تاریخ انتشار:1404/7/22

پیشرفت 84 درصدی پروژه راهآهن چابهار - زاهدان
اقتصادسرآمد- راهآهن چابهار - زاهدان که یکی از پروژههای مهم ریلی در کشور و کریدور شمال - جنوب محسوب میشود، از سوی همسایگان هم برای ترانزیت مورد درخواست است و به گفته مسئولان، در حال حاضر پیشرفت 84 درصدی را تجربه میکند و بر اساس هدفگذاری این پروژه تا پایان سال به اتمام میرسد.
به گزارش اقتصادسرآمد، راهآهن چابهار - زاهدان با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهرهمندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی شد. این مسیر ریلی 634 کیلومتری در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیمبندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی میشود.
تکمیل این مسیر ریلی و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور را فراهم میکند و همچنین زمینهساز بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیرعامل است.
به بیان دیگر این پروژه راهبردی و زیرساختی میتواند امکان انتقال کالا به داخل کشور و به کشورهای همسایه را تسهیل کند و به تجارت رونق بخشد. از طرفی فرصتی برای جذب سرمایه بیشتر، اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم و بهبود شرایط معیشت مردم منطقه را ایجاد خواهد کرد.
طبق گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول 155 کیلومتر در سال 1401 به افتتاح و بهره برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بیش از 450 کیلومتر میرسد، پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد دارد.
آن طور که که پیشتر معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و وزیر راه و شهرسازی خبر داده بودند بنا است این پروژه تا پایان امسال یا نهایت ابتدای سال بعد به اتمام برسد.
اخیرا اما عباس خطیبی - معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور - اعلام کرد که راه آهن چابهار - زاهدان به طول 634 کیلومتر به شدت در حال پیگیری و اجرا است؛ به طوری که در یک سال گذشته بیش از 185 کیلومتر در این مسیر عملیات نصب خط و ریلگذاری انجام شده و این پروژه پیشرفت 84 درصدی داشته است.
به گفته وی، بر اساس هدفگذاری این پروژه تا پایان سال به اتمام میرسد.
در خصوص اهمیت این خط ریلی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز اخیرا با اشاره به اهمیت قرارگیری ایران در مسیر کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب و سایر کریدورهای دیگر عنوان کرده که یکی از مسیرهای کلیدی در این کریدورها، محور چابهار - جلفا - ارمنستان است که میتواند ایران را از طریق ارمنستان به گرجستان و سپس به اروپا متصل کند. زیرساختهای جادهای در این مسیر در داخل کشور آماده است، اما حلقه مفقوده فعلی، اتصال ریلی خاش به چابهار است که تا زمان بهرهبرداری آن، ارسال بار از بندر چابهار به ارمنستان با دشواریهایی همراه خواهد بود.
تکمیل این مسیر ریلی و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور را فراهم میکند و همچنین زمینهساز بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیرعامل است.
به بیان دیگر این پروژه راهبردی و زیرساختی میتواند امکان انتقال کالا به داخل کشور و به کشورهای همسایه را تسهیل کند و به تجارت رونق بخشد. از طرفی فرصتی برای جذب سرمایه بیشتر، اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم و بهبود شرایط معیشت مردم منطقه را ایجاد خواهد کرد.
طبق گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول 155 کیلومتر در سال 1401 به افتتاح و بهره برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بیش از 450 کیلومتر میرسد، پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد دارد.
آن طور که که پیشتر معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و وزیر راه و شهرسازی خبر داده بودند بنا است این پروژه تا پایان امسال یا نهایت ابتدای سال بعد به اتمام برسد.
اخیرا اما عباس خطیبی - معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور - اعلام کرد که راه آهن چابهار - زاهدان به طول 634 کیلومتر به شدت در حال پیگیری و اجرا است؛ به طوری که در یک سال گذشته بیش از 185 کیلومتر در این مسیر عملیات نصب خط و ریلگذاری انجام شده و این پروژه پیشرفت 84 درصدی داشته است.
به گفته وی، بر اساس هدفگذاری این پروژه تا پایان سال به اتمام میرسد.
در خصوص اهمیت این خط ریلی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز اخیرا با اشاره به اهمیت قرارگیری ایران در مسیر کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب و سایر کریدورهای دیگر عنوان کرده که یکی از مسیرهای کلیدی در این کریدورها، محور چابهار - جلفا - ارمنستان است که میتواند ایران را از طریق ارمنستان به گرجستان و سپس به اروپا متصل کند. زیرساختهای جادهای در این مسیر در داخل کشور آماده است، اما حلقه مفقوده فعلی، اتصال ریلی خاش به چابهار است که تا زمان بهرهبرداری آن، ارسال بار از بندر چابهار به ارمنستان با دشواریهایی همراه خواهد بود.
برچسب ها : راهآهن چابهار - زاهدان اقتصادسرآمد کریدور شمال - جنوب
اخبار روز
-
تحول در نظام دادخواهی مالیاتی با استقلال ۳۰ درصدی مرکز عالی دادخواهی و هوشمندسازی فرآیندها
-
ریجاب صاحب نخستین جایگاه استاندارد بارگیری ماهی میشود
-
همکاریهای ایران و تاجیکستان به سوی آیندهای پایدار شتاب گرفت
-
گام مشترک شیلات و فولاد غرب برای توسعه آبزیپروری در منطقه آزاد ارس
-
روابط ایران و تاجیکستان میتواند به دور از آثار تحریمها با سازوکارهای مالی ویژه گسترش یابد
-
پیشرفت 84 درصدی پروژه راهآهن چابهار - زاهدان
-
حمایت همهجانبه از پرورش ماهی در قفس
-
قفسهای پرورش ماهی در جنوب کشور میزبان تصمیمات تازه
-
ترسیم نقشه راه دستیابی به ۱۵ میلیون تن ترانزیت میان ایران، آذربایجان و روسیه مهمترین دستاورد سفر به باکو
-
توافق ایران و آذربایجان بر ساماندهی حملونقل کالا در مرز دو کشور
-
تاکید ایران و روسیه بر گسترش همکاریهای حملونقل و ترانزیت
-
برگزاری مانور سونامی ۲۰۲۵ اقیانوس هند در روستای بَحل شهرستان جاسک
-
مجمع بین المللی سرمایهگذاری در تاجیکستان آغاز به کار کرد
-
تکمیل راهآهن رشت-آستارا و پل آقبند-کلاله محور مذاکرات سهجانبه ایران، آذربایجان و روسیه
-
بررسی ملاحظات سازمان بازرسی برای مجوزهای ساختمانهای بلندمرتبه تهران
-
پیگیری راهاندازی قطار در مسیر غربی کریدور شمال-جنوب
-
ایجاد سامانه مشترک گمرکی ایران، آذربایجان و روسیه
-
تأکید مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران بر نهادینهسازی فرهنگ سلامت روان در محیطهای عملیاتی
-
معاون فنی و زیربنایی راهآهن از پروژه احداث خط دوم محور بندرگز – بندرترکمن بازدید کرد
-
تقدیر از مدیرعامل پتروشیمی دهلران به خاطر تلاشهای دلسوزانه در بهبود شرایط کارگران