تاریخ انتشار:1404/7/22
اقتصاد برای همه
تحول در نظام دادخواهی مالیاتی با استقلال ۳۰ درصدی مرکز عالی دادخواهی و هوشمندسازی فرآیندها
اقتصادسرآمد- مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای در ۱۰۰ روز نخست فعالیت وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اجرای سه برنامه کلیدی شامل استقلال ۳۰ درصدی از ادارات کل امور مالیاتی، افزایش ۸۰ درصدی آراء صادره و بازطراحی سامانه دادما، گامهای بلندی در راستای ارتقای شفافیت، بیطرفی و هوشمندسازی فرآیندهای رسیدگی به شکایات مودیان مالیاتی برداشته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای در عملکرد ۱۰۰ روزه خود، سه برنامه محوری را با هدف بهبود نظام دادخواهی مالیاتی و جلب اعتماد مودیان به اجرا درآورده است.
استقلال ۳۰ درصدی مرکز عالی دادخواهی مالیاتی
این مرکز با هدف کاهش وابستگی به ادارات کل امور مالیاتی و تقویت بیطرفی در رسیدگی به شکایات مودیان، به سطح ۳۰ درصد استقلال دست یافته است. این اقدام با واگذاری بخشی از فرآیند رسیدگی به شکایات به مرکز و حذف مداخله واحدهای مالیاتی در اجرای قرارها و صدور آراء محقق شده است. نتیجه این برنامه، کاهش تعارض منافع، افزایش شفافیت و تقویت اعتماد مودیان به نظام مالیاتی خواهد بود.
افزایش ۸۰ درصدی آراء صادره و بهبود بهرهوری
مرکز عالی دادخواهی با تمرکز بر تسریع در رسیدگی به پروندهها، موفق به افزایش ۸۰ درصدی تعداد آراء صادره و اظهارنظرهای دادرسی شده است. این دستاورد از طریق بهبود ساختار کاری، آموزش مستمر و تقویت منابع انسانی در هیئتهای مستشاری و دادرسان به دست آمده است. این برنامه نهتنها حجم پروندههای معوق را کاهش داده، بلکه کیفیت و وحدت رویه در تصمیمگیریها را نیز ارتقا بخشیده است.
هوشمندسازی با بازطراحی سامانه دادما
بازطراحی سامانه دادما با هدف هوشمندسازی فرآیندهای رسیدگی و تسهیل ثبت شکایات مودیان انجام شده است. این سامانه با اتصال مستقیم و امن به بانکهای اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی، ثبت احوال و اسناد، امکان دسترسی سریع به دادههای معتبر را فراهم کرده و خطاهای انسانی را به حداقل رسانده است. پیاده سازی نسخه جدید سامانه یاد شده در آینده نزدیک باعث افزایش همزمان کیفیت و کاهش اطاله دادرسی می گردد.
این اقدامات نشاندهنده عزم جدی وزارت اقتصاد جهت اصلاح نظام دادخواهی مالیاتی، افزایش اعتماد عمومی و حرکت به سمت هوشمندسازی و شفافیت در فرآیندهای مالیاتی است.
استقلال ۳۰ درصدی مرکز عالی دادخواهی مالیاتی
این مرکز با هدف کاهش وابستگی به ادارات کل امور مالیاتی و تقویت بیطرفی در رسیدگی به شکایات مودیان، به سطح ۳۰ درصد استقلال دست یافته است. این اقدام با واگذاری بخشی از فرآیند رسیدگی به شکایات به مرکز و حذف مداخله واحدهای مالیاتی در اجرای قرارها و صدور آراء محقق شده است. نتیجه این برنامه، کاهش تعارض منافع، افزایش شفافیت و تقویت اعتماد مودیان به نظام مالیاتی خواهد بود.
افزایش ۸۰ درصدی آراء صادره و بهبود بهرهوری
مرکز عالی دادخواهی با تمرکز بر تسریع در رسیدگی به پروندهها، موفق به افزایش ۸۰ درصدی تعداد آراء صادره و اظهارنظرهای دادرسی شده است. این دستاورد از طریق بهبود ساختار کاری، آموزش مستمر و تقویت منابع انسانی در هیئتهای مستشاری و دادرسان به دست آمده است. این برنامه نهتنها حجم پروندههای معوق را کاهش داده، بلکه کیفیت و وحدت رویه در تصمیمگیریها را نیز ارتقا بخشیده است.
هوشمندسازی با بازطراحی سامانه دادما
بازطراحی سامانه دادما با هدف هوشمندسازی فرآیندهای رسیدگی و تسهیل ثبت شکایات مودیان انجام شده است. این سامانه با اتصال مستقیم و امن به بانکهای اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی، ثبت احوال و اسناد، امکان دسترسی سریع به دادههای معتبر را فراهم کرده و خطاهای انسانی را به حداقل رسانده است. پیاده سازی نسخه جدید سامانه یاد شده در آینده نزدیک باعث افزایش همزمان کیفیت و کاهش اطاله دادرسی می گردد.
این اقدامات نشاندهنده عزم جدی وزارت اقتصاد جهت اصلاح نظام دادخواهی مالیاتی، افزایش اعتماد عمومی و حرکت به سمت هوشمندسازی و شفافیت در فرآیندهای مالیاتی است.
برچسب ها : مرکز عالی دادخواهی مالیاتی اقتصادسرآمد هوشمندسازی فرآیندها
اخبار روز
-
استقبال رسولی از برگزاری نشست های تخصصی تر با رسانه ها
-
حضور در دریا نماد انسجام و اقتدار ملی است
-
توجه نیروی دریایی ارتش به حوزه فرهنگ و هنر اقدامی ارزشمند و ماندگار است
-
دین اسلام، مشوق و حامی هنر است
-
کار جمعی و توکل به خدا؛ ملزومات عبور از طوفانها
-
رونمایی از آثار مستند و موسیقایی نیروی دریایی ارتش
-
سند «ستاد ملی گذر» بهزودی ابلاغ میشود
-
تحقق سهم ۳۰ درصدی راهآهن از حمل بار کشور نیازمند سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد دلاری است
-
قرارداد نوسازی بیش از ۳ هزار ناوگان جادهای منعقد شد
-
تأکید بر تسریع در تکمیل و بهرهبرداری از پروژهها و افزایش پایدار تولید
-
مرز شلمچه؛ نقطه آغاز گسترش واردات و همکاریهای اقتصادی ایران و عراق
-
حضور عضو هیأتمدیره اتحادیه صنایع و کارآفرینان ترکمنستان در پاویون مناطق آزاد ایران در کیش اکسپو 2025
-
طرح ثمر بانک مسکن؛ تسهیلات قرض الحسنه منعطف با کارمزد پایین و قابلیت انتقال
-
پیشتازی بانک قرضالحسنه مهر ایران در تأمین مالی خرد کشور
-
عملکرد بانک مهر ایران در ۱۸ سال فعالیت؛ ۶۰۰ همت منابع، ۲۲ میلیون مشتری، ۲۷ میلیون فقره وام
-
انعقاد قرارداد بانک ملت با ۱۷۰ هزار واحد معرفی شده در قانون جهش تولید مسکن
-
ساخت هشتاد و پنجمین مدرسه بانک ملت این بار در استان سیستان و بلوچستان
-
کیش اکسپو؛ امضای تفاهمنامه همکاری بانک اقتصادنوین و شرکت توسعه صنایع بهشهر
-
کیش اکسپو؛ امضای تفاهمنامه همکاری بانک اقتصادنوین و گروه صنعتی ماموت
-
تداوم عملکرد موفق بانک پاسارگاد در حمایت از خانواده؛ تحقق ۹۵درصدی سهمیه تسهیلات ازدواج تا پایان آبانماه۱۴۰۴
