند، برآورد ترافیک نشان میدهد در سال نخست بهرهبرداری، ظرفیت جابهجایی یک میلیون تن بار و نیم میلیون مسافر پیشبینی شده که در افق ۲۰ ساله به ۲/۵ میلیون تن بار و ۸۰۰ هزار مسافر افزایش خواهد یافت.
وی درباره وضعیت اجرایی قطعه پنجم نیز توضیح داد: عملیات خاکبرداری با پیشرفت ۲۲ درصد، خاکریزی با ۶۶ درصد و آرماتوربندی با حدود ۳۲ درصد پیشرفت در حال انجام است. اولویت شرکت در حال حاضر تکمیل این قطعه و اتصال آن به شبکه ریلی سراسری است تا آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی طرح هرچه زودتر نمایان شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: ادامه اجرای پروژه منوط به تأمین اعتبارات لازم برای تملک اراضی، آزادسازی مسیرهای کشاورزی و هماهنگی میان دستگاههای اجرایی و استانی است. اجرای سایر قطعات مطالعاتی و تخصیص منابع مالی بیشتر از نیازهای اساسی این طرح ملی محسوب میشود.
بازوند در پایان ابراز امیدواری کرد: با حمایت مجلس شورای اسلامی و همکاری پیمانکاران اجرایی، روند پیشرفت این پروژه در سال جاری سرعت گیرد تا در آینده نزدیک، استانهای مرکزی کشور از طریق شبکه ریلی ایمن، سریع و اقتصادی به بنادر جنوبی متصل شوند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در حاشیه این بازدید گفت: راهآهن اصفهان–داران–ازنا بهعنوان یکی از طرحهای زیربنایی مهم کشور، نقش تعیینکنندهای در اتصال استانهای مرکزی به بنادر جنوبی، کاهش مسیر ریلی میان اصفهان و خوزستان و توسعه اقتصادی مناطق مرکزی خواهد داشت.
بازوند اظهار داشت: این طرح راهبردی با هدف تقویت ارتباط ریلی میان استانهای مرکزی و بنادر جنوبی کشور در حال اجراست و تکمیل آن میتواند تحولی اساسی در شبکه حملونقل ریلی ایران ایجاد کند.
وی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اجرایی پروژه افزود: مسیر راهآهن اصفهان–داران–ازنا به طول ۳۲۲ کیلومتر طراحی شده است که از ایستگاه ایرانکوه اصفهان آغاز و به ایستگاه ازنا ختم میشود. از این میزان، ۲۵۷ کیلومتر در محدوده استان اصفهان و ۶۵ کیلومتر در استان لرستان واقع شده است.
بازوند با اشاره به پیشرفت عملیات اجرایی قطعه پنجم پروژه گفت: عملیات زیرسازی این قطعه به طول ۲۹/۶ کیلومتر از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با بهرهبرداری از این بخش، شهر الیگودرز به شبکه ریلی کشور متصل میشود که دستاورد مهمی برای توسعه استان لرستان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به اهداف کلان این پروژه اظهار داشت: با اجرای کامل این مسیر، فاصله ریلی میان دو استان اصفهان و خوزستان حدود ۲۸۵ کیلومتر کاهش مییابد و مسیر دسترسی مستقیم اصفهان به بنادر خرمشهر و امام خمینی(ره) فراهم میشود. این خط ریلی ضمن تسهیل جابهجایی کالا و مسافر، موجب صرفهجویی قابل توجه در مصرف سوخت، کاهش ترافیک جادهای و افزایش ایمنی سفرها خواهد شد.
وی در تشریح ویژگیهای فنی پروژه اظهار داشت: پروژه در پنج قطعه طراحی شده و دارای ۱۶ ایستگاه بین راهی است. حدود ۳۵ درصد مسیر در دشت، ۴۵ درصد در مناطق تپهماهور و ۲۰ درصد در نواحی کوهستانی قرار دارد. همچنین مجموع طول پلها ۳۶۰۰ متر و تونلها ۳۷۲۵ متر برآورد شده است. این مسیر برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری طراحی شده و به صورت تکخطه احداث میشود.
به گفته بازوند، برآورد ترافیک نشان میدهد در سال نخست بهرهبرداری، ظرفیت جابهجایی یک میلیون تن بار و نیم میلیون مسافر پیشبینی شده که در افق ۲۰ ساله به ۲/۵ میلیون تن بار و ۸۰۰ هزار مسافر افزایش خواهد یافت.
وی درباره وضعیت اجرایی قطعه پنجم نیز توضیح داد: عملیات خاکبرداری با پیشرفت ۲۲ درصد، خاکریزی با ۶۶ درصد و آرماتوربندی با حدود ۳۲ درصد پیشرفت در حال انجام است. اولویت شرکت در حال حاضر تکمیل این قطعه و اتصال آن به شبکه ریلی سراسری است تا آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی طرح هرچه زودتر نمایان شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: ادامه اجرای پروژه منوط به تأمین اعتبارات لازم برای تملک اراضی، آزادسازی مسیرهای کشاورزی و هماهنگی میان دستگاههای اجرایی و استانی است. اجرای سایر قطعات مطالعاتی و تخصیص منابع مالی بیشتر از نیازهای اساسی این طرح ملی محسوب میشود.
بازوند در پایان ابراز امیدواری کرد: با حمایت مجلس شورای اسلامی و همکاری پیمانکاران اجرایی، روند پیشرفت این پروژه در سال جاری سرعت گیرد تا در آینده نزدیک، استانهای مرکزی کشور از طریق شبکه ریلی ایمن، سریع و اقتصادی به بنادر جنوبی متصل شوند.
برچسب ها : بنادر جنوبی اقتصادسرآمد حملونقل کشور
اخبار روز
-
پیام تبریک سرپرست شهر فرودگاهی به سرپرست جدید سازمان هواپیمایی کشوری
-
«ابوذر شیرودی» سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری شد
-
جهش عملکردی در مسیر ریلی ایران–افغانستان
-
حفاظت و رهاسازی کوسه نهنگ گرفتار در تور صیادی در جاسک
-
توسعه اقتصاد دریامحور با هدفگذاری تولید ۲.۶ میلیون تن محصولات آبزی
-
آغاز فصل تازه نوآوری و برندسازی
-
با حکم رضا مسرور؛ «اعضای کمیته رسیدگی به رویداد ماراتن کیش» منصوب شدند
-
آغاز دوره جدید سیاستگذاری فرهنگی در مناطق آزاد با تشکیل شورایعالی فرهنگی مناطق
-
اتصال چابهار به شبکه ریلی و کریدورهای ترانزیتی تا چند ماه آینده
-
انتصاب سرپرست روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران
-
بیداری ظرفیتهای فراموششده در بندر چابهار
-
شیلات ایران در مسیر نوآوری و بهرهوری
-
گردشگری دریایی در محاق!
-
ژئوپلیتیک ورزشی در «شهربندر» رامسر
-
فرصتهای بر باد رفته فرهنگ دریایی ایران
-
بهرهبرداری از فاز اول پروژه انتقال آب دریا به صنایع اصفهان
-
مسئولیت جهانی ایران در برابر آلودگی نفتی دریا
-
سخنگوی دولت: مسیر پرچالش وزارت راه و شهرسازی با پشتوانه ملی زنان ایران
-
هشدار معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره پیامکهای جعلی طرحهای حمایتی مسکن
-
انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان شیلات ایران و بنیاد برکت
