تاریخ انتشار:1404/7/20

ارمنستان علاقمند به ترانزیت از مسیر چابهار است
اقتصادسرآمد- مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، با اشاره به نقش حیاتی ایران در کریدورهای ترانزیتی منطقه، از علاقهمندی ارمنستان برای بهرهبرداری از مسیر چابهار خبر داد و تأکید کرد که با تکمیل خط ریلی خاش–چابهار تا شهریور ۱۴۰۵، امکان انتقال کالا میان ارمنستان و جنوب شرق آسیا از طریق بندر چابهار فراهم میشود و این مسیر به یکی از حلقههای کلیدی اتصال ایران به اروپا از طریق ارمنستان و گرجستان تبدیل خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ محمد سعید اربابی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، با اشاره به اهمیت راهبردی کریدور شمال–جنوب گفت: «زیرساختهای این کریدور از سمت ایران تا حد زیادی آماده شده و همین مسئله باعث شده کشورهای مختلف از جمله هند، روسیه، ارمنستان و سایر کشورهای حوزه اوراسیا علاقهمند به استفاده از این مسیر باشند. تحریمها ممکن است برخی حوزهها را تحت تأثیر قرار دهند، اما موقعیت ژئوپلیتیکی ایران قابل تحریم نیست. مسیرهای ترانزیتی ایران چنان حیاتی هستند که هیچ کشوری نمیتواند از ظرفیت استراتژیک آن چشمپوشی کند.»
وی افزود: «وقتی از کریدور شمال–جنوب یا حتی شرق–غرب صحبت میکنیم، نمیتوان ایران را نادیده گرفت. این مسیرها بهطور طبیعی از خاک ایران عبور میکنند و حذف ایران از این معادلات عملاً غیرممکن است. به همین دلیل، کشورهای منطقه بهویژه افغانستان، ارمنستان و اعضای اتحادیه اوراسیا بهدنبال بهرهبرداری از این ظرفیت هستند.»
اربابی با اشاره به نقش چابهار در تکمیل این کریدور گفت: «یکی از مسیرهای کلیدی در این کریدور، محور چابهار–جلفا–ارمنستان است که میتواند ایران را از طریق ارمنستان به گرجستان و سپس به اروپا متصل کند. زیرساختهای جادهای در این مسیر در داخل کشور آماده است، اما حلقه مفقوده فعلی، اتصال ریلی خاش به چابهار است که تا زمان بهرهبرداری آن، ارسال بار از بندر چابهار به ارمنستان با دشواریهایی همراه خواهد بود.»
وی ادامه داد: «در دیدار امروز با سفیر ارمنستان در تهران، محور اصلی گفتوگو همین موضوع بود. تا زمانی که خط ریلی خاش–چابهار افتتاح نشود، تجار ارمنی نمیتوانند بهراحتی کالاهای خود را از جنوب شرق آسیا یا شبهقاره هند از طریق چابهار وارد کشورشان کنند یا بالعکس، صادرات کالاهای ارمنی از این مسیر با محدودیت مواجه خواهد بود. اما به محض بهرهبرداری از این خط، کریدور شمال–جنوب از منظر ریلی و جادهای بهطور کامل تکمیل خواهد شد.»
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشان کرد: «پروژه اتصال ریلی خاش به ایرانشهر تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید و مسیر ایرانشهر به چابهار نیز تا شهریور ۱۴۰۵ تکمیل میشود. ایستگاهها در حال آمادهسازی هستند و بندر شهید بهشتی نیز در حال تکمیل خط داخلی خود است. این پروژه اکنون به ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و با بهرهبرداری کامل آن، چابهار به یکی از نقاط کلیدی در ترانزیت منطقهای و فرامنطقهای تبدیل خواهد شد.»
وی افزود: «وقتی از کریدور شمال–جنوب یا حتی شرق–غرب صحبت میکنیم، نمیتوان ایران را نادیده گرفت. این مسیرها بهطور طبیعی از خاک ایران عبور میکنند و حذف ایران از این معادلات عملاً غیرممکن است. به همین دلیل، کشورهای منطقه بهویژه افغانستان، ارمنستان و اعضای اتحادیه اوراسیا بهدنبال بهرهبرداری از این ظرفیت هستند.»
اربابی با اشاره به نقش چابهار در تکمیل این کریدور گفت: «یکی از مسیرهای کلیدی در این کریدور، محور چابهار–جلفا–ارمنستان است که میتواند ایران را از طریق ارمنستان به گرجستان و سپس به اروپا متصل کند. زیرساختهای جادهای در این مسیر در داخل کشور آماده است، اما حلقه مفقوده فعلی، اتصال ریلی خاش به چابهار است که تا زمان بهرهبرداری آن، ارسال بار از بندر چابهار به ارمنستان با دشواریهایی همراه خواهد بود.»
وی ادامه داد: «در دیدار امروز با سفیر ارمنستان در تهران، محور اصلی گفتوگو همین موضوع بود. تا زمانی که خط ریلی خاش–چابهار افتتاح نشود، تجار ارمنی نمیتوانند بهراحتی کالاهای خود را از جنوب شرق آسیا یا شبهقاره هند از طریق چابهار وارد کشورشان کنند یا بالعکس، صادرات کالاهای ارمنی از این مسیر با محدودیت مواجه خواهد بود. اما به محض بهرهبرداری از این خط، کریدور شمال–جنوب از منظر ریلی و جادهای بهطور کامل تکمیل خواهد شد.»
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشان کرد: «پروژه اتصال ریلی خاش به ایرانشهر تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید و مسیر ایرانشهر به چابهار نیز تا شهریور ۱۴۰۵ تکمیل میشود. ایستگاهها در حال آمادهسازی هستند و بندر شهید بهشتی نیز در حال تکمیل خط داخلی خود است. این پروژه اکنون به ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و با بهرهبرداری کامل آن، چابهار به یکی از نقاط کلیدی در ترانزیت منطقهای و فرامنطقهای تبدیل خواهد شد.»
برچسب ها : مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اقتصادسرآمد خط ریلی خاش–چابهار
اخبار روز
-
ارمنستان علاقمند به ترانزیت از مسیر چابهار است
-
شکلدهی به زنجیرههای ارزش افزوده مشترک در بریکس با محوریت مناطق آزاد
-
گسترش همکاریهای بینالمللی مناطق آزاد ایران در یازدهمین کنگره جهانی مناطق آزاد
-
نشست نماینده رئیس جمهور چین و دبیر کل حزب استان هاینان با مقامات عالی اجلاس جهانی مناطق آزاد
-
پروژه راهآهن اصفهان - داران - ازنا حلقه اتصال مرکزیترین استانها به بنادر جنوبی کشور است
-
ضرورت گفتگو و خویشتنداری برای جلوگیری از افزایش تنش بین پاکستان و افغانستان
-
پذیرش و چاپ مقالات فرمانده یگان حفاظت بندر نوشهر در نشریات معتبر کشور
-
از شفافیت بدهیها و مطالبات دولت تا تامین مالی غیر تورمی
-
افزایش درآمد و ارتقای ایمنی در بنادر صیادی؛ دو دستاورد تازه در حوزه مدیریت بنادر ماهیگیری
-
برگزاری دوره تخصصی آموزش حفاظتی ویژه کارکنان حراست سازمان شیلات ایران
-
اعطای۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار به چرخه تولید آبزیپروری اردبیل
-
انجام اولین پرواز حج عمره ۱۴۰۴ از فرودگاه ارومیه توسط «هما»
-
اعزام و پذیرش قریب به ۱۷ میلیون مسافر هوایی در نیمه نخست سال
-
لزوم همکاری دستگاهها برای اجرای مصوبه ساماندهی بافت پیرامون حرم امام رضا(ع)
-
درخشش تیم اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر در دو رویداد قایقرانی
-
تاکید وزیر راه و شهرسازی بر احیای بافت تاریخی و نوسازی ناوگان برای توسعه گردشگری
-
تسهیل فرآیند صدور مجوز کشتیهای کروز مسافری در ایران
-
افزایش ۵۷ درصدی تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران به شرکت های کوچک و متوسط
-
همایش سراسری مدیران بانک قرضالحسنه مهر ایران برگزار شد
-
پرداخت بیش از یک همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری توسط بانک اقتصادنوین